Kommunal/regional implementering og offentlig sagsbehandling
For virksomheder, hvor forretningen ikke stopper ved kommunegrænsen, er det til
stor frustration, at der er meget store forskelle på den kommunale opgaveløsning,
for eksempel forskellige krav, regelfortolkninger, sagsbehandling, ansøgningsskemaer,
udbudshåndtering, gebyrer m.v.
Derudover kan virksomheder med ansatte
fra forskellige kommuner, herunder andre kommuner end virksomhedens hjemkommune, opleve
en række udfordringer fordi, kommunerne griber beskæftigelsesindsatsen an på forskellig
vis.
Dette medfører bl.a. at de pågældende virksomheder skal forholde
sig til forskellige arbejdsgange og forskellig håndtering af de gældende regler.
Konsekvensen
er, at mange virksomheder bruger unødigt meget tid på at sætte sig ind flere forskellige
måder at gøre tingene på, samtidig med at de store forskelle kan virke konkurrenceforvridende.
De
brede rammer for selvbestemmelse, der er indbygget i det kommunale selvstyre, er derfor
ofte uhensigtsmæssige på de områder, hvor kommunen har berøring med erhvervslivet,
som i højere grad efterspørger en ensartet og høj kvalitet i opgaveløsningerne frem
for en særlig lokal kvalitet, der varierer betydeligt mellem kommunerne.
Der
er kort sagt behov for, at kommunerne går mere i takt for at sikre ensartede og gode
rammevilkår for virksomhederne.
En af årsagerne til, at erhvervslivet
oplever en række udfordringer omkring den kommunale opgaveløsning, kan være, at den
enkelte kommune ofte ikke selv oplever forskellene, og i mange tilfælde er der i kommunerne
fortsat - også efter kommunalreformens sammenlægninger - ikke tilstrækkeligt volumen
til at sikre kritisk masse i en række myndighedsopgaver. Dette kan føre til usikkerhed
og manglende kompetencer.
Regeringerne i EU gør sig store anstrengelser
for at harmonisere regelsættet og skabe fri bevægelighed over grænserne i det indre
marked, netop fordi det skaber dynamik, vækst og arbejdspladser.
Der
er lavet flere beregninger, der dokumenterer det økonomiske potentiale på dette felt.
Derfor kan det virke paradoksalt, at vi inden for landets grænser har forskellige
procedurer, regler og tilgange til virksomhederne i kommunerne.
Forslagene
fra Virksomhedsforum skal dels sikre en større ensartethed i den kommunale sagsbehandling
og dels forbedre kommunikationen mellem kommunen indbyrdes og i forhold til virksomhederne.
Bedre
kommunal videndeling og samarbejder, der sikrer kritisk masse, vil være med til at
mindske de administrative byrder for virksomhederne betydeligt, særligt for de virksomheder,
der udfører opgaver i mange forskellige kommuner. Det vil samtidig reducere det samlede
kommunale ressourceforbrug til administration.
< Tilbage