Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Miljøstyrelsen har i samarbejde med Forbrugerrådet udviklet en app til smartphones,
der gør det muligt for en forbruger, at scanne stregkoden på samtlige tilgængelige
varer. Efter en scanning får forbrugeren information, hvis et produkt indeholder et
kandidatlistestof over 0,1 vægtprocent. Kandidatlistestoffer kan have særlige sundhedsmæssige
effekter, som EU ønsker at undersøge.
Når en stregkode scannes modtages den hos GS1, som sender en forespørgsel om tilstedeværelse
af kandidatlistestoffer i en vægtkoncentration over 0,1% til den ansvarlige virksomhed.
Denne skal så lægge informationen på en database i app´en, hvorefter forbrugeren
får besked tilbage om et eventuelt indhold. Databasen lagrer den information, der
er aktuel på tidspunktet for scanningen. Ideen er, at andre forbrugere får et hurtigere
svar, når de scanner et tilsvarende produkt.
Lovgrundlaget for app´en er EUs kemikalieforordning REACH, artikel 33. Den giver
forbrugeren ret til at få besked, hvis et produkt (kun” faste” produkter,
som f.eks. elektronik, køkkenudstyr, boligudstyr, tøj o.l.) indeholder kandidatlistestoffer
i en koncentration over 0.1% i en artikel. Beskeden skal gives til forbrugeren senest
efter 45 dage.
Artikel 33 siger, at virksomheden udelukkende er forpligtet til at besvare anmodningen,
hvis den kommer direkte fra en forbruger. Fordi app´en fremsender anonyme erklæringer
til virksomheden, uden konkret oplysning om produktet (kun stregkodenummer) og uden
kontaktoplysninger til forbrugeren, er det ikke muligt for virksomheden at give forbrugeren
direkte besked. App´en giver indtryk af, at det er lovpligtigt for virksomheden
at lægge informationen direkte på databasen.
Uanset hvad en virksomhed vælger at gøre, pålægges den unødvendigt store administrative
byrder:
1) Hvis en virksomhed lægger information direkte i app-systemet: Virksomheden skal
på egen hånd sikre en løbende opdatering af egen information på database. Dette skal
ske hver 6. måned ved henvendelse til GS1. Kandidatlisten ændres hele tiden ligesom
produktsammensætningen gør det. Da en detailvirksomhed kan have 10.000-vis af unikke
produkter og stregkoder bliver byrden alvorligt.
2) Hvis en virksomhed vælger at sende information direkte til forbrugeren: Anonyme
anmodninger modtages hos virksomheden, som så selv skal identificere produktet og
kontakte GS1 for kontaktinformation til forbrugeren. Da en detailvirksomhed kan have
10.000-vis af unikke produkter og stregkoder, bliver byrden alvorligt.
Til og med i dag har app-systemet fremsendt mere end 20.000 anmodninger, og Dansk
Erhverv og Dansk Industri har erfaret via sine medlemmer, at app´en allerede
påfører unødvendigt store byrder og forvirring i forbindelse med administrationen
af anmodningerne.
Forvirringen opstår bl.a. fordi app-systemets er utilstrækkeligt gennemtænkt fra GS1
ud til virksomheden. Dette bevirker, at anmodninger fremsendes til de forkerte personer
i virksomheden, at de sendes til udlandet, hvor ingen kender til initiativet, at virksomheder
modtager klumper af anmodninger og oplever spam-lignende situationer (GS1 oplyser,
at klumper af henvendelser kommer fra samme telefonnummer), og at visse detailkæder
anvender stregkoder uden for det danske GS1 system, hvorved forbrugere aldrig får
besked.
App´en medfører i sin nuværende udformning forvirring, unødvendige byrder for
virksomhederne og påfører forbrugerne en ”falsk tryghed”, når de ikke
får det svar de forventer.
Alle danske og udenlandske leverandører, grossist- og detailvirksomheder, som afsætter
produkter med stregkoder til danske forbrugere.
Det skal bemærkes, at der i EU er divergerende tolkninger af, hvad en artikel er.
Danmark, Norge, Sverige, Belgien, Tyskland og Frankrig har den strammeste tolkning.
Den siger, at enkeltdele i et produkt skal opfattes som en artikel, hvorimod Det Europæiske
Kemikalieagentur i deres vejledninger stort set sætter lighedstegn mellem vare og
artikel. Dette har enorm betydning for beregningen af procentindholdet af kandidatlistestoffer
i EU's medlemsstater.
Dansk Erhverv og Dansk Industri foreslår, at Miljøstyrelsen sætter den nye app,
”tjek kemien” på pause og laver en version 2.0 i samarbejde med alle interessenter
og støttet af eksperter i kommunikation. ”Tjek kemien” app´en er
i sin nuværende form en uigennemtænkt løsning på udfordringen omkring informationsforpligtelsen.
Proceduren er besværlig for virksomhederne, bidrager til unødvendig frygt hos forbrugerne
og mistænkeliggør samtlige varer der har en stregkode.
Det danske marked tilbyder 100.000-vis af forskellige produkter, og reelt vil det
være få af disse, der indeholder kandidatlistestoffer. Forbrugerrådets nuværende kommunikationsstrategi,
der støttes af Miljøstyrelsen, lægger op til, at samtlige varer på det danske marked
skal scannes og lægges i en database, uagtet de juridiske og praktiske problemstillinger
sådan en fremgangsmåde frembyder.
Kemikalieinspektionen i Sverige har udformet et opslagsværk, hvor indgangsvinklen
er det kemiske stof. Virksomhedsforum foreslår, at Miljøstyrelsen udvikler et tilsvarende
opslagsværk der kan hjælpe virksomheder med at prioritere deres indsats, så informationen
kommer hurtigere frem, og forbrugerne bliver hjulpet til at spørge kvalificeret ind
via en ny version af app´en.
Kampagnen ”TJEK KEMIEN” er en informationskampagne for forbrugere, som gennemføres af Forbrugerrådet TÆNK med støtte fra Miljøstyrelsen. Kampagnen hviler på en politisk beslutning om at sætte fokus på forbrugernes grundlæggende ret til at få oplysninger om forekomsten af de særlig problematiske kemikalier fra den såkaldte ”kandidatliste” i almindelige forbrugerprodukter. I kampagnen indgår en app, som forbrugere kan bruge til at sende en forespørgsel om indholdet af kandidatlistestoffer til leverandøren. Forbrugeren scanner blot produktets stregkode, så sendes forespørgslen afsted. Virksomheden har pligt til at svare inden 45 dage, hvis artiklen indeholder kandidatlistestoffer i mængder over 0,1 %. Denne pligt fremgår af EU’s REACH-forordning, og har eksisteret siden 2007. Det tager tid for leverandøren at besvare henvendelserne, men der er ikke tale om, at at App’en udgør en ny administrativ byrde, da svarpligten fremgår art. 33 i REACH.
Der er nedsat en følgegruppe med deltagelse af en række erhvervsorganisationer, hvor eventuelle ønsker til forbedringer, der kan gøre det nemmere for virksomhederne at håndtere henvendelserne, kan blive rejst. Herudover vil Miljøstyrelsen i efteråret 2014 gennemføre en bredere evaluering af kampagnen, der også indeholder forbedringsforslag, og følgegruppen vil blive inddraget i dette evalueringsarbejde.
Miljøstyrelsen anser det derfor ikke som aktuelt at sætte app’en på pause.
Herudover er Miljøstyrelsen umiddelbart positivt indstillet overfor det supplerende fremsatte forslag om, at der bør udvikles et nyt informationsredskab for virksomheder om kandidatlistestoffer i artikler. Da det følger af REACH, at det er producenterne, der har det primære ansvar for og kendskab til hvilke materialer og produkter, der indeholder kandidatlistestoffer, bør et sådant projekt gennemføres af de relevante brancheforeninger. Miljøstyrelsen kan yde økonomisk støtte hertil, i det omfang det kan prioriteres og gennemføres inden for de fremtidige eksisterende økonomiske rammer.
Forslaget fra virksomhedsforum sætter desuden fokus på nogle tekniske begyndervanskeligheder, som Miljøstyrelsen vurderer er blevet løst:
Nogle af de forespørgsler, der blev sendt ud kort efter lanceringen, var ved en fejl ikke påført forbrugerens navn. Dette er nu blevet rettet, således at der er navn på alle henvendelser.
Det er også blevet tydeliggjort i forespørgselsbrevet, at det er frivilligt om virksomheden ønsker at svare forbrugeren via databasen. Visse virksomheder har oplevet, at forespørgslen blev sendt til forkerte personer i virksomheden. Det er Miljøstyrelsens indtryk, at langt de fleste af disse virksomheder nu har fået rettet deres e-mailadresse, og endelig får forbrugeren nu en fejlmeddelelse, hvis de scanner en stregkode, der ikke understøttes af app’en.
Miljøstyrelsen og Forbrugerrådet TÆNK er endvidere opmærksomme på, at visse stregkodeejere er etablerede i udlandet. Disse virksomheder får tilsendt et engelsk forespørgselsbrev.
Der vil blive gennemført en ekstern evaluering af app’en, som bl.a. kortlægger tekniske udfordringer og et eventuelt forbedringspotentiale. Evalueringen foretages i 4. kvartal 2014.
Forslaget er implementeret i 2016.
En ekstern evaluering af Tjek Kemien blev påbegyndt i 4. kvartal af 2014 og afsluttet
i 1. kvartal 2015. Evalueringen baseredes bl.a. på fokusgruppeinterview med forbrugere
og virksomheder, samt en gennemgang af Tjek Kemiens tekniske funktioner. Den kritiserede
dele af app’ens funktionalitet, inkl. en uhensigtsmæssigt høj andel scanninger
af fødevarer og kosmetik, samt en fejlagtig opfattelse af konceptet hos forbrugerne.
På baggrund af konklusionerne i den eksterne evaluering, samt fra diskussioner med
brancheforeningerne i Tjek Kemiens følgegruppe, er forbedringer af app’en prioriteret.
Tjek Kemien blev i 1. kvartal 2016 relanceret i en forbedret og omprogrammeret udgave,
som vil imødekomme størstedelen af virksomhedernes bekymringer og udfordringer i forbindelse
med app’en. Forbedringerne omfatter blandt andet en styrket information til
både virksomheder og forbrugere, en slusefunktion i app’en, som skal målrette
brugen af app’en til produkter, der er omfattet af art. 33 i REACH, og sænke
antallet af henvendelser vedr. andre produkter (f.eks. fødevarer og kosmetik), samt
udviklingen af et nyt virksomhedsunivers, hvor virksomhederne bedre kan administrere
deres henvendelser og svar.
Miljøstyrelsen er fortsat positivt indstillet overfor udviklingen af et nyt informationsredskab
for virksomheder om kandidatlistestoffer i artikler, og mener fortsat at et sådant
projekt bør gennemføres af de relevante brancheforeninger. Miljøstyrelsen har i forbindelse
med forbedringerne udgivet et nyt informationsark til virksomhederne om funktionerne
i Tjek Kemien og om lovgivningen i REACH art.33.2, som nogle brancheforeninger har
delt med deres medlemmer. Der har i perioden ikke været andre initiativer på dette
område.
Virksomhedsforum bliver yderligere orienteret om den forbedrede version af Tjek Kemien
i Miljøstyrelsens svar til forslag 463.