Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Der er i dag ikke en konkret model eller proces for, hvordan overimplementeringer kan undgås. I UK arbejdes der løbende med at forhindre overimplementeringer ud fra en fast procedure og koordineret af en central enhed.
Der bør indføres en model efter britisk forbillede, der kan medvirke til at forhindre uhensigtsmæssige overimplementeringer i fremtiden. Den britiske model indebærer:
Skal ses i sammenhæng med Virksomhedsforums tidligere sendte forslag om et ”følg/forklar” princip
Forslaget gennemføres.
Regeringen finder det vigtigt, at der er størst mulig klarhed om ny regulerings konsekvenser
for erhvervslivet. Det gælder også, når der er tale om implementering af EU-regulering.
I forbindelse med ”Aftale om en vækstpakke” (juni 2014) blev det aftalt
at øge fokus på de erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger af nye reguleringsforslag.
De udvidede erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger indebærer, at såvel væsentlige
administrative som væsentlige økonomiske konsekvenser for erhvervslivet ved lovforslag
og forslag til bekendtgørelser beregnes – herunder når der er tale om implementering
af EU-direktiver. Vurderingerne vil fremgå af lovforslagenes almindelige bemærkninger,
og når udkast til bekendtgørelser sendes i ekstern høring.
Hvis et lovforslag eller et udkast til en bekendtgørelse indebærer overimplementering
bør konsekvensvurderingen endvidere i fornødent omfang omtale konsekvenserne af den
foreslåede overimplementering.
Derudover vedtog Folketinget (V, DF, EL, LA, KF) i maj 2015 B 52 (Forslag til folketingsbeslutning
om information til Folketinget vedrørende implementering af EU-direktiver, forordninger
og administrative forskrifter). Forslaget sikrer bl.a., at det ved offentlig høring
af lovforslag og udkast til bekendtgørelser i alle tilfælde tydeligt fremgår, om reglerne
indebærer overimplementering.
Fsva. forslaget om en konkret model eller proces for hvordan overimplementering kan
undgås har regeringen iværksat en ny indsats for at forebygge unødvendig overimplementering
i forbindelse med implementering af ny EU-regulering.
Regeringen har bl.a. nedsat et EU-implementeringsudvalg, som består af ministrene
fra de otte mest erhvervsrelevante ministerier. EU-implementeringsudvalget har bl.a.
til opgave at forebygge unødvendige omkostninger for erhvervslivet i forbindelse med
implementering af ny EU-regulering. EU-implementeringsudvalget forelægges alle lovforslag
og udkast til bekendtgørelser med erhvervsøkonomiske konsekvenser, hvori der lægges
op til en overimplementering.
Forslaget er implementeret i 2015.
De nye skærpede kravene til erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger af ny regulering
følger af Vejledning om erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger fra januar 2015.
Retningslinjerne har skærpet kravene dels til vurderinger af økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet af nye love og bekendtgørelser, dels til angivelse af erhvervsøkonomiske
konsekvenser af overimplementering.
Regeringen besluttede i efteråret 2015 fem principper for implementering af erhvervsrettet
EU-regulering:
1. Den nationale regulering bør som udgangspunkt ikke gå videre end minimumskravene
i EU-reguleringen.
2. Danske virksomheder bør ikke stilles dårligere i den internationale konkurrence,
hvorfor implementeringen ikke bør være mere byrdefuld end den forventede implementering
i sammenlignelige EU-lande.
3. Fleksibilitet og undtagelsesmuligheder i EU-reguleringen bør udnyttes.
4. I det omfang det er muligt og hensigtsmæssigt, bør EU-regulering implementeres
gennem alternativer til regulering.
5. Byrdefuld EU-regulering bør træde i kraft senest muligt og under hensyntagen til
de fælles ikrafttrædelsesdatoer
Alle lovforslag og udkast til bekendtgørelser med erhvervsøkonomiske konsekvenser,
hvori der lægges op til en overimplementering (jf. de ovennævnte fem principper) forelægges
EU-Implementeringsudvalget. EU-implementeringsudvalget tager på den baggrund stilling
til, om der sker en unødvendig og byrdefuld overimplementering til skade for erhvervslivet.