Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Overimplementering indebærer, at Danmark gennem national lovgivning og/eller administrativ
praksis vælger at gå videre end det, EU-reglerne kræver, og længere end hvad gennemsnittet
af de øvrige EU-lande gør.
Dette har en betydelig negativ effekt på opretholdelsen af arbejdspladser i Danmark
og den økonomiske vækst i det danske samfund.
Konsekvensen er, at danske virksomheder skal overholde flere ufleksible og omkostningsdrivende
krav end deres europæiske konkurrenter. Det forringer dansk erhvervslivs og produktionsvirksomheders
konkurrenceevne i forhold til de øvrige EU-lande.
Der bør gennemføres et systematisk serviceeftersyn af de eksisterende danske overimplementeringer.
Det generelle mål må skal være, at overimplementeringerne justeres, så Danmark kommer
på niveau med EU-gennemsnittet.
Som led heri bør et nabotjek gennemføres, så det klarlægges, på hvilke områder Danmark
stiller strengere krav, og om vores nabolande har gennemført EU-regler på en smartere
og mere fleksibel måde.
Eksisterende overimplementeringer bør tilbagerulles i det omfang, de ikke er udtryk
for bevidste politiske valg baseret på klare økonomiske konsekvensanalyser, og medfører
uhensigtsmæssige administrative byrder.
Regeringen bør starte med miljøområdet og derefter udvide indsatsen (se eksempler
nedenfor).
Der kan findes en uddybning af overimplementeringer på miljø- og fødevareområdet i Landbrug & Fødevarers notat på Folketingets hjemmeside
Forslaget gennemføres.
Regeringen finder det vigtigt, at der er størst mulig klarhed om ny regulerings konsekvenser
for erhvervslivet. Det gælder også, når der er tale om implementering af EU-regulering.
I forbindelse med ”Aftale om en vækstpakke” (juni 2014) blev det aftalt
at øge fokus på de erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger af nye reguleringsforslag.
De udvidede erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger indebærer, at såvel væsentlige
administrative som væsentlige økonomiske konsekvenser for erhvervslivet ved lovforslag
og forslag til bekendtgørelser beregnes – herunder når der er tale om implementering
af EU-direktiver. Vurderingerne vil fremgå af lovforslagenes almindelige bemærkninger,
og når udkast til bekendtgørelser sendes i ekstern høring.
Hvis et lovforslag eller et udkast til en bekendtgørelse indebærer overimplementering
bør konsekvensvurderingen endvidere i fornødent omfang omtale konsekvenserne af den
foreslåede overimplementering.
Derudover vedtog Folketinget (V, DF, EL, LA, KF) i maj 2015 B 52 (Forslag til folketingsbeslutning
om information til Folketinget vedrørende implementering af EU-direktiver, forordninger
og administrative forskrifter). Forslaget sikrer bl.a., at det ved offentlig høring
af lovforslag og udkast til bekendtgørelser i alle tilfælde tydeligt fremgår, om reglerne
indebærer overimplementering.
Fsva. forslaget om systematisk serviceeftersyn af eksisterende dansk overimplementering
har regeringen oprettet et nyt regeringsudvalg, EU-implementeringsudvalget samt nedsat
et Implementeringsråd, der bl.a. skal rådgive regeringen i arbejdet med at reducere
erhvervslivets omkostninger som følge af implementering af EU-regulering.
EU-implementeringsudvalget og Implementeringsrådet skal sikre, at EU-lovgivning implementeres
på mindst mulig byrdefuld vis for erhvervslivet samt forebygge unødvendige byrder
i forbindelse med ny EU-regulering. En del af indsatsen fokuserer netop på forenkling
af eksisterende dansk overimplementering. Hvis den danske implementering af EU-regulering
vurderes at være unødig byrdefuld eller mere byrdefuld end implementeringen i andre,
sammenlignelige EU-lande, kan Implementeringsrådet anbefale regeringens EU-implementeringsudvalg
at foretage en evaluering (et nabotjek) af, om den danske implementering kan forenkles.
Pba. Implementeringsrådets anbefalinger træffer EU-implementeringsudvalget beslutning
om igangsættelse af nabotjek på områder, hvor der vurderes mulighed for at reducere
erhvervslivets omkostninger.
Forslaget er implementeret i 2015
EU-implementeringsudvalget holdt sit første møde i efteråret 2015. Implementeringsrådet
blev nedsat i december 2015.
Der er foreløbigt i gangsat nabotjek på Erhvervs- og Vækstministeriets og Transport-
og Bygningsministeriets område, bl.a. vedrørende køre-/hviletidsregler og rejsegarantiområdet.