Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Der findes eksempler på tilfælde, hvor vejledningerne til både love og bekendtgørelser
ikke er udstedt, inden reglerne træder i kraft.
Dette skaber en usikkerhed for virksomhederne om, hvordan implementering skal foregå
og kan betyde, at omstillingerne til nye regler kan være spildt, hvis disse viser
sig at være i uoverensstemmelse med vejledningen.
Det foreslås, at der stilles krav om, at vejledninger skal udstedes minimum tre måneder inden en lov eller bekendtgørelse træder i kraft.
Forslaget gennemføres delvist.
Regeringen er enig med Virksomhedsforum i, at virksomhederne i god tid skal vide,
hvordan de berøres af nye ændringer af de regler de er underlagt. Derfor har regeringen
med virkning fra 1. oktober 2015 indført to årlige ikrafttrædelsesdatoer i Danmark,
således at lovforslag på lovprogrammet og bekendtgørelser, der sendes i høring herefter,
som hovedregel skal træde i kraft enten den 1. januar eller 1. juli, såfremt de har
direkte konsekvenser for erhvervslivet. Dette gøres for at give virksomhederne bedre
muligheder for at indstille sig på nye love og bekendtgørelser i god tid inden de
træder i kraft.
For at gøre det så let og overskueligt som muligt for virksomhederne vil al information
om ikrafttrædelse af love og bekendtgørelser blive samlet på Virk.dk, som er virksomhedernes
indgang til offentlige myndigheder.
Fire uger før ikrafttrædelsesdatoen offentliggøres en oversigt på Virk.dk over love
og bekendtgørelser, der træder i kraft på den kommende dato.
Oversigten suppleres med korte forklarende tekster til de enkelte love og bekendtgørelser,
der beskriver de centrale krav og ændringer. Samtidig offentliggøres en oversigt over
regulering, der forventes at træde i kraft på den efterfølgende ikrafttrædelsesdato.
Det samme gælder regulering, der træder i kraft på andre datoer end 1. januar og 1.
juli i overensstemmelse med undtagelsesmulighederne.
Der vil dog være situationer, hvor det er vanskeligt eller meget uhensigtsmæssigt
at efterleve kravet om faste ikrafttrædelsesdatoer. Det kan for eksempel være regulering
af særlig hastende eller ekstraordinær karakter (fx skatte- og afgiftsindgreb, regulering
af produkter eller lignende, som udgør betydelig risiko for befolkningen og regulering
af husdyrsygdomme), eller implementering af EU-regler, der skal træde i kraft på et
bestemt tidspunkt, eller hvor det vil være en ulempe for de danske virksomheder at
vente.
Forslaget er implementeret i 2016.
Med virkning fra 1. januar 2016 har regeringen indført to årlige ikrafttrædelsesdatoer
i Danmark. Som hovedregel skal lovforslag på lovprogrammet og bekendtgørelser med
direkte konsekvenser for erhvervslivet derfor træde i kraft enten den 1. januar eller
1. juli.
De fælles ikrafttrædelsesdatoer kan undtages i situationer, hvor det er vanskeligt
eller meget uhensigtsmæssigt at efterleve kravet om faste ikrafttrædelsesdatoer. Det
kan for eksempel være regulering af særlig hastende eller ekstraordinær karakter (fx
skatte- og afgiftsindgreb, regulering af produkter eller lignende, som udgør betydelig
risiko for befolkningen og regulering af husdyrsygdomme), eller implementering af
EU-regler, der skal træde i kraft på et bestemt tidspunkt, eller hvor det vil være
en ulempe for de danske virksomheder at vente.
Den seneste opgørelse viser, at 82 pct. af al erhvervsrettet lovgivning er trådt i
kraft på de fælles ikrafttrædelsesdatoer. Danske virksomheder har dermed fået bedre
muligheder for at danne sig et overblik over nye love og bekendtgørelser og i god
tid indstille sig på den nye regulering. Til sammenligning har anvendelsesgraden i
Holland og Storbritannien, som i flere år har haft lignende ikrafttrædelsesdatoer
ifølge de senest tilgængelige informationer ikke været over 40 pct.
For at gøre det så let og overskueligt som muligt for virksomhederne at danne sig
et overblik over den kommende regulering, offentliggøres der fire uger før endvidere
en oversigt på Virk over love og bekendtgørelser, der træder i kraft på den kommende
ikrafttrædelsesdato. Oversigten suppleres med korte forklarende tekster til de enkelte
love og bekendtgørelser, der beskriver de centrale krav og ændringer. Samtidig offentliggøres
en oversigt over regulering, der forventes at træde i kraft på den efterfølgende ikrafttrædelsesdato.
Det samme gælder regulering, der træder i kraft på andre datoer end 1. januar og 1.
juli.
Erhvervsstyrelsen følger løbende op på, om alle vedtagne lovforslag og udstedte bekendtgørelser,
med direkte konsekvenser for erhvervslivet, er at finde på Virk senest fire uger før
den kommende ikrafttrædelsesdato.