Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
I dag er der ingen central kontrol med kvaliteten af de konsekvensvurderinger af lovforslag, som de enkelte ressortministerier foretager. Der er derfor behov for, at denne opgave løftes ét sted for at forbedre kvaliteten af konsekvensvurderingerne.
Der bør oprettes et uafhængigt organ til at sikre kvaliteten i de erhvervsøkonomiske
konsekvensvurderinger.
Dette uafhængige organ bør samtidig kontrollere balancen i byrderegnskabet samt føre
statistik over fremdriften i ministeriernes arbejde for at forbedre konsekvensvurderingerne.
Organets henstillinger og statistiske opgørelser bør løbende offentliggøres. Det uafhængige
organ bør rent operationelt fungere som et stående udvalg med erhvervslivet samt eksperter
inden for erhvervsforhold repræsenteret.
Organet skal være med til at sikre høj transparens i det lovforberedende arbejde,
kontrollere kvaliteten af de danske konsekvensvurderinger og forpligte embedsværket
til at se eksisterende lovgivning efter i sømmene.
Organet bør eksempelvis kunne henstille til embedsværket, at mangelfulde konsekvensanalyser
suppleres med analyser af, hvilke økonomiske og administrative omkostninger virksomhederne
påføres ved at skulle leve op til de nye love.
Der skal være udarbejdet grundige konsekvensanalyser, der har været forbi et uafhængigt
organ, før et lovforslag sendes i høring. Ellers har eksterne parter ikke mulighed
for at vurdere de reelle konsekvenser af forslagene.
Virksomhedsforum påtager sig gerne en rolle i varetagelsen af denne opgave. Repræsentanterne
i organet bør sammensættes, så det afspejler specifikke kompetence og viden, der kræves
for at kvalitetssikre konsekvensvurderingerne.
Eksempelvis anvender Regulatory Policy Committee også relevante professorer fra universiteter
m.v.
Til struktur og sammensætning kan man lade sig inspirere af bl.a. Sverige, Nederlandene,
Tyskland og UK, der alle opererer med lignende organer. I Tyskland består det uafhængige
organ eksempelvis af et råd på 8 medlemmer udpeget af kansleren for en periode over
5 år.
Verdensbanken anbefalede i deres review af det danske program for bedre regulering
(fra 2009), at der etableres et uafhængigt organ til vurderingen af ministeriernes
konsekvensvurderinger af omkostningerne for virksomhederne af ny regulering. Rapporten
kan findes på
Verdensbankens hjemmeside.
Forslaget gennemføres ikke
Regeringen ønsker at styrke de erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger. Som del af Vækstpakke 2014 ”Danmark helt ud af krisen – virksomheder i vækst” indgår det derfor, at der skal foretages udvidede vurderinger af såvel lovforslag, som forslag til bekendtgørelsers erhvervsøkonomiske konsekvenser. Vurderingerne vil fremgå af lovforslagenes almindelige bemærkninger og når bekendtgørelser sendes i ekstern høring. Dermed sikres øget fokus og gennemsigtighed i forhold til på ny regulerings forventede administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, ligesom høringsparterne vil få mulighed for at kommentere på vurderingerne.
Regeringen har samtidig som led i Vækstpakke 2014 fastsat en målsætning om at reducere administrative og erhvervsøkonomiske byrder for erhvervslivet med netto 2 mia. kr. frem mod 2020. Der vil løbende blive gjort status på indsatsen i den årlige redegørelse til Folketinget om erhvervslivet og reguleringen.
Regeringen vil ikke oprette et uafhængigt organ, som skal vurdere de erhvervsøkonomiske konsekvenser. Regeringen vil i stedet løbende - og i dialog med erhvervslivets parter - evaluere det nye set-up for erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger. Ligeledes vil Erhvervs- og Vækstministeriet fortsat have til opgave at vurdere nye forslags administrative konsekvenser for erhvervslivet.