Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Der findes mange eksempler på utidssvarende regler, der er blevet indført for mange
år siden, som ikke længere er relevante eller lever op til det oprindelige formål.
Samtidig medfører den globale udvikling, at der løbende opstår nye behov og medfølgende
krav ikke mindst på den digitale front, hvorfor lovgivningen hurtigt forældes.
Der bør foretages en systematisk opfølgning på konsekvensvurderingerne en given
periode efter vedtagelsen af en lov.
Hvis effekten ved lovgivningen viser sig at være meget forskellig i forhold til den
oprindelige konsekvensvurdering, så er der tale om et læringspunkt i forhold til at
bedømme konsekvenser af kommende lovgivning.
For at sikre en systematisk opfølgning på konsekvensvurderingerne, kan en løsning
være at indføre en ”sunset” klausul for ny erhvervsregulering.
En ”sunset” klausul er en udløbsdato for ny erhvervsregulering, hvor det
vurderes, om den lever op til og fungerer efter hensigten.
Hvis man automatisk revurderer nye regler på erhvervsområdet efter fx 5 år, er dette
med til at sikre, at unødvendig regulering ikke består i de uendelige, men bliver
omfattet af en evidensbaseret filter.
Forslaget gennemføres delvist.
Regeringen er enig i, at det er vigtigt løbende at vurdere om de regler, der er indført virker efter hensigten og har de ønskede effekter.
Derfor gennemfører regeringen også løbende evalueringer af gennemførte væsentlige lovændringer med henblik på at vurdere, om der er behov for at ændre i reglerne for at sikre at formålet med reguleringen opnås med færrest mulige omkostninger for erhvervslivet, borgere mv. Som eksempel kan nævnes, at der løbende foretages evalueringer af de gennemførte lempelser af revisionspligten.
Regeringen ønsker ikke at forpligte sig på en fast grænse for evaluering af nye regler på erhvervsområdet. Behovet for evaluering afhænger af indholdet i de konkrete regler. I nogle tilfælde kan der være behov for evaluering inden der er gået fem år, mens det i andre tilfælde først vil være relevant at foretage en evaluering på et senere tidspunkt, for at få et reelt billede af reglernes effekt og konsekvenser.
Regeringen opfordrer Virksomhedsforum til at gøre opmærksom på konkrete regler, som opleves som meget byrdefulde.
Forslaget er implementeret i 2014
Regeringen gennemfører løbende evalueringer af regulering mhp. vurdering af reguleringens
effekt samt af om der kan reguleres på mere effektiv og enklere vis.
Regeringen har bl.a. igangsat en række analyser og nabotjek af reguleringen på forskellige områder, bl.a.:
- Regeringen har i 2014 igangsat et nabotjek vedrørende miljøregulering og kontrol
af primærjordbruget. Målet er, gennem en sammenligning med reguleringen i en række
andre lande, at finde gode ideer til udviklingen af den ny målrettede miljøregulering
af landbruget.
- Derudover gennemføres et nabotjek af reglerne for krydsoverensstemmelse indenfor
miljø og GLM. Formålet er at afklare, om den danske implementering af KO-reglerne
skaber barrierer for erhvervets vækstmuligheder, samt om den danske implementering
af reglerne kan ændres, uden at miljøet og naturen lider under det.
- I foråret 2014 gennemførte regeringen et nabotjek af dansk fødevareregulering mhp.
at undersøge, om den danske administration og håndhævelse af reglerne unødigt hæmmer
væksten i fødevarebranchen. På baggrund af nabotjekket har Fødevarestyrelsen udarbejdet
konkrete værktøjer, der skal bidrage til at målrette Fødevarestyrelsens vejledning
til virksomheder.
- Der er i 2014 igangsat et nabotjek af kødkontrollen i en række nabolande, som skal
medvirke til at skabe overblik over, om den danske kødkontrol gennemføres som i sammenlignelige
EU-lande (se også forslag 316).
Regeringen ønsker ikke at forpligte sig på en fast grænse for evaluering af nye regler på erhvervsområdet men finder i stedet at behovet for evaluering af regulering afhænger af indholdet i de konkrete regler.
Derudover overvejer regeringen på baggrund af Virksomhedsforums forslag løbende, om der er behov for evaluering eller forenkling af den gældende lovgivning. Regeringen opfordrer i den forbindelse Virksomhedsforum til at gøre opmærksom på konkrete regler, som opleves som unødigt byrdefulde.