Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Det er muligt at etablere arbejdsfordeling på forskellige måder. F.eks. kan en fordeling være mindst 2 dages ledighed i hver uge eller 1/2 ugers arbejde fulgt af 1/2 ugers ledighed.
Det bør være muligt, at skifte mellem typerne af arbejdsfordeling i løbet af den
aftalte periode med arbejdsfordeling. Skiftet mellem typerne bør være muligt, når
en cyklus i fordelingen er afsluttet.
Dvs. ved en fordeling med mindst to dages ledighed i en uge, bør det være muligt at
skifte efter hver uge. Ved en fordeling med to ugers arbejde efterfulgt af to ugers
ledighed, bør det være muligt at skifte hver fjerde uge.
Under en arbejdsfordeling kan der opstå skift i produktionsmønstret, hvor en anden model for fordeling kan være en fordel. Den fleksibilitet bør reglerne give mulighed for.
Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Det henstilles, at forslaget adresseres i regi af den dagpengekommission, som regeringen agter at nedsætte.
Forslaget gennemføres delvist.
Arbejdsfordelingsordningen administreres i dag af arbejdsmarkedets parter, kommunerne, a-kasserne og de regionale beskæftigelsesråd.
Beskæftigelsesministeriet har som udgangspunkt ikke indflydelse på administrationen af ordningen, men fastsætter reglerne om supplerende dagpenge, der alene handler om, hvilke betingelser der som minimum skal være til stede for, at a-kassen kan udbetale supplerende dagpenge til sine medlemmer under en arbejdsfordeling.
Det fremgår af reglerne, jf. § 11 i bekendtgørelse nr. 1067 af 21. november 2011 om supplerende dagpenge, at en arbejdsfordeling skal anmeldes til jobcentret senest en uge før, den træder i kraft, og at en anmeldt arbejdsfordeling kan vare i 13 uger inden for 12 måneder. Arbejdsfordelinger, som strækker sig ud over 13 uger, skal godkendes af Det Regionale Beskæftigelsesråd. Anmodningen skal fremsættes til rådet senest 4 uger før, fordelingen eller forlængelsen heraf skal træde i kraft.
Der er i reglerne om supplerende dagpenge ikke noget til hinder for, at en arbejdsfordeling afbrydes før tid. Såfremt ovenstående frister er overholdt – også i tilfælde af, at man ønsker at skifte fra en arbejdsfordelingsmodel til en anden – er det ministeriets vurdering, at virksomheden frit kan vælge at skifte arbejdsfordelingsmodel.
Det er ministeriets opfattelse, at retningslinjerne for arbejdsfordeling i øvrigt aftales mellem arbejdsgiverne og lønmodtagerne.
Forslaget er implementeret i 2016.
Arbejdsfordelingsordningen administreres i dag af arbejdsmarkedets parter, kommunerne,
a-kasserne og de regionale beskæftigelsesråd.
Beskæftigelsesministeriet har som udgangspunkt ikke indflydelse på administrationen
af ordningen, men fastsætter reglerne om supplerende dagpenge, der alene handler om,
hvilke betingelser der som minimum skal være til stede for, at a-kassen kan udbetale
supplerende dagpenge til sine medlemmer under en arbejdsfordeling.
Det fremgår af reglerne, jf. § 11 i bekendtgørelse nr. 1067 af 21. november 2011
om supplerende dagpenge, at en arbejdsfordeling skal anmeldes til jobcentret senest
en uge før, den træder i kraft, og at en anmeldt arbejdsfordeling kan vare i 13 uger
inden for 12 måneder. Arbejdsfordelinger, som strækker sig ud over 13 uger, skal godkendes
af Det Regionale Beskæftigelsesråd. Anmodningen skal fremsættes til rådet senest 4
uger før, fordelingen eller forlængelsen heraf skal træde i kraft.
Der er i reglerne om supplerende dagpenge ikke noget til hinder for, at en arbejdsfordeling
afbrydes før tid.
Såfremt ovenstående frister er overholdt – også i tilfælde af, at man ønsker
at skifte fra en arbejdsfordelingsmodel til en anden – er det ministeriets vurdering,
at virksomheden frit kan vælge at skifte arbejdsfordelingsmodel.
Det er ministeriets opfattelse, at retningslinjerne for arbejdsfordeling i øvrigt
aftales mellem arbejdsgiverne og lønmodtagerne.
Da de gældende regler om supplerende dagpenge ikke er til hinder for, at en arbejdsfordeling
afbrydes før tid, eller at virksomheden ændrer arbejdsfordelingsmodel – hvis
virksomheden overholder fristerne – skal der ikke foretages yderligere for at
gennemføre forslaget.
Forslaget er – efter Virksomhedsforums ønske - videregivet til dagpengekommissionen.
Dagpengekommissionen offentliggjorde sine anbefalinger i oktober 2015.
Dagpengekommissionen har drøftet reglerne om supplerende dagpenge under deltagelse
i arbejdsfordeling, men har ikke anbefalet at ændre på reglerne. Lov om arbejdsløshedsforsikring
er heller ikke ændret på dette punkt.