Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Systemet til indsendelse af grønt regnskab forekommer fortsat ustabilt. Når virksomheden
indsender sit grønne regnskab via den digitale løsning på virk.dk, er det desuden
svært at vide om indberetningen er afsluttet og indsendt.
En virksomhed oplevede at få besked om, at den manglede at afslutte, på trods af at
de havde trykket ”afslut”. Da de gik ind og prøvede at afslutte igen,
oplevede de, at skærmen blot blinkede, når de trykkede ”afslut”.
Virksomheden måtte opgive og ringe ind, for at få hjælp til at afslutte indberetningen
– som de vel at mærke havde afsluttet.
Virksomheder, som indberetter grønt regnskab digitalt via virk.dk
Systemet skal fungere stabilt, og det bør undersøges, hvorfor en virksomhed oplever, at de ikke kan få lov at afslutte en indberetning, og sikres at problemet ikke opstår igen.
Virksomhedsforum har tidligere sendt et forslag om, at IT-systemet
til indberetning af Grønne regnskaber skal bringes til at virke.
Regeringen har svaret, at forslaget gennemføres og oplyser, at: ”Fra 4. kvartal
2012 til medio marts 2013 er der gennemført en række forbedringer af it-systemet til
indberetning af grønne regnskaber. Det er Miljøstyrelsens vurdering, at der med disse
forbedringer er rettet op på mange af de problemer, brugerne har oplevet i forbindelse
med tidligere års indberetning, og at systemet samtidig er blevet mere brugervenligt”.
Der er dog fortsat problemer med systemet, hvilket er baggrunden for ovenstående forslag.
Miljøstyrelsen arbejder på en løsning, der skal forebygge, at de mest hyppigt identificerede fejl i forbindelse med indberetning af grønne regnskaber og PRTR (Pollutant Release and Transfer Register), sker. Det sker i forbindelse med et større IT projekt ”Projekt Digitalisering Erhverv”.
Der er allerede et kvitteringssystem per mail i det eksisterende indberetningssystem, så virksomheden modtager en kvittering, når det grønne regnskab er afsluttet.
Enkelte gange opstår der fejl, når virksomheden forsøger at afslutte sagen ved at acceptere myndighedens udtalelse. Denne afslutningsfejl er af en teknisk karakter. Den nye løsning forventes desuden at være mere omstillingsvenlig, og feedback fra brugere vil potentielt bedre kunne indarbejdes.
Den nye løsning til fejlforebyggelse i forbindelse med indberetning af grønne regnskaber og PRTR data forventes klar i 2014. Opgaven forventes at ville blive udbudt primo 2014.
Forslaget er implementeret i 2015
Reglerne om virksomheders indberetning af grønne regnskaber er afskaffet.
Visse virksomheder vil dog fortsat skulle indberette PRTR-data.
En række fejl ved IT-systemet er udbedret. Der forventes i 2016 udviklet en ny og
bedre indberetningsløsning.
Ændringen medfører, at de underlagte virksomheder ikke længere skal lave det grønne
regnskab, bestående af miljøberetningen og indberetning af forbrugsdata og PRTR-data.
Dette medfører en administrativ lettelse på 3,3 mio. kr.
Virksomheder med PRTR-data over tærskelværdier jf. PRTR forordningen vil som konsekvens
af den nye bekendtgørelse dog fortsat skulle indberette disse. Således genindføres
kravet om PRTR indberetning, dog kun for værdier som overskrider tærskelværdierne
og dette medfører byrder på 0,4 mio. kr. på samfundsniveau.
Samlet medfører udfasning af de grønne regnskaber og fortsættelsen af PRTR indberetning
i en ny bekendtgørelse en administrativ netto lettelse på 2,9 mio. kr.