Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Virksomhedsledere (ejerledere) kan ikke anvende deres personlige NemID til indberetninger
i deres virksomhed.
En virksomhedsleder eller ejer kan have flere NemID nøglekort, fordi vedkommende har
eller leder flere virksomheder med forskellige CVR-numre. Dertil kommer deres egen
personlige, som de f.eks. kan bruge, hvis de køber en ejendom til virksomheden.
Virksomhedsledere oplever, at de kan benytte deres personlige NemID i banken både
til deres private konto og til virksomhedens.
Virksomhedsledere (ejerledere).
Det skal være muligt at anvende personlig NemID for lederen i en virksomhed uden ansatte.
Skal ske under hensynstagen til når den givne person ikke længere skal have adgang
fx ved udtrædelse af virksomheden. Rettighedsstyringen kan f.eks. foretages sammen
med ændringer på webreg.
Enkeltmandsejede virksomheder kan allerede i dag benytte deres personlige NemID til
indberetning af statistik.
Besvaret februar 2017.
Forslaget gennemføres.
Regeringen indgik februar 2016 aftalen ”Vækst og udvikling i hele Danmark” med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative. Heri indgår initiativ om ”Privat NemID til virksomheder og erhverv i NemKonto”, som skal sikre, at det bliver muligt for en person, der er fuldt ansvarlig for eller alene har tegningsret for en virksomhed, at anvende privat NemID på vegne af virksomheden.
Hos leverandøren af NemLog-in har Digitaliseringsstyrelsen igangsat en ændring, som skal gøre det muligt for fuldt ansvarlige ejere at anvende privat NemID til login på vegne af en virksomhed. Derudover har Digitaliseringsstyrelsen igangsat ændringer af Digital Post og NemKonto, så disse tjenester ligeledes er forberedt til at understøtte initiativet. Der er dog udestående juridiske afklaringer for NemKonto, hvilket blandt andet kan betyde en senere ikrafttrædelse for dette system.
Initiativet koordineres med Nets, så private tjenester på tilsvarende vis vil få mulighed for at tilbyde login med privat NemID på vegne af en virksomhed.
Forslaget er implementeret i 2017.
Initiativ om "Privat NemID til virksomheder og erhverv i NemKonto" blev lanceret d.
20 februar 2017, som en del af aftalen "Vækst og udvikling i hele Danmark". Grundet
juridiske udfordringer vil initiativet dog ikke blive implementeret for NemKonto.
Med lanceringen blev det muligt for nye og eksisterende virksomheder at bruge deres
private NemID i erhvervssammenhæng. Løsningen kan bruges, hvis man er fuldt ansvarlig
for eller alene har tegningsret for en virksomhed. Virksomhedsejere kan dermed nøjes
med ét nøglekort, når de bruger NemID, hvilket letter adgangen til offentlig
selvbetjening på bl.a. Virk.dk og til e-Boks. Virksomhedsejerne oplever således i
dag, at kunne anvende deres private NemID på stort set alle væsentlige virksomhedsrettede
tjenester, herunder hos ATP, SKAT, Danmarks Statistik, NemRefusion (Kombit), virk.dk
og e-Boks.
I og med at tegningsretten automatisk knyttes til et privat NemID, skal nyregistrerede
virksomheder endvidere bruge væsentligt færre ressourcer på at oprette en medarbejdersignatur,
der gør det muligt at legitimere sig på virksomhedens vegne.
For virksomheder, der via fuldmagt har givet en bogholder/revisor adgang til at indberette
på vegne af virksomheden, medfører initiativet endvidere færre ressourcer til oprettelse
af medarbejdersignatur til bogholder/revisor samt færre omkostninger til revisor/bogholder
i forbindelse med oprettelse af fuldmagten. Løsningen er siden lanceringen løbende
blevet tilpasset, så det er blevet nemmere at oprette erhvervsfuldmagter som virksomhedsejer.
De foreløbige erfaringer siden lanceringen af løsningen viser da også, at virksomhedsejere
i dag er i mindre kontakt med DIGST og VIRK-supporten om oprettelsen af medarbejdersignatur
end før lanceringen af løsningen.
På baggrund af en måling af de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved initiativet, er
det forventningen at den nye løsning medfører løbende lettelser for virksomhederne
svarende til ca. 93 mio. kr. årligt.
I august 2017 var der 40.000 anvendelser af løsningen med stigende tendens.