Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Enkelte virksomheder kan have et særligt højt tidsforbrug ifm indberetningen af
visse statistikker. Virksomhedsforum har eksempelvis modtaget henvendelse fra en virksomhed,
der ikke kunne få indberetningerne ”Øvrige arbejdsomkostninger” og ”Forskning,
udvikling og innovation” til at virke i den digitale udgave, men måtte have
dem tilsendt i papirform.
Danmarks statistik indsamler (frivilligt) oplysninger om hvor lang tid virksomhederne
har brugt på at udfylde en indberetning. Det er derfor forholdsvis nemt at afgøre,
hvornår en virksomhed bruger unormalt lang tid på udfyldelse.
De virksomheder, der bruger unormalt meget tid på at udfylde statistikker
Danmarks Statistik skal arbejde målrettet for at hjælpe de virksomheder, der bruger unormalt meget tid på at udfylde statistikker. Danmarks Statistik bør sætte et måltal på hvor meget gruppen af virksomheder, der bruger unormalt meget tid på at udfylde statistikker skal reduceres. Derudover bør der ses på ændring af design af de statistikker som der bruges unormalt megen tid på.
Inspiration fra forslag nr. 42 fra ”Best Practice”-rapporten fra Stoibergruppen.
Danmarks Statistik indsamler oplysninger om anvendt tidsforbrug samt oplysninger om brugeroplevelse i alle online indberetningsløsninger. Brugerevalueringerne anvendes til løbende at forbedre indberetningsløsningerne. Brugerevalueringerne viser, at der generelt er høj tilfredshed med de indberetningsløsninger der stilles til rådighed.
Danmarks Statistik arbejder målrettet på at nedbringe tidsforbruget ved indberetning for alle virksomheder, og der arbejdes på at etablere et systematisk setup for målrettet opfølgning på virksomhedernes anvendte tidsforbrug ved generelle tiltag, så Danmarks Statistiks indsats kommer alle virksomheder til gode.
Der implementeres løbende initiativer til at forbedre Danmarks Statistiks indberetningsløsninger og reducere den tid der anvendes på indberetningen. De enkelte initiativer afhænger af de løbende brugertilbagemeldinger fra virksomhederne, og virksomhederne, som aktivt kontakter Danmarks Statistik vil få tilbudt hjælp og vejledning.
Forslaget er implementeret i 2014
Danmarks Statistik indsamler frivillige brugerevalueringer i alle lovpligtige undersøgelser.
På grundlag af disse evalueringer tilpasses de elektroniske indberetningsløsninger,
så tidsforbruget ved indberetningen reduceres.
Der implementeres løbende initiativer til at forbedre Danmarks Statistiks indberetningsløsninger og reducere den tid der anvendes på indberetningen. De enkelte initiativer afhænger af de løbende brugertilbagemeldinger fra virksomhederne, og virksomhederne, som aktivt kontakter Danmarks Statistik vil få tilbudt hjælp og vejledning.