Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Moderne landbrug består ofte af flere lokaliteter (f.eks. gårde), som alle er en
del af én samlet bedrift. Således består mange bedrifter af 3 eller flere gårde,
som alle drives samlet og med samme CVR-nr. I den daglige drift af store bredrifter
er det almindeligt, at der løbende sker ændringer på de forskellige ejendomme.
Det følger af direktivgrundlaget, at hver lokalitet/husdyranlæg skal have en selvstændig
godkendelse af husdyranlægget. I henhold til dansk miljøregulering skal alle bedriftens
arealer, der henhører under bedriftens CVR-nr., miljøvurderes, hvis der på bare én
af lokaliteterne foretages en godkendelsespligtig ændring. Dette er langt mere vidtgående,
end hvad der følger af EU direktivgrundlaget. Det opleves som meget administrativt
tungt, at ændringer på et enkelt husdyranlæg kræver fornyet miljøvurdering af bedriftens
samlede arealer. I praksis resulterer det i et stort efterslæb med godkendelse af
de løbende ændringer i arealerne og deres status, når der f.eks. sker skift i gylleaftaler
eller tilkøb/salg af arealer.
Eksempel fra et moderne landbrug:
Eksempel på tung administrativ praksis:
I vedlagte bilag er vist et eksempel fra drift af et moderne landbrug. I dette eksempel
leverer to selvstændige miljøgodkendte husdyranlæg gylle til et selvstændigt driftsselskab,
som driver de samlede udspredningsarealer (eget CVR-nr.). Som illustreret i tidslinjen
i bilaget sker der løbende tilkøb/forpagtning af arealer eller indgåelse af nye gylleaftaler.
Som vist i skemaet nedenfor udløses ofte krav om godkendelse eller tillægsgodkendelse,
når der inddrages nye arealer, eller hvor arealet skifter status fra gylleaftale til
forpagtning. I store moderne landbrugsbedrifter vil der ofte flere gange årligt ske
sådanne ændringer, dvs. at der årligt skal udarbejdes en ny anmeldelse eller godkendelse
til arealerne. Med sagsbehandlingstider på gennemsnitligt 10 mdr. for miljøgodkendelser
og i lyset af omfanget af disse, vil den driftige landmand reelt hele tiden være bagefter
i forhold til at få arealerne godkendt. Ofte er der tale om uændrede husdyrhold og
samme mængde husdyrgødning, men de indviklede danske miljøregler pålægger husdyrbrug
en meget stor administrativ byrde (omkostning). Oplevelsen er, at der kræves et omfattende
papirarbejde, som samlet set ingen miljøeffekt kaster af sig.
Skema: Hvornår skal der udarbejdes anmeldelse eller tillæg til miljøgodkendelsen
|
Anmeldelse/ ikke ny godkendelse |
Ny miljøgodkendelse |
Tillæg til miljøgodkendelse |
Køb af nyt areal / Forpagtning af nyt areal |
|
|
Hvis gyllemængde fortyndes ud på arealerne Ved ændring af næringsstofmængderne på alle arealer |
Tab af forpagtning |
|
|
Arealet reduceres, udløser ny miljøgodkendelse |
Udskiftning 1:1 af forpagtning |
Hvis det modtagne areal svarer til det afgivne i størrelse og sårbarhed |
|
Hvis nye arealer er mere sårbare end eksisterende arealer |
Udskiftning 1:1 gylleaftale |
Hvis det modtagne areal svarer til det afgivne i størrelse og sårbarhed |
|
Hvis nye arealer er mere sårbare end eksisterende arealer |
Forpagtning af areal med § 16-godkendelse |
|
|
Hvis afsætningen svarer til godkendelsen |
Der laves ny gylleaftale på ”nyt areal” |
|
Ny § 16, hvis der er sårbare arealer på de nye arealer |
|
Gylleaftale på areal, der har en arealgodkendelse |
Hvis næringsstofmængde svarer til godkendelsen |
|
|
Landmandens miljørådgiver skal typisk bruge 10 til 25 timer til udarbejdelse af
en tillægsgodkendelse. Dertil kommer den tid, som kommunen skal bruge til sagsbehandling
for at afgøre sagen. Den kommunale sagsbehandling af arealer kan hurtigt løbe op i
25 timer Omkostningerne til en ny godkendelse eller en tillægsgodkendelse vil typisk
beløbe sig til 10-20.000 kr. for landmanden.
Kommunens arbejde med en ny § 16 godkendelse (gylleaftale) ligger i prisklassen
15-30.000 kr. Hovedparten af denne udgift skal dækkes af landmanden.
Husdyrbrug med tilknyttede arealer (landbrugsvirksomheder).
En regelforenkling, som gør det langt mere enkelt at håndtere en ændret arealstatus
i en miljøgodkendelse – fx ved at:
Anmeldelse af ændret arealstatus skal kunne ske hele året
Kommunen skal give svar inden for to uger på en anmeldt ændring
Ved køb/forpagtning af nye arealer, hvor gyllen fortyndes ud på et større areal, kan
man nøjes med en anmeldt ændring
En sagsbehandlingstid på maksimalt en måned, når arealer skiftes ud med mere sårbart
areal (omhandler kun en tillægsgodkendelse).
Løsningen på lang sigt er adskilt godkendelse af henholdsvis husdyranlæg og arealer,
hvilket også indgår i Natur- og Landbrugskommissionens anbefalinger.
I dansk miljøregulering skal alle ejendommes arealer (inden for samme bedrift/CVR-nr.) miljøvurderes, hvis der bare på én af lokaliteterne foretages en godkendelsespligtig ændring. Og dette krav stilles, uanset om ændringen medfører øget miljøbelastning eller ej. Det er en ren dansk reguleringspraksis af arealerne, som er langt mere vidtgående end, hvad der fremgår af EU direktivgrundlaget.
To selvstændige miljøgodkendte husdyranlæg leverer gylle til et selvstændigt driftsselskab,
som driver de samlede udspredningsarealer (eget CVR-nr.).
Tidslinje for skift i arealer på et større moderne landbrug
Besvaret februar 2017.
Forslaget gennemføres.
Regeringen (Venstre), Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance indgik den 22. december 2015 Aftale om Fødevare- og landbrugspakken, der følger op på anbefalingerne fra både Natur- og Landbrugskommissionen og Vækstteam for Fødevarer i 2013 om en ny husdyrregulering.
Det fremgår af aftalens pkt. 2.8 Ny husdyrregulering, at reguleringen af staldanlæg og markareal skal adskilles, således at miljøgodkendelser fremadrettet udelukkende vil omfatte anlægget, mens anvendelse af husdyrgødning i stedet fremover vil skulle reguleres via generelle regler. Når et husdyrbrug skifter udspredningsarealer eller indgår nye gylleaftaler, vil der fremover ikke længere være brug for at anmelde det til kommunen, ligesom arealerne ikke vil indgå i en miljøgodkendelse. Denne forenkling forventes at bidrage til at nedbringe kommunernes sagsbehandlingstider for miljøgodkendelser af husdyrbrug, der i øjeblikket ligger på ca. seks måneder.
I forbindelse med overgangen fra konkrete vurderinger til generel regulering skal det sikres, at reguleringen også fremadrettet er i overensstemmelse med EU-retten, herunder habitat-, VVM-, vandramme-, nitrat- og havstrategidirektiverne.
Den nye husdyrregulering forventes at træde i kraft i august 2017, og lovforslaget til implementering heraf forventes fremsat i efteråret 2016.
Forslaget er implementeret i 2017.
Med den nye husdyrlov, som trådte i kraft den 1. august 2017, blev arealreguleringen
adskilt fra anlægsreguleringen. Arealreguleringen varetages nu i generelle regler
i husdyrgødningsbekendtgørelsen. Miljøgodkendelserne omfatter ikke længere brugen
af udbringningsarealerne, men omfatter alene husdyranlægget.
Det er således ikke længere kommunen,
der godkender udbringningsarealerne og regeringen har med gennemførelse af regelændringen
sikret, at landmændene ikke længere skal have godkendelse til at udbringe husdyrgødning.
I stedet håndteres husdyrgødningens udbringning på de dyrkede arealer gennem gødningsregnskabet.
De miljømæssige krav til overholdelse af habitatdirektivet sikres gennem krav om supplerende
efterafgrøder i oplande til nitratfølsomme habitatområder, hvis der i oplandet sker
en stigning i anvendelsen af organisk gødning.
De nye regler har gjort det væsentlig nemmere for erhvervet og alle de her foreslåede
ændringer fra Virksomhedsforum er imødekommet ved, at der ikke længere skal gennemføres
særskilte godkendelser af udbringningsarealerne. Husdyrgødning håndteres med de nye
regler igennem gødningsregnskabet, helt uafhængigt af husdyrbrugernes produktion i
staldanlæggene og godkendelsen af den.
Implementeringen af den nye husdyrlov sker som opfølgning på Fødevare- og landbrugspakken
af 22. december 2015, hvor Regeringen (Venstre), Konservative, Dansk Folkeparti og
Liberal Alliance besluttede, at der skal udarbejdes en ny husdyrregulering. Det fremgår
af aftalens punkt 2.8, Ny husdyrregulering, at anlæg og arealer i den nye regulering
skal skilles ad, hvorefter udbringning af husdyrgødning på arealer vil blive reguleret
via generelle regler. Aftalen er på dette punkt nu ført ud i livet, så reguleringen
af husdyrbrug nu er forenklet.