Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Over halvdelen af de administrative byrder på Danmarks Statistiks område stammer
fra virksomhedernes indberetninger til Intrastat om virksomhedens import og eksport.
Virksomhedsforum har tidligere foreslået, oprettelsen af et ”one flow”
system, der indebærer, at medlemslandene alene indsamler detaljerede eksporttal fra
virksomhederne, og der på den baggrund dannes de detaljerede importtal ud fra de øvrige
EU-landes oplysninger om eksport. En sådan løsning ville indebære en meget væsentlig
reduktion i virksomhedernes administrative byrder på området.
Regeringen har svaret, at forslaget følges delvist, og at der i det europæiske statistiksamarbejde
er påbegyndt et arbejde, der forventes at resultere i indførelse af et nyt system
kaldet ’Single Market Statistics’ (SIMSTAT), som afløser for det nuværende
Intrastat.
Det er imidlertid ikke kun omfanget af oplysninger der skal indberettes, der er problemet.
Der er også et potentiale for at gøre indberetningsløsningen mere brugervenlig. Oplysninger
kan indberettes på to måder – via idep.web (system-til-system løsning) eller
via Virk.dk (infopass). Der er potentiale for større brugervenlighed i begge systemer.
Virksomheder der indberetter til Intrastat / virksomheder der importerer eller/og eksporterer indenfor EU.
Det foreslås at Danmarks Statistik foretager en analyse af hvordan brugervenligheden kan forbedres i de to systemer og implementere de nødvendige ændringer. Slutbrugerne bør inddrages i analysen.
Danmarks Statistik gennemfører løbende forbedringer af indberetningsløsninger i forhold til brugerfeedback indhentet i InfoPath-blanketter og i forbindelse med support henvendelser fra slutbrugere.
Der er igangsat et projekt om forbedringer til Idep.web brugergrænseflade, som bl.a. inddrager de forslag der er stillet af Virksomhedsforum.
Slutbrugerne inddrages løbende i videreudvikling af Idep.web og andre indberetningsløsninger.
Der vil blive gennemført en analyse af brugergrænsefladen i Idep.web i 2014, med henblik på, at gennemføre forbedringer derefter.
Status maj 2014:
Initiativet er igangsat og forventes implementeret i Idep.web i første halvår 2014