Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
I forbindelse med opstart af hotel- og restaurations- virksomheder er der en lang
række godkendelser og bevillinger, der skal på plads – ofte inden for en meget
begrænset tidsperiode. Ansøgerne agerer hyppigt på tværs af flere myndigheder i etableringsfasen,
og for en iværksætter kan det være vanskeligt at få overblik over, hvilke myndigheder,
der skal kontaktes og i hvilken rækkefølge.
Ansøgerne oplever fx ofte situationen som uoverskuelig, når der ikke kan søges alkoholbevilling,
uden der foreligger en lejekontrakt, men omvendt kan der heller ikke underskrives
en lejekontrakt uden bevilling. Dertil kommer, at forhold omkring miljø-, brand- og
bygningstilladelser også skal foreligge samtidig, ligesom der skal ske optagelse i
Næringsbasen mv.
Alle virksomheder, der skal have alkoholbevilling. Udfordringerne er dog størst for iværksætterne.
Der har tidligere været flere tiltag med at etablere én indgang til flere
myndigheder. Eksempelvis har der i forbindelse med det tidligere arbejde omkring administrative
lettelser været gennemført kortlægning af alle relevante aktører – en sådan
kortlægning kan evt. danne baggrund for en digital løsning.
Herudover har det været drøftet bl.a. med Københavns Kommune, der står for mange af
alkoholbevillingerne, om man kunne etablere én indgang. Der kunne evt. etableres
et fysisk kontor, hvor man i samme runde kunne få hjælp til udfyldelse og aflevering
af de forskellige ansøgninger, der knytter sig til en alkoholbevilling.
Herudover har man i politiets regi tidligere arbejdet på en digitaliseret ansøgningsproces
i forbindelse med opnåelse af alkoholbevilling og godkendelse af ny bestyrer.
Ved at samle de erfaringer, der er gjort i tidligere projekter, burde der kunne opnås
administrative lettelser i forbindelse med ansøgningsprocedurerne
Forslaget burde ikke kræve lovændringer.
Bevillingssystemet eksisterer, og uanset om man etablerer en fysisk enhed, der skal
hjælpe og vejlede ved indlevering af ansøgningerne, eller om man etablerer en digitaliseret
ansøgningsprocedure, bør det kunne rummes inden for den eksisterende lovgivning
Forslaget gennemføres delvist.
Regeringen, KL og Rigspolitiet vil forenkle ansøgningsprocessen for ansøgerne i de
ca. 7-8.000 årlige bevillingssager ved at:
a)strømline ansøgningsblanketterne, så ansøgerne skal give færre og mere relevante
oplysninger,
b)reducere mængden af dokumentation, som skal indsendes, gennem øget udveksling af
oplysninger mellem myndighederne.
Det gøres hermed enklere og mere overskueligt for virksomhederne at ansøge om alkoholbevillinger,
og det gøres lettere at drive virksomhed inden for restaurationsbranchen.
Samtidig sikres det, at der ikke gås på kompromis med de samfundsmæssige,
ædruelighedsmæssige og ordensmæssige hensyn, der ligger til grund for reguleringen
af
alkoholbevillinger. Forenklingsinitiativerne forventes færdiggjort frem mod foråret
2016.
Der arbejdes endvidere hen imod etablering af en digital ansøgningsproces. Etablering,
tilrettelæggelse og drift af en digital proces for ansøgning om alkoholbevilling sker
i samarbejde mellem Rigspolitiet og KL.
I forbindelse med aftalen om kommunernes økonomi for 2015 blev det aftalt, at der
gennemføres en række initiativer for at styrke den kommunale erhvervs-fremmeindsats,
jf. rapporten om kommunal erhvervsfremme fra det fælles udvalgsarbejde. Det drejer
sig blandt andet om etablering af én indgang for virksomheder.
Indtil dette arbejde er afsluttet, vil der dog ikke blive etableret én samlet
indgang ved opstart af hotel- og restaurationsvirksomheder. Visse tilladelser vil
således stadig skulle indhentes gennem kommunerne, og alkoholbevillinger vil forsat
skulle indhentes gennem politiet.
Forslaget er ikke implementeret
Forslaget forventes fuldt implementeret i 2019.
Ansøgningsblanketter på politi.dk
Arbejdet med at opdatere og forbedre indholdet af ansøgningsblanketterne på alkoholbevillingsområdet
blev ikke færdiggjort i 2018, men forventes færdiggjort i 2019. Arbejdet sker i dialog
med Erhvervsstyrelsen.
Rigspolitiet arbejder i øjeblikket med at digitalisere en række ansøgningsblanketter,
herunder blanketterne for alkoholbevillingsområdet, der findes på www.politi.dk. Herved
etableres der en selvbetjeningsløsning baseret på samme teknologiske platform som
www.virk.dk og www.borger.dk. Denne løsning vil være koblet på NemID og kan sende
alle indtastede oplysninger sikkert til sikre e-postkasser hos politiet. Der vil således
ikke være behov for at underskrive, printe, scanne og sende til politiet.
Alkoholbevillingsblanketterne forventes at være digitaliserede i løbet af 2019.
Selvbetjeningsløsningen indgår som en del af politiets nye hjemmeside på www.politi.dk,
der blev lanceret den 13. december 2018.
Pilotprojekt vedr. digitale alkoholbevillinger
Til brug for nærmere oplysninger om status for pilotprojektet vedrørende digitale
ansøgningsblanketter i bevillingssager, som finder sted i samarbejde med Københavns
Kommune, har Rigspolitiet indhentet udtalelser fra Københavns Politi.
Københavns Politi har oplyst, at pilotprojektet blev sat i drift i november 2016,
og at restaurationsvirksomheder i Københavns Kommune siden da har haft mulighed for
at søge om alkoholbevilling og godkendelse af nye bestyrelses- og direktionsmedlemmer
digitalt via www.politi.dk. Benyttelse af systemet forudsætter, at ansøgeren logger
ind med egen NemID.
Ansøgere, som har brug for assistance til at udfylde den digitale ansøgning, kan ifølge
Københavns Politi få hjælp hertil ved at kontakte Københavns Erhvervshus pr. telefon,
e-mail, digital post eller ved personligt fremmøde. I 2017 modtog Københavns Politi
mange henvendelser fra restauratører, der anmodede om vejledning og assistance til
at udfylde den digitale ansøgning. Det samme er tilfældet i 2018, selvom tallet ifølge
Københavns Politi dog synes at være faldende.
Københavns Politis sagsstyringssystem (POLSAS) giver ikke mulighed for at foretage
et dataudtræk med henblik på at dokumentere, hvor mange af de i 2018 indgivne ansøgninger
var digitale, og hvor mange der var indsendt på papir. De nedenfor anførte tal er
derfor baseret på Københavns Politis skøn.
I 2018 blev ca. 50 % af de indgivne ansøgninger indgivet digitalt. Dette er en stigning
set i forhold til 2017, hvor ca. 40 % af de indgivne ansøgninger blev indgivet digitalt.
Ud af den samlede mængde af digitale ansøgninger modtaget i 2018 vedrørte ca. 80 %
af ansøgningerne ifølge Københavns Politi nye bevillinger. Ansøgninger om fornyelse
af eksisterende bevillinger indgives fortsat fortrinsvis på de gamle papirbaserede
ansøgningsblanketter. Det var fortsat kun ca. 2 % af øvrige ansøgningstyper, såsom
bestyrelsesgodkendelser, anmeldelser om ændring i direktionen og bestyrelse, som blev
modtaget via den digitale løsning i 2018.