Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Kommuner træffer ofte beslutning om organisering af en opgave på et grundlag, hvor
man ikke kan sammenligne offentlige priser med omkostningsægte private priser. Den
manglende gennemsigtighed om kommunale priser betyder, at det er vanskeligt at sammenligne
offentlige og private priser. Konsekvensen er, at private virksomheder har vanskeligt
ved at sandsynliggøre prisforskelle.
Mere konkret er udfordringen den, at de offentlige budget- og regnskabssystemer er
indrettet således, at der:
1) ikke er en standardiseret opgørelse af pris på aktivitetsniveau (fx døgnpris på
plejehjem), leverance eller en ydelse og,
2) ikke indregnes indirekte omkostninger til fx it, stabsfunktioner samt kapitalomkostninger
til afskrivning på bygninger og materiel.
Det er alene i en direkte udbudssammenhæng hvor en offentlig myndighed, der vælge
at udarbejde et internt kontrolbud, er forpligtet til at opgøre omkostningsægte priser.
Det gør, at virksomhederne i bedste fald skal bruge store administrative ressourcer
på at benchmarke sig i forhold til kommunen og giver stor usikkerhed i forhold til
en fair konkurrence.
De manglende standarder påvirker stort set alle virksomheder, der udfører opgaver i konkurrence med private, lige fra det tekniske område over administrative opgaver til social- og velfærdsområdet.
Det foreslås, at der bliver udviklet en fælles standard for opgørelse af enhedspriser
på alle væsentlige kommunale aktivitetsområder (plejecentre, dagpasning, jobcenter-ydelser,
park og vej mv.).
Den fælles standard skal omfatte enhedspriser, der er på aktivitets- eller ydelsesniveau
er sammenlignelige på tværs af kommuner. Det skal samtidig være obligatorisk at anvende
standarden og offentliggøre enhedspriserne, fx på kommunens hjemmeside. Opgørelsen
af enhedspriser skal være beregnet på baggrund af princippet om omkostningsægte priser,
dvs. inklusiv indirekte omkostninger mv. Forslaget vil sikre en ensartet udregning
og prissætning på tværs af kommuner, og dermed skabe større gennemsigtighed.
Der burde kunne findes inspiration fra lovgivning om beregning af kontrolbud.
Svaret er udarbejdet i samarbejde med KL.
Forslaget gennemføres ikke på nuværende tidspunkt, da det vurderes usikkert, hvilke omkostninger det vil indebære for det offentlige og hvor stor effekten vil være.
Forslaget forudsætter, at enhedspriserne i kommunerne opgøres omkostningsbaseret. Kommunernes driftsregnskab er udgiftsbaseret, og det er kun i forbindelse med f.eks. kontrolbud og visse takstberegninger, at kommunerne beregner omkostningsbaserede priser, dvs. i situationer hvor der foreligger en direkte konkurrencesituation. Det vil derfor formentligt være administrativt krævende for kommunerne at opgøre omkostningsbaserede enhedspriser, da der vil være tale om en omlægning af kommunal praksis.
I situationer, hvor der er et direkte behov for at sammenligne kommunale og private priser, er der, som nævnt i forslaget regulering heraf, fx i form af reglerne om omkostningskalkulationer i forbindelse med kontrolbud og reglerne om omkostningsbaserede takster på bl.a. det specialiserede socialområde og ældreområdet.