Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Sagsbehandlingen i sager om arbejdstilladelse hos udlændingemyndighederne varierer
afhængig af sagernes kompleksitet. Der er ikke i regelsættet fastsat klare tidsfrister
i sager om udenlandske arbejdstagere fra 3. lande.
Virksomheder, der rekrutterer udenlandsk arbejdskraft, har ofte været gennem en længere
søgeproces i Danmark og udlandet først. Når det lykkes at finde en medarbejder i udlandet,
bør søgeprocessen ikke forlænges af unødig bureaukrati, idet virksomhederne i perioden
mangler arbejdskraften.
Indenfor alle brancher
Sagsbehandlingen bør maksimalt være 4 uger i ukomplicerede sager om arbejdstilladelse. Det vil sige sager hvor de nødvendige oplysninger umiddelbart er indsendt og kan verificeres (jf. myndighedernes egne definitioner på ukomplicerede sager). Hvis de ukomplicerede sager ikke er afgjort indenfor de 4 uger, bør ansøgningen automatisk være godkendt.
Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering har følgende servicemål for den maksimale sagsbehandlingstid af fuldt oplyste sager (et uddrag):
Forslaget gennemføres delvist.
Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering har i alle sager om arbejdstilladelse et servicemål på 1 måned, forudsat at sagen er fuldt oplyst, hvilket defineres som en ansøgning, som indeholder alle relevante oplysninger; som er underskrevet alle de relevante steder; og som er vedlagt al relevant dokumentation.
Undtaget herfra er ”øvrige arbejdstagere” (eksempelvis praktikanter, kokke og ambassadeansatte), hvor de regionale arbejdsmarkedsråd skal høres som led i sagsbehandlingen. Her gælder et servicemål på tre måneder.
SFR har i løbet af 2012 gennemført en handlingsplan med henblik på at nedbringe antallet af verserende sager på alle sagsområder til et niveau, der muliggør, at de udmeldte servicemål fremadrettet kan overholdes. Handlingsplanen er lykkedes bortset fra greencardsager og tilhørende familie hertil.
En garanti for en maksimal sagsbehandlingstid på 4 uger i alle sager vil være meget omkostningstungt at gennemføre. Derfor fastsættes der ikke en maksimal sagsbehandlingsgaranti eller indføres automatisk godkendelse, hvis en ukompliceret sag ikke er afgjort indenfor 4 uger.
Forslaget er implementeret i 2014
Status maj 2014:
SFR har i løbet af 2012 og første halvår af 2013 gennemført en handlingsplan, der har nedbragt antallet af verserende sager på styrelsens sagsområder. SFR åbnede den 25. februar eget BorgerCenter, hvilket har medført en væsentlig reduceret ventetid for arbejdsgivere og arbejdstagere, som har behov for det personlige fremmøde.