Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Problematikkerne omkring Lov om Pakkerejser fra
1993 skyldes i væsentlig grad, at der i Danmark findes tradition for at hæve forbrugerbeskyttelsen,
så denne ofte strækker sig væsentligt længere end den tilsvarende beskyttelse hos
vores Europæiske naboer. Dette forhold medfører, at der definitionsmæssigt såvel som
rent materielt er store forskelle i den danske implementering af Pakkerejsedirektivet
i forhold til andre europæiske lande.
Definition af kunde vs. forbruger:
Særligt skal der her lægges mærke til Direktivets definition af beskyttelsessubjektet;
nærmere forbrugeren. I Direktivets formål henvises til værende forbrugerbeskyttelse
af EU borgere, en harmonisering af beskyttelsen for disse, samt at stimulere handel
på tværs af medlemsstaterne.
I Danmark har implementeringen af Pakkerejsedirektivet
ændret denne ordlyd fra forbruger til kunde; denne ordlydsændring har medført, at
erhvervsdrivende, der som led i deres arbejde tager på forretningsrejse sidestilles
med forbrugere, der af rekreative formål deltager på pakkerejser. Danmark er sammen
med et par andre EU-lande de eneste, der opretholder denne udvidende fortolkning af
Direktivet i Pakkerejse-loven; det skal hertil tilføjes at definitionen endda er anderledes
i anden relevant lovgivning, nærmere Lov om en Rejsegarantifond, der regulerer forbrugernes
beskyttelse mod en pakkerejsearrangørs insolvens. De forbrugerrettigheder, der følger
af direktivet, skaber øgede administrative byrder for rejsebranchen, og derfor er
det et problem og en ekstra administrativ byrde, at forretningsrejsende i modsætning
til i visse andre EU-lande indgår i den danske fortolkning af direktivets målgruppe.
Ved
den kommende revision og derved eventuelle implementering af Pakkerejsedirektivet,
mener Danmarks Rejsebureau Forening at ordlyden i Lov om Pakkerejsers § 4 bør ændres
fra:
”Som kunde (…)”
Til:
”Som forbruger
anses enhver, der køber, eller i hvis navn der købes en pakkerejse med rekreativt
formål”.
Således vil der skabes harmoni mellem Direktivets formål
og Lovens implementering da forretningsrejsende efterfølgende vil være undtaget. Derfor
vil ændringen skabe øget mulighed for små og mellemstore danske udbydere af forretningsrejser
kan konkurrere på tværs af EU-medlemsstaternes grænser. Der vil ikke værre en forringelse
af forbrugerrettighederne. Der kan i denne sammenhæng særligt henvises til vores nordiske
naboer Norge og Sverige samt Tyskland.
Pakkerejsedirektivet: Direktiv 90/314/EØF
Forslaget gennemføres ikke.
Regeringen bemærker indledningsvis, at en
revision af pakkerejsedirektivet (Direktiv 90-314/EØF) efter det oplyste er nært forestående.
Regeringen ser overordnet positivt på ændringer, der giver virksomhederne bedre vilkår
uden at gå på kompromis med beskyttelsesniveauet. Kommissionen har imidlertid endnu
ikke offentliggjort deres forslag, og regeringen har dermed heller ikke kunne fastlægge
sin position. Af samme grund finder regeringen, at det på nuværende tidspunkt ikke
vil være hensigtsmæssigt at foretage ændringer af lov om pakkerejser, der alene er
baseret på nationale overvejelser, da loven vil skulle ændres ved en senere implementering
af det reviderede pakkerejsedirektiv.
Forhandlingerne af pakkerejsedirektivet
forventes indledt omkring sommer 2013. Regeringen vil herefter orientere Virksomhedsforum
om resultatet af forhandlingerne i relation til det rejste spørgsmål og betydningen
i forhold til implementeringen af forslaget.