Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Mange virksomheder (især små og mellemstore) finder det meget tidskrævende og besværligt
at deltage i udbud fra offentlige myndigheder. Der skal ofte medsendes en stor mængde
dokumenter og processen kan være meget uigennemskuelig og uigennemsigtig for virksomhederne.
Det kan i yderste konsekvens forhindre nogle virksomheder i at byde og dermed forhindre
en effektiv konkurrence.
Transaktionsomkostningerne ved udbud kan reduceres markant ved en digitalisering af
offentlige udbud. Dansk Erhverv har i en analyse påvist, at erhvervslivet årligt bruger
4,6 mia. kr. på at give tilbud på udbud fra offentlige myndigheder. Det tal er for
højt og kan nedbringes. Dertil kommer, at det offentlige beklager sig overhøje transaktionsomkostninger.
Alle virksomheder, der giver tilbud på udbud fra offentlige myndigheder, dvs. virksomheder, der deltager i det offentligt-privat samarbejde. Det er virksomheder på samtlige markedsområder – lige fra fødevarer, it-ydelser, transport, videnrådgivning samt velfærdsydelser.
Det foreslås, at der bliver gennemført lovgivning, der sikrer, at udbud omfattet
af EU’s udbudsregler skal gennemføres digitalt. Digitale udbud vil indebære,
at tilbudsafgivelsen, som minimum, sker på en digital platform. Fordelene ved digitale
udbud er lavere udgifter til tilbudsafgivelse samt at risikoen for formelle fejl mv.
reduceres.
Der har i en årrække været mulighed for digitale udbud. Til trods herfor, er digitale
udbud stadig meget lidt udbredt. Derfor er der brug for lovgivning. Implementeringen
af digitale udbud kan evt. gennemføres med inspiration fra den model, der blev brugt
ved indførelse af e-faktura i det offentlige. Dvs. at effektiviseringsgevinsten bliver
hjemtaget centralt på finansloven.
I en konkret udmøntning af digitale udbud kan der peges på forskellige modeller, herunder
navnlig hvor store dele af udbudsprocessen, der skal foregå digitalt.
I Portugal har man digitaliseret ca. 75 pct. af alle udbud fra det offentlige, hvilket
har mindsket bureaukratiet og de administrative byrder samt øget gennemsigtigheden
og konkurrencen. Noget lignende kunne indføres i Danmark.
Forslag nr. 24 fra ”Best Practice”-rapporten fra Stoibergruppen.
Virksomhedsforum foreslår, at udbud omfattet af EU’s udbudsregler gennemføres
digitalt. Forslaget gennemføres.
Det er den danske regerings holdning, at udbud skal foregå så nemt som muligt, med
færrest mulige transaktionsomkostninger. Regeringen støtter derfor en fuld digitalisering
af udbudsprocessen. Anvendelse af elektronisk baserede offentlige indkøbsprocedurer
vil også give de ordregivende myndigheder mulighed for at forhindre, opdage og afhjælpe
fejl, der generelt skyldes forkert forståelse eller fortolkning af reglerne for offentlige
indkøb.
EU-Kommissionen har fremsat forslag til modernisering af EU’s regler om offentlige
indkøb. Forslaget indeholder blandt andet bestemmelser om fuldt elektronisk offentlige
indkøb (e-indkøb) i EU, herunder krav om anvendelse af elektroniske midler ved offentliggørelse
af bekendtgørelser, elektronisk tilgængelighed af udbudsbetingelserne samt fuld elektronisk
kommunikation til og med modtagelsen af tilbud. Forslaget er fortsat til forhandling,
men forventes vedtaget i andet halvår af 2013. Kravet om digitalisering forventes
at blive en del af den endelige aftale, og den danske regering vil også fremadrettet
støtte dette. Såfremt kravet, som forventet, bliver en del af aftalen vil den efterfølgende
implementering medføre, at forslaget fra Virksomhedsforum er gennemført.
For så vidt angår udbud under tærskelværdierne er der i dag ingen krav om digitalisering
i udbudsreglerne. Regeringen vil i forbindelse med implementeringen af de nye udbudsregler
belyse, om kravene til digitalisering også bør finde anvendelse for udbud under EU’s
tærskelværdier, og hermed om der også bør være krav om, at udbud under tærskelværdierne
gennemføres digitalt.
Endelig skal det bemærkes, at mere avancerede e-udbuds instrumenter som E-fakturering
og elektroniske udbudssystemer (dvs. software til elektronisk behandling af hele eller
dele af udbudsproceduren) allerede anvendes i Danmark i dag. Det er dog erfaringen,
at indførelsen af elektroniske indkøbssystemer kræver rigtig mange ressourcer, og
det tager lang tid at opbygge systemerne og geare organisationerne og leverandørerne
til at anvende systemerne.
Tidsramme:
Kommissionens forslag indeholder flere bestemmelser om obligatorisk anvendelse af
elektroniske midler. Medlemsstaterne skal sikre, at al kommunikation og informationsudveksling
foretages elektronisk senest to år efter implementeringsfristen. Kravet om elektronisk
kommunikation finder dog ikke anvendelse, hvis informationsudvekslingen i det konkrete
udbud kræver særlige redskaber eller filformater.
Det er på nuværende tidspunkt forventningen, at direktiverne vedtages endeligt i andet
halvår af 2013. Hvis denne målsætning nås, skal digitaliseringen være gennemført senest
inden andet halvår af 2017. Implementeringsfristen vil blive drøftet i udbudslovsudvalget,
herunder om implementeringen kan se før 2017. Regeringen vil orientere Virksomhedsforum,
når der er lavet en tidsplan for den danske implementering.
Forslaget er implementeret i 2018
Forslaget er implementeret i 2018, da
bekendtgørelse om implementering af elektronisk kommunikation i udbud trådte i kraft
(udstedt d. 30. november 2016).
Det følger af EU"s reviderede udbudsdirektiv, at alle EU-udbud fra oktober 2018 skal
gennemføres elektronisk som e-udbud. Indkøbscentraler skulle bruge e-udbud allerede
fra april 2017.
Udbudsloven blev vedtaget af Folketinget d. 19. november 2015 og trådte i kraft d.
1. januar 2016. Erhvervsministeren har i medfør af udbudsloven hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om e-udbud.
Det daværende Erhvervs- og Vækstministerium nedsatte i februar 2015 en arbejdsgruppe
om e-udbud med henblik på at komme med anbefalinger til regeringen vedrørende de nærmere
rammer for implementeringen af kravet om e-udbud, herunder hvilken overordnet model,
der skal anvendes for e-udbud i Danmark.
På baggrund af udvalgets arbejde har Erhvervsministeriet efterfølgende udarbejdet
bekendtgørelse om implementering af elektronisk kommunikation i udbud. Formålet med
bekendtgørelsen er at implementere udbuds- og forsyningsvirksomhedsdirektivernes krav
om anvendelse af elektronisk kommunikation i EU-udbud. Bekendtgørelsen trådte i kraft
1. juli 2018. Dog fandt reglerne for indkøbscentralers brug af e-udbud anvendelse
pr. 1. januar 2017. Ligeledes blev det obligatorisk for ordregivende myndigheder at
anvende den elektroniske udgave af det fælles europæiske udbudsdokument pr. 1. januar
2018.