Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Uanset hvor gode og brugervenlige digitale løsninger der udvikles, kan det ikke
undgås, at virksomhederne ind imellem får brug for hjælp til de digitale indberetninger
og ansøgninger, som de benytter. Virksomhederne har uanset problemets karakter brug
for at kunne få fat i en person, som kan hjælpe dem hurtigt videre i forløbet, og
det har de brug for, uanset hvornår på dagen problemet opstår.
Mange af de forslag, Virksomhedsforum har modtaget i relation til digitale indberetninger,
omhandler kontakten til det offentlige, når der opstår problemer. Den opleves ofte
besværlig, når det er bedst og ikke eksisterende, når det er værst. Virksomhederne
oplever at blive ”eksporteret” videre til andre myndigheders supportfunktioner.
Ligeledes oplever virksomhederne, at de ikke kan få hjælp, når de har behov for det.
Virksomhederne – især de små - bruger de digitale løsninger, når de har tid,
hvilket ofte vil sige om aftenen eller i weekenden. Opstår der problemer, må de vente
til næste hverdag med at få løst problemet, hvilket er uhensigtsmæssigt og giver anledning
til frustrationer og meget tidsspild.
Oprettelsen af et fællesoffentligt supportcenter, som holder åbent døgnet rundt
eller som minimum bliver tilpasset efterspørgslen. Medarbejderne på dette supportcenter
servicerer alle offentlige digitale indberetningsløsninger for virksomheder og kan
løse problemer, der går på tværs af eksempelvis Skat.dk og Virk.dk. Det skal tilsigtes,
at de fleste virksomheder hjælpes ved første henvendelse og ikke bliver sendt rundt
i systemet.
Dette supportcenter kan besvare henvendelser på alle relevante kanaler, herunder e-mail,
telefon, chat og sociale medier som Facebook eller Twitter. Vi ønsker, at supporten
er tilgængelig, der hvor virksomheden er. Hovedparten af henvendelserne forventer
vi dog vil være via telefon eller chat.
Telefonen vil være ét fælles telefonnummer, som kommunikeres
på tværs af alle offentlige indberetningssystemer.
Chatten vil være der, hvor brugeren er, eksempelvis kun et klik væk på Virk.dk eller
Skat.dk samt når den enkelte virksomhed har et spørgsmål. Chatten er en langt mere
effektiv supportform, da mange henvendelser kan behandles på samme tid, hvor telefonen
jo er synkron og kun tillader, at én person taler ad gangen.
Virksomhedsforum lægger vægt på, at forslaget ikke må medføre væsentlig øgede omkostninger
for det offentlige. Det foreslås derfor, at der indledningsvis laves en beregning
af business casen ved at nedlægge/reducere de eksisterende supportcentre i forskellige
myndigheder og etablere ét nyt fælles offentligt supportcenter
Besvaret oktober 2017.
Forslaget gennemføres delvist.
I regi af initiativ 1.4 om bedre support til borgere og virksomheder i den fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi 2016-2020 er det besluttet, at der etableres et samlet supporttilbud
til MitID, NemLog-in, Digital Post, NemKonto, borger.dk og Virk. Supporttilbuddet
skal sikre, at det er nemmere at få den rigtige hjælp, når en virksomhed eller en
borger har problemer med at anvende en række digitale løsninger, fx MitID, NemLog-in
eller Digital Post.
De kommende udbud af MitID, NemLog-in og Digital Post giver mulighed for at tilrettelægge
den nuværende supportmodel mere hensigtsmæssigt. Der er gennemført en analyse af de
eksisterende supporttilbud, og der er på den baggrund truffet beslutning om at samle
slutbrugersupport til MitID, NemLog-in, Digital Post, NemKonto, borger.dk og Virk.
Etableringen af et samlet supporttilbud sker trinvist, og det forventes, at etableringen
af supporttilbuddet påbegyndes i løbet af 2018. Samlingen fortsætter i de kommende
år, i takt med at de nye løsninger tages i brug.
Forslaget ændres til gennemføres delvist, da supportcenteret ikke skal servicere alle
offentlige digitale indberetningsløsninger, fx Skats løsninger. Samtidig vil der ikke
være døgnåbent, men åbningstiden vil blive tilpasset efterspørgslen.
Forslaget er ikke implementeret
Forslaget gennemføres i betydelig grad.
I regi af initiativ 1.4 om bedre support til borgere og virksomheder i den fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi 2016-2020 etableres der i de kommende år et samlet supporttilbud
til MitID, NemLog-in, Digital post, NemKonto, borger.dk og Virk. Supporttilbuddet
skal sikre, at det er nemmere at få den rigtige hjælp, når en virksomhed har problemer
med at anvende en af de digitale løsninger eller finde rundt på portalerne.
Etableringen af det samlede supporttilbud sker trinvis og tidsplanen hænger tæt sammen
med tidsplanerne for udbud af MitID, NemLog-in3 og Næste generation Digital Post.
Det samlede supporttilbud forventes at være etableret ultimo 2020, men tidspunktet
vil afhænge af, hvornår de nye løsninger tages i brug.
Etableringen af et samlet supporttilbud er i gang, og siden 1. juni 2018 har supporten
til borger.dk, Virk og NemLog-in været samlet.
Åbningstiderne i det samlede supporttilbud er endnu ikke fastlagt, men vil blive tilpasset
efterspørgslen.