Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
I henhold til 4. og 7. selskabsdirektiv er det muligt at fritage B-virksomheder
for revisionspligt. I Danmark har vi kun udnyttet denne mulighed delvist.
Hvor grænsen i direktiverne er en omsætning på 72 mio. er den i den danske lovgivning
12 mio.
Den 6. dec. 2012 vedtog Folketinget en forenkling af revisionspligten, der indebærer
at mindre holdingselskaber i lighed med andre selskaber pr. 1. januar 2013 undtaget
for revisionspligt. Hermed blev grænsen for revisionspligt gjort reel, hvilket DI
finder positivt.
Den 6. dec. 2012 vedtog Folketinget ligeledes, at erstatte kravet om revision for
virksomheder med en omsætning mellem 12 og 72 mio. kr. med et krav om en ”udvidet
gennemgang”, der i henhold til loven skal medføre en besparelse på 25 % for
de omfattede virksomheder. DI har erfaret, at branchen forventer en væsentlig lavere
besparelse, og dermed påføres de omfattede virksomheder fortsat en væsentlig, administrativ
byrde, der svarer til 75-100 procent af omkostningen til revision. De omfattede virksomheder
er således fortsat pålagt strengere regler end direktiverne foreskriver og end virksomheder
i andre EU-lande er pålagt. En afskaffelse af revisionspligten for de mindre virksomheder
vil derfor medføre en betydelig reduktion af de administrative byrder.
Det skal bemærkes, at hvis man fjerner den danske særregel, så viser de engelske erfaringer,
at virksomhederne fortsat vil efterspørge ydelser fra revisor. Der er dog tale om
en anden fordeling af ydelser, idet en række virksomheder har et større behov for
rådgivning end for review/revision, og dermed får virksomhederne en større værdi for
de penge, de benytter på revisionsydelser.
Mindre virksomheder
DI foreslår at den danske særregel fjernes og at vi udnytter muligheden for at fratage B-virksomheder for revisionspligten.
Danmark: Erhvervs- og vækstministeriet, Årsregnskabsloven EU: 4. og 7. Selskabsdirektiv. Fourth Council Directive of 25 July 1978 based on Article 54 (3) (g) of the Treaty on the annual accounts of certain types of companies (78/660/EEC). Seventh Council Directive of 13 June 1983 based on the Article 54 (3) (g) of the Treaty on consolidated accounts (83/349/EEC).
Diverse (bedre implementering gennem bedre vejledning samt inkonsistens mellem national og EU-regulering)
Forslaget gennemføres delvist.
Regeringen gjorde det allerede i 2013 muligt for virksomheder med en omsætning på mellem 8 og 72 mio. kr. at anvende erklæringsstandarden, som er en enklere og billigere revisionsmodel, idet revisor med denne model kun skal kontrollere de forhold, som er relevante i små virksomheder.
Virksomheder i Danmark er imidlertid fortsat pålagt strengere regler om revision, end EU-direktiverne foreskriver. Regeringen har derfor i regeringens vækstudspil ”Danmark helt ud af krisen – virksomheder i vækst” medtaget et initiativ om nærmere at analysere muligheden for en yderligere lempelse af revisionspligten for mindre virksomheder.
En yderligere lempelse af revisionspligten for mindre virksomheder vil reducere omkostningerne ved at drive virksomhed i Danmark, og dermed i højere grad ligestille virksomhederne med deres udenlandske konkurrenter. Dette skal imidlertid afvejes mod behovet for at sikre, at regnskaberne giver et retvisende billede af virksomhedens økonomiske og finansielle forhold samt muligheden for at inddrive skat.
Analysen skal derfor afdække mulighederne for og konsekvenserne ved en yderligere lempelse af revisionspligten, herunder potentialet for et positivt vækstbidrag, konsekvenserne for skatteprovenu og virksomhedernes angivelse og afregning af moms, lønsum og a-skat samt behov for tilpasning af tilsyn og kontrol.
Analysearbejdet forventes at være afsluttet medio september 2014, hvorefter regeringen vil tage endelig stilling til en yderligere lempelse af revisionspligten.
Forslaget er implementeret i 2016.
I efteråret 2014 blev der igangsat en analyse af muligheden for at lempe revisionspligten
for mindre virksomheder med deltagelse af Erhvervs- og Vækstministeriet, Skatteministeriet
og Finansministeriet.
Analysen er gennemført og beskriver mulighederne for og konsekvenserne ved en yderligere
lempelse af revisionspligten, herunder potentialet for et positivt vækstbidrag, konsekvenserne
for skatteprovenu og virksomhedernes angivelse og afregning af moms, lønsum og a-skat
samt behov for tilpasning af tilsyn og kontrol.