Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Med affaldssektorens omorganiseringsfase I er det genanvendelige erhvervsaffald
blevet markedsgjort, så det er virksomhedernes pligt selv at sikre, at affaldet håndteres
og genanvendes efter de gældende regler. Derimod har kommunerne fortsat anvisningsret
og -pligt til blandet og brændbart erhvervsaffald.
Det er uhensigtsmæssigt og uigennemskueligt for virksomhederne, at affald reguleres
efter to sæt regler, og det tjener ikke et miljømæssigt formål. Derfor bør alt erhvervsaffald
markedsgøres, så virksomhederne frit kan afsætte affaldet til godkendte indsamlings-
og behandlingsanlæg.
I de øvrige EU lande er det traditionelt udelukkende husholdningsaffald (domestic
waste), der håndteres af kommunerne, den danske organiseringsform hvor erhvervsaffald
er en kommunal opgave er dermed anderledes end det øvrige EU.
Hovedparten af de danske virksomheder, herunder specielt de virksomheder som har såvel genanvendelige som brændbare affaldsfraktioner.
Affaldssektorens organisering fase I bør hurtigst muligt følges op af en tilsvarende
ændring af reglerne for brændbart erhvervsaffald. Det vil samtidig sikre en bedre
adskillelse af kommunernes myndigheds- og driftsroller.
EU’s affaldsdirektiv (direktiv 2008/98/EU om affald) har ændret affaldsforbrænding
fra bortskaffelse til nyttiggørelse. Derfor giver de danske regler på sigt problemer,
da virksomheder frit kan eksportere det brændbare erhvervsaffald til udlandet, hvis
de ikke finder den kommunale anvisning attraktiv.
For virksomhederne giver den kommunale anvisningsret ekstra administration, da der
skal sikres kommunal godkendelse hvis reglerne skal fraviges, og generelt gennemføres
dobbelt administration, fordi affald skal håndteres efter to reguleringsmetoder.
De regler der ønskes ændret er nationale regler, ændringen vil ringe dansk regulering i bedre overensstemmelse med EU’s affaldsdirektiv og andre landes affaldsregulering.
Besvaret februar 2017.
Forslaget gennemføres.
Regeringen har i Forsyning for fremtiden fremlagt et forslag om at konkurrenceudsætte det forbrændingsegnede affald. Hvis der kan opnås enighed om en sådan konkurrenceudsættelse, betyder det, at anvisningsretten og benyttelsespligten for det forbrændingsegnede affald ophæves for virksomheder, og virksomhederne derfor vil få frihed til selv at vælge, hvor deres affald skal forbrændes. Der arbejdes på, at der indgås en aftale om konkurrenceudsættelse i løbet af foråret 2017. Efter indgåelse af en aftale, vil der gå noget tid, før der kan ske implementering og dermed før en ophævelse af anvisningsretten kan træde i kraft. Dermed er alt erhvervsaffald konkurrenceudsat, da virksomheder kun vil være omfattet af kommunernes ordninger for deponeringsegnet affald.
Forslaget er ikke implementeret
Virksomhedsforum foreslår, at den kommunale anvisningsret for forbrændingsegnet affald
afskaffes.
Regeringen har med Forsyningsstrategien foreslået en liberalisering af affaldssektoren
for at styrke markedet for genanvendelse og understøtte, at affald, som der er værdi
i at genanvende, ikke bliver sendt til forbrænding.
Forslaget indebærer, at kommunernes anvisningsret og mulighed for at indføre benyttelsespligt
til kommunale ordninger for det forbrændingsegnede erhvervsaffald ophæves, så det
forbrændingsegnede erhvervsaffald fremadrettet konkurrenceudsættes. Forslaget afventer
politiske forhandlinger.