Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Efter Landbrug & Fødevarers opfattelse er IPPC-/IE-direktivet overimplementeret
i dansk ret ved miljøbeskyttelsesloven, husdyrs godkendelses loven, godkendelsesbekendtgørelsen,
tilsynsbekendtgørelsen og husdyrs godkendelsesbekendtgørelsen (2008/1/EF og 2010/75/EU).
Direktivet fastsætter grænser for, hvor store svine- og fjerkræbrug skal være for
at være omfattet af kravet om miljøgodkendelse. Grænserne i Danmark er langt lavere
end direktivets. Emissionsgrænseniveauet fastsættes individuelt i den enkelte godkendelse
på basis af BAT. I EU-reglerne er der ikke krav om produktionslofter, men dette er
der tradition for i Danmark. Ifølge DAMVAD-rapporten udarbejdet i forbindelse med
Vækstteam for fødevarer oplever erhvervet, at der er lagt større krav til oplysningskrav
i Danmark end andre steder. Særligt for husdyrbrug er emissionskrav og krav til BAT
væsentligt højere i Danmark. På husdyrbrug er brugen af dyreenheder endvidere en begrænsning,
som kun findes i Danmark.
Dertil omfatter en miljøgodkendelse af et husdyrbrug i Danmark også udspredningsarealerne
for husdyrgødning, mens direktivet udelukkende kræver miljøgodkendelse af produktionsanlægget
og gødningsopbevaring.
Direktivet indeholder endvidere en liste over anlæg og virksomheder, som skal have
en miljøgodkendelse. I Danmark er denne liste overimplementeret for både virksomheder
og landbrug, idet der i Danmark er flere tusinde virksomheder og husdyrbrug, der er
omfattet af en miljøgodkendelsesordning, der ikke er direktivfæstede. Grænserne for
godkendelser i Danmark fremgår af godkendelsesbekendtgørelsen bilag 1 og 2. De virksomheder
der er omfattet af IE-direktivet er på bilag 1. Bilag 2 er dansk overimplementering.
For husdyr fremgår grænserne af husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen. Husdyrbrug defineret
i § 12, stk. 1-3 er dækket af IED, mens husdyrbrug under § 12 stk. 4 samt
§ 10 og 11 er dansk overimplementering.
Herudover går den danske anvendelse af de standarder, der bruges til at fastsætte
vilkår til miljøgodkendelser (BAT), langt videre end EU-retten foreskriver, da der
i Danmark eksempelvis anvendes produktionslofter, der sætter en grænse over hvor meget
der må produceres i stedet for emissionslofter, hvorefter en virksomhed kan producere
så meget som indenfor en nærmere angiven ramme.
Endelig er kravet om offentliggørelse af tilsynsrapporter for alle virksomheder, som
findes i miljøbeskyttelseslovens bemærkninger (tilsynsbekendtgørelsen er endnu ikke
offentliggjort), en klar overimplementering af IE-direktivets artikel 24, stk. 3.
Under IPPC-direktivet var det tilstrækkeligt, at oplysningerne blev stillet til rådighed
for offentligheden gennem eksempelvis en aktindsigt. Nu skal oplysningerne offentliggøres
på nettet. Ordlyden i direktiverne er den samme, og IE-direktivet er derfor blevet
overimplementeret.
De mere omfattende regler indebærer, at flere danske virksomheder møder flere administrative
krav, end det er tilfældet i andre lande. Herudover er der et retssikkerhedsmæssigt
problem i aktivt at offentliggøre tilsynsrapporter, der indeholder forskellige følsomme
oplysninger om den virksomhed eller det husdyrbrug, der er blevet udsat for et tilsyn.
Kravene kan skyldes et ønske om at sikre miljøet. Det er dog fra EU’s side blevet
vurderet, at disse virksomheder ikke udgør en tilstrækkelig stor miljørisiko til at
skulle godkendes. Det er derfor L&F’s holdning, at de mange virksomheder og
husdyrbrug, der er omfattet af en godkendelsesordning, uden at der er et EU-retligt
krav om det, bør underkastes en langt mere lempelig godkendelse, end hvad der sker
i dag.
Hvis der blev reguleret på emissioner fremfor på produktionslofter, ville dette give
virksomhederne mulighed for at indrette sig indenfor en nærmere angiven ramme og effektivisere
og optimere produktionen indenfor disse rammer.
Virksomheder og landbrug
Reglerne burde bringes på niveau med EU-reglerne.
Det foreslås konkret:
Man bør følge husdyrreguleringsudvalgets anbefalinger om bl.a. adskillelse af areal
og anlæg, afskaffelse af dyreenhedsbegrebet, output regulering i stedet for inputregulering
og sikre implementering af disse.
Kravet til offentliggørelse af tilsynsrapporter bør kun omfatte de virksomheder, hvor
det er krævet som følge af IE-direktivet.
Forslaget er implementeret i 2017.
Ændringer til implementering af forslaget er foretaget via Lov om ændring af lov om
miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug, lov om miljøbeskyttelse, lov om jordbrugets anvendelse
af gødning og om plantedække og forskellige andre love) (lov om ny husdyrregulering)
samt tilhørende bekendtgørelser, som trådte i kraft 1. august 2017.
Regulering af husdyrbrug
Virksomhedsforum foreslår at ophæve de regler vedr. bedste tilgængelige teknik (BAT)
for husdyrbrug, der ikke direkte er omfattet af IE-direktivet. Dvs. at reglerne foreslås
ophævet for alle andre end store svine- og fjerkræbrug.
Reglerne i husdyrloven er en del af et samlet system, der sikrer, at relevante EU-regler
overholdes, herunder IE-direktivet, VVM-direktivet, Habitatdirektivet og Vandrammedirektivet.
Den foreslåede ophævelse af reglerne forudsætter en fundamental ændring af den måde,
hvorpå husdyrbrug reguleres.
Regeringen (Venstre), Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance
besluttede med Fødevare- og landbrugspakken af 22. december 2015, at der skulle udarbejdes
en ny husdyrregulering. Reguleringen trådte, som nævnt ovenfor, i kraft 1. august
2017.
Forslaget om at undtage ikke-IE-husdyrbrug fra husdyrlovens BAT-krav er ikke implementeret.
Det skyldes, at BAT-kravene bidrager til efterlevelse af de øvrige direktiver implementeret
via husdyrloven. Hensynet til disse ville i så fald skulle løftes på anden vis, eksempelvis
via konkrete VVM-screeninger. En sådan løsning vurderes at ville medføre forøgede
byrder for erhvervet i forhold til den valgte løsning, eksempelvis i form af forlænget
sagsbehandlingstid.
Miljøgodkendelse af ikke IE-virksomheder
Virksomhedsudvalg II, der blandt andet havde deltagelse af Landbrug & Fødevarer, Dansk
Industri og Dansk Erhverv, anbefalede i november 2011 at opretholde den nuværende
godkendelsespligt for en række virksomhedstyper (bilag 2), som ikke er omfattet af
IE-direktivet. Det er virksomheder, der alle udgør en vis potentiel forureningsrisiko.
Forslaget om at fjerne godkendelsespligten for en række virksomheder, der ikke er
omfattet af IE-direktivet er nu delvist imødekommet, idet en række listepunkter (virksomhedstyper)
er udgået af bilag 2 til godkendelsesbekendtgørelsen. Hermed fritages cirka 220 virksomheder
for godkendelsespligt. Der er ved samme lejlighed indført en nedre grænse for godkendelsespligt
for 5 listepunkter.
Produktionslofter eller emissionsgrænser i miljøgodkendelser
Godkendelsesbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1454 af 20. december 2012 om godkendelse
af listevirksomhed) lægger ikke op til, at der i miljøgodkendelser skal stilles vilkår
om produktionslofter.
Myndigheden skal gennem miljøgodkendelsen sikre, at virksomheden har truffet de nødvendige
foranstaltninger til at forebygge og begrænse forureningen ved anvendelse af den bedst
tilgængelige teknik, og at virksomheden kan drives på stedet uden at påføre omgivelserne
forurening, der er uforenelig med hensynet til omgivelsernes sårbarhed og kvalitet.
Dette sker typisk ved, at myndigheden fastsætter grænser for virksomhedens udledning
af forurenende stoffer til miljøet.
Miljøministeriet udgav i 2013 en ny vejledning om miljøgodkendelse, hvor det er tydeliggjort,
at forureningsbegrænsningen bør reguleres gennem emissionsvilkår frem for produktionslofter.
Vejledningen blev i 2015 suppleret med yderligere eksempler på, hvordan der kan skabes
rummelige miljøgodkendelser. På baggrund heraf er det vurderingen, at der ikke er
behov for regelændringer.
Offentliggørelse af tilsynsrapporter
Kravet om offentliggørelse af en række tilsynsoplysninger er i tråd med anbefalingerne
fra Virksomhedsudvalg II om, at der ud fra et forenklingssynspunkt skal gælde samme
regelsæt for alle virksomheder. Anbefalingerne blev givet i november 2011.
Da regeringen desuden også lægger stor vægt på større åbenhed i miljøforvaltningen
samt offentlighedens mulighed for at deltage i miljødebatten, imødekommes forslaget
ikke.