Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Der er bred enighed om, at der skal ske en udfasning af de mest problematiske ftalater
DEHP, DBP, BBP og DIBP, hvor Dansk Erhverv og DI mener denne udfasning bør ske på
mindst europæiske niveau for, at det få den ønskede effekt.
Ud fra samme ønske om at udfase disse problematiske ftalater har EU gjort dem godkendelsespligtige
igennem REACH forordningen og de er optaget på begrænsningsbilaget til samme forordning.
Forinden stoffer blev gjort godkendelsespligtige blev de optaget på Kandidatlisten(K-listen),
som er en varslingsliste, for de stoffer der efterfølgende bliver gjort godkendelsespligtige,
og der er dermed en informationspligt for leverandørerne af en artikel, hvis der er
et indhold med mere end 0,1 % af et sådant stof i artiklen, jf. pkt. 6.
Godkendelsespligten for de fire ftalater betyder, at der ikke må produceres med disse
i EU fra den 23. februar 2015, medmindre der bliver givet en godkendelse, hvilket
bliver meget vanskelig at opnå.
Det vil fortsat være lovligt efter ovenstående dato at importere artikler til EU,
selvom de indeholder et, af de godkendelsespligtige stoffer.
Det fremgår af REACH - forordningens artikel 128 stk. 1, at medlemsstaterne ikke må
forbyde, begrænse eller forhindre fremstilling, import, markedsføring eller anvendelse
af et stof som sådan, i et kemisk produkt eller i en artikel, der falder ind under
forordningens anvendelsesområde. Som det fremgår, er de fire ftalater netop reguleret
via REACH forordningen og er derfor også indenfor dens anvendelsesområde.
Til trods for denne europæiske regulering er der gennemført en dansk bekendtgørelse
(BEK nr. 1113 af 26/11/2012) pr. 1. december 2012, der forbyder import og markedsføring
af varer, med indhold af de samme fire ftalater og som kan påvirke indeklimaet. Bekendtgørelsen
betyder, at disse varer ikke kan importeres og sælges i Danmark fra den 1. december
2013. Dog træder forbuddet først i kraft 1. december 2014 for elektriske og elektroniske
produkter.
Det er Dansk Erhverv ’s og DI’s klare opfattelse, at det danske forbud
mod disse fire ftalater er i strid med REACH forordningen, jf. artikel 128, stk.1
og EU-Kommissionen er da også ved at undersøge muligheden for at åbne en sag om traktatbrud
mod Danmark. EU-Kommissionen vurderer således også, at bekendtgørelsen er i strid
med REACH forordningen. Dansk Erhverv og DI har fortsatte forhandlinger med miljøstyrelsen
om det lovmedholdelige og effekten af den danske bekendtgørelse.
Der er således tale om et dansk tiltag der går langt videre end overimplementering,
idet bekendtgørelsen er i direkte strid med REACH forordningen og derfor ser Dansk
Erhverv og DI meget alvorligt på sagen.
Bekendtgørelsen omfatter varer, der kan anvendes indendørs og kan komme i berøring
med hud, f.eks. al elektronik og elektriske varer som PC, fjernsyn, boligudstyr, kontorudstyr,
hårde hvide varer, sportsudstyr og sko. Medicinsk udstyr, kosmetik, legetøj og tilbehør
til transportmidler er undtaget.
Hovedparten af berørte varer produceres uden for EU af globale producenter og importeres
til Danmark. Danske regler har derfor kun lille mulighed for at presse udenlandske
producenter til at udvikle ftalatfrie varer, inden ikrafttrædelsesdatoerne. Blandt
andet har elektronikindustrien internationalt lavet en udfasningsplan af de fire ftalater
med en deadline svarende til godkendelsesordningens uanset om produkterne er produceret
inden eller uden for EU. For at kunne udfase de anvendte ftalater skal det elektriske
udstyr igennem en række test, herunder en fornyet CE-mærkning. Der kan forekomme ftalater
i f. eks. ledninger og i flammehæmmere.
Disse virksomheder vil således blive berørt, fordi de enten må fremskynde deres udfasning
af stofferne eller undlade at servicere det danske marked.
Den danske bekendtgørelse medfører således en væsentlig konkurrenceforvridning for
virksomheder / leverandører til det danske marked og forbrugere og bekendtgørelsen
mindsker varernes frie bevægelighed inden for EU.
Til trods for den byrde virksomhederne bliver pålagt, genererer det ikke et større
beskyttelsesniveau for Danmark.
Samtidig med gennemførelsen af den danske bekendtgørelse er der fra dansk side fremsat
forslag til begrænsningsbilaget under REACH, der vil betyde, at importerede produkter
med indhold af ftalater vil blive ligestillet med de der produceres i EU. Forslaget
har desværre ikke nydt fremme i EU, men både Dansk Erhverv og DI har støttet dette
forslag fra starten.
Givet de administrative konsekvenser for erhvervslivet af de danske særregler,
foreslås det, at Miljøstyrelsen undersøger, hvorvidt den ønskede højere beskyttelse
af bl.a. danske forbrugere kan forventes opnået gennem indførelsen af regler om tidligere
udfasning af de fire nævnte ftalater.
Idet det danske marked er relativt lille, vurderes det usikkert, om danske producenter
og importører vil kunne presse udenlandske producenter til at udvikle ftalatfrie varer
inden de danske ikrafttrædelsesdatoer for udfasningen.
Forslaget gennemføres.
Forbuddet mod de fire ftalater udskydes to år, så det først træder i kraft 1. december
2015 (1. december 2016 for elektronik). Udskydelsen sker på baggrund af drøftelser
med erhvervet, som har sandsynliggjort, at udfasningen af ftalaterne ikke er mulig
inden de oprindelige datoer i bekendtgørelsen. Miljøministeriet og erhvervet har desuden
aftalt at indgå et forpligtende samarbejde om at finde en varig løsning, der kan sikre
udfasning af ftalaterne. Erhvervet erklærer sig enig i ministeriets mål om, at ftalaterne
skal udfases så hurtigt som muligt.
Der er aftalt følgende initiativer:
Udskydelsen af forbuddet/ bekendtgørelsen forventes sendt i høring inden sommerferien 2013 og forventes at træde i kraft i efteråret.
Forslaget er implementeret i 2014
Status maj 2014:
Reglernes ikrafttrædelse er ved bekendtgørelse nr. 1161 af 26. september 2013 udskudt med to år. Det betyder, at import- og salgsforbuddet træder i kraft den 1. december 2015, dog først den 1. december 2016 for varer, som er omfattet af direktiv 2011/65/EU (RoHS). Herudover er der fortsat tæt dialog med industrien for at sikre, at ftalaterne udfases på en bæredygtig måde.
Der er bl.a. gennemført et kortlægningsprojekt, som beskriver importørers og producenters vanskeligheder ved at skaffe varer uden de fire ftalater. En bred kreds af brancheorganisationer samt Forbrugerrådet har været involveret. Kortlægningen vil indgå i den vurdering, som Miljøstyrelsen skal give til miljøministeren om den fremtidige regulering på området.