Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Der er efter Landbrug & Fødevarers opfattelse tale om en overimplementering af
habitatdirektivet i husdyrgodkendelsesloven.
Det er behov for at ændre kravene ifølge husdyrgodkendelsesloven, så det kun er konsekvenserne
af en ændring af en bedrift - og ikke konsekvenserne af driften af den samlede bedrift
- der skal vurderes. Dette er på linje med, hvad der gælder på industriområdet.
Landbrug & Fødevarer mener, at Natur- og Miljøklagenævnets praksis vedr. dyretryk
sætter nogle meget hårde rammer for mulighederne for udvidelse af produktionen, da
det i visse dele af landet stort set er umuligt at udvide virksomheder og husdyrbrug.
Dette skyldes, at den danske fortolkning af direktivet afviger markant fra fortolkningen
i andre EU-lande. Denne vurdering er i øvrigt blevet bekræftet af uafhængige eksperter
på området.
Landbruget og virksomheder, som producerer råvarer.
Landbrug & Fødevarer foreslår en ændret fortolkning og en lempelse af praksis i relation til fortolkningen af habitatdirektivet, så det bringes i tråd med fortolkningen i andre EU-lande. Dette skal sikre, at reglerne ikke er uforholdsmæssigt strenge, samt gøre reglerne lettere og klarere at anvende i forbindelse med husdyrgodkendelser.
Forslaget gennemføres ikke.
Forslaget om at begrænse habitatvurderingens omfang til konsekvenserne af en udvidelse
og ikke den samlede drift, vil være uforeneligt med habitatdirektivet (direktiv 92/43/EØF
af 21. maj om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter). Der er tale om et
kerneområde i direktivet, nemlig direktivets art. 6, stk. 3, som kræver, at der sker
en vurdering af projektet i sammenhæng med den øvrige belastning. Ved udvidelser omfatter
det også belastningen fra den eksisterende bedrift. Inden for rammerne af den nuværende
regulering er det den gennemførelse af habitatdirektivets krav til vurdering, regeringen
kan tilslutte sig, og dette forslag kan derfor ikke gennemføres.
Den problemstilling, der ligger til grund for forslaget, drejer sig om mulighederne
for udvidelse af husdyrbrug i områder med stigende dyrehold. I den sammenhæng kan
der henvises til, at Husdyrreguleringsudvalget i juni 2011 kom med anbefalinger til
en række grundlæggende ændringer af miljøreguleringen af husdyrbrug, herunder en forenkling
af den habitatvurdering, som i henhold til habitatdirektivet skal foretages af ansøgninger
om miljøgodkendelse af husdyrbrug. Udvalgets anbefalinger har indgået i Natur- og
Landbrugskommissionens arbejde omkring anbefalinger til løsning af landbrugets strukturelle,
økonomiske og miljømæssige udfordringer.
Kommissionen offentliggjorde sine anbefalinger den 18. april 2013. Kommissionen har
under en række forudsætninger blandt andet anbefalinger til en ny, målrettet og differentieret
regulering af landbruget, herunder også husdyrbrugene.
Regeringen har besluttet at følge op på kommissions anbefalinger gennem visse faglige
udredninger og drøftelser med interessenter. I dette arbejde vil også indgå spørgsmål,
om opfyldelse af forpligtelser efter habitatdirektivet kan opnås på anden måde end
de gældende husdyrgodkendelsesregler er udtryk for.
Når der er truffet politisk beslutning om opfølgningen på kommissionens anbefalinger,
vil regeringen give en endelig tilbagemelding til Virksomhedsforum vedrørende den
problemstilling, der ligger til grund for forslaget. Denne tilbagemelding vil samtidig
være tilbagemelding på forslag 35, som blev sendt til regeringen efter mødet i Virksomhedsforum
d. 17. december 2012.