Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Den danske Novel Food ansøgningsproces er bøvlet og omkostningstung, og de danske
myndigheder overfortolker forordningen og pålægger dermed danske virksomheder unødvendige
dokumentationskrav ude af trit med resten af Europa.
Det bør adresseres, da en effektiv procedure for Novel Food godkendelser og de danske
myndighedernes fortolkning af forordningen er central for danske virksomheders mulighed
for at udvikle og producere nye fødevarer. Den nuværende situation står, kort sagt,
i vejen for vækst og innovation i fødevarebranchen.
Lovgivningen:
Fødevarer, der ikke har været markedsført i EU før maj 1997, skal forhåndsgodkendes
jf. Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 258/97 af 27. januar 1997 om
nye levnedsmidler og nye levnedsmiddelingredienser - også kaldet Novel Food Forordningen.
Såfremt et produkt falder inden for Novel Food definitionen, skal producenten ansøge
om at få ingrediensen godkendt. Ansøger indsender ansøgning om markedsføring af det
nye produkt til et medlemslands fødevaremyndighed med en kopi til Kommissionen.
Dansk særegen fortolkning:
For produkter, der allerede er på markedet, oplever virksomhederne, at Kosttilskudsgruppen
(Fødevarestyrelsens rejsehold) i langt større omfang end deres europæiske kollegaer
stiller krav om dokumentation for, at fødevaren ikke er Novel Food. Dette skyldes
ikke mindst, at Kosttilskudsgruppen indtager en forenklet og særegen fortolkning af
Novel Food kriterierne. De ser udelukkende på, hvorvidt de har været anvendt til konsum
i nævneværdigt omfang før 1997, uden at vurdere om fødevaren henhører under litra
c, d, e og f. Konsekvensen er, at producenten skal udarbejde omfangsrigt materiale,
der skal bevise, at produktet ikke er et Novel Food - til tider til trods for, at
andre EU lande ikke betragter fødevaren som Novel Food. Dette er meget ressourcekrævende
og adskiller sig fra resten af EU.
Det bør understreges, at der er som udgangspunkt er en god dialog med Fødevarestyrelsen
omkring Novel Food og den danske situation. Gebyret bruges til at betale DTU Fødevareinstituttet
de omkostninger, de angiveligt har i forbindelse med vurderingen. Det fastlåste fokus
på ’97 kriteriet og det manglende europæiske perspektiv findes primært hos Kosttilskudsgruppen
(Rejseholdet).
Gælder i princippet alle Fødevarevirksomheder, men det er ofte kosttilskudsvirksomheder (plantestoffer) og ingrediensproducenter, der oplever udfordringen.
At Danmark regulerer Novel Food reglerne i overensstemmelse med forordningen. At
der ifm. kontrollen af eksisterende ingredienser markedsført på det danske marked
samarbejdes med EU’s Novel Food arbejdsgruppe, så danske virksomheder ikke pålægges
unødvendige dokumentationskrav.
En revurdering af den eksisterende prisstruktur vil være en naturlig konsekvens af
en mindre omfattende proces for godkendelser af novel food.
Forslaget gennemføres ikke.
Regeringen mener ikke, at Danmark har en særegen fortolkning af novelfood reglerne.
Danmark følger reglerne i EU’s novelfood forordning og Fødevarestyrelsen holder
sig løbende opdateret om, hvordan de øvrige medlemslande fortolker reglerne. Danmark
deltager i email- korrespondance og møder med de øvrige medlemslande og med EU-kommissionen
i EU-arbejdsgruppen vedrørende novelfood, som har til formål at sikre ensartet implementering
af novelfood reglerne.
Hvis en virksomhed er af den opfattelse, at de nationale myndigheder ikke administrerer
og fortolker en forordning i overensstemmelse med EU-retten, har den pågældende virksomhed
mulighed for at klage til Kommissionen, der så vil undersøge forholdet.
Fødevarestyrelsen stiller sig desuden gerne til rådighed for et møde, hvor parterne
kan drøfte deres uenighed om hvordan den ovennævnte forordning skal fortolkes, hvis
dette skulle have interesse.
Regeringen vil i forbindelse med en kommende revision af novelfood forordningen arbejde
for, at reglerne forenkles, så de bliver lettere at administrere såvel for virksomheder
som for myndigheder. Blandt andet ønsker regeringen, at samarbejdet om Kommissionens
novelfood liste styrkes og udvides, så virksomheder og myndigheder hurtigt ved opslag
i denne database kan indhente oplysninger om novelfood status for en fødevare eller
fødevareingrediens.