Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Virk.dk er et væsentligt bidrag til en simplere og mere omkostningseffektiv kommunikation
mellem offentlige myndigheder og private virksomheder. Det er imidlertid den gængse
opfattelse blandt virksomhederne, at hjemmesiden kan virke meget uoverskuelig og ikke
opfylder sidens potentiale.
En personalisering af Virk.dk vil medføre en betydelig lettelse af virksomhedernes
kontakt til det offentlige. En hurtig udvidelse af Virk.dk’s brugervenlighed
vil derfor bidrage til en betydelig administrativ lettelse af virksomhedernes
administrative byrder.
DI foreslår, at udviklingen af Virk.dk, prioriteres højt således, at hjemmesiden tager
brugernes behov i betragtning og at der hurtigst muligt etableres en personalisering
af siden.
Personaliseringen af Virk.dk kan bl.a. ske gennem etableringen af en personlig kalender
for den enkelte virksomhed, således at virksomhedslederne kan se, hvilke indberetninger
virksomheden står overfor i nær fremtid.
Hjemmesiden www.virk.dk bør nyudvikles, så den bliver mere overskuelig og opleves
som mere virksomhedsnær og brugervenlig. Fx er anmodning om udbetaling af dagpengerefusion
ved fleksjobberes sygdom på www.virk.dk unødvendig besværlig.
Det første skridt i en personalisering af Virk.dk er taget med lanceringen af Mit Virk i december 2012. I den nuværende version kan virksomhederne se en række data om sig selv, se hvilke indberetninger de senest har brugt, og se nogle af de sager de har med offentlige myndigheder. Derudover er der en beskedfunktion, hvor virksomhederne kan få påmindelser fra myndighederne.
Virk.dk og Mit Virk udbygges løbende i en mere personaliseret og brugervenlig retning gennem en række projekter, der sættes i søen i løbet af 2013 og 2014. Blandt projekterne forventes en personaliseret kalenderfunktion for virksomhederne.
Det er målsætningen, at den besparelse i årsværk virksomhederne opnår ved at bruge Virk.dk og indberetningsløsningerne herpå, skal øges med 10 % hvert år i årene frem mod 2015.
Med hensyn til brugervenlighed og overskuelighed synes 59 pct. af brugerne i 2012 at portalen er nem at finde information og indberetninger på. Denne andel skal øges med 8 procentpoint i 2013.
Forslaget er implementeret i 2014
I august 2014 blev en ny version af Virk sat i drift med ny brugergrænseflade og interaktionsdesign.
Den nye brugergrænseflade betyder, at det er blevet lettere for brugerne at overskue
siden og finde de relevante oplysninger. Brugertest viser, at brugerne oplever det
nye Virk som brugervenligt. Introsiderne er desuden ændret, så de også er mere overskuelige
og brugervenlige, herunder indeholder trin-for-trin-guides til løsningerne.
Samtidig blev Virk opdelt i tre vertikaler rettet mod forskellige brugergrupper og behov: Virk Indberet, Virk Startvækst & Virk Data. Dette nye erhvervsunivers sikrer virksomhederne både én indgang og overskueligt, personaliseret indhold.
I december 2014 blev en ny og opgraderet version kaldet ”Mit Virk Dashboard” lanceret. Brugeren kan dermed tilpasse Mit Virk til sine egne behov og nemt tilgå den på mobile enheder. Mit Virk giver bl.a. adgang til en virksomhedskalender, virksomhedens CVR-data, et personaliseret eksportrum, udvalgte sagsoplysninger og notifikationer fra Digital Post.