Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Nedbøren varierer efterhånden ganske meget fra år til år. Alligevel bliver mange
landmænds vandingstilladelser baseret på en opmåling af deres et-årlige vandforbrug.
Dette sker i næsten alle landets kommuner - kun en enkelt kommune anvender en metode
med tilladelser baseret på et gennemsnitligt forbrug.
Metoden indebærer, at vandingstilladelsen bliver for høj, hvis der har været relativt
meget nedbør i det år, der ligger til grund for målingen – mens vandingstilladelsen
bliver for lav, hvis nedbørsmængden har været relativt lav i opmålingsåret. Metoden
er således unødigt ufleksibel i forhold til variation i vejrforhold og betydningen
af dette i forhold til driften.
Landbrug
Virksomhedsforum foreslår, at vandforbruget til markvanding generelt opgøres som et
gennemsnit over eksempelvis 3 år med henblik på at afstemme vandindvindingstilladelserne
med det varierende behov for vand.
Kommunen fastsætter vilkårene for en vandindvindingstilladelse i henhold til bekendtgørelse nr. 1451/2007 om vandindvinding og vandforsyning. Det fremgår af bekendtgørelsens § 16, nr. 6, at en tilladelse skal indeholde en vurdering af indvindingens påvirkning af omgivelserne og en stillingtagen til følgerne af denne påvirkning. Af bekendtgørelsen fremgår ikke krav til varigheden af den periode, på hvilken baggrund vurderingen foretages, og som den tilladte indvindingsmængde fastsættes efter. Det er således kommunens kompetence at fastsætte, hvor lang en periode vurderingen skal baseres på. Kommunen har dermed allerede i dag mulighed for, at fastsætte indvindingsmængder på baggrund af et gennemsnit af de indvundne mængder for de sidste tre kalenderår i stedet for det umiddelbart forudgående kalenderår.
Den nuværende lovgivning understøtter således kommunernes mulighed for at fastsætte årlige indvindingsmængder på baggrund af gennemsnittet af flere sammenhængende års indvindingsmængder.
Jf. regeringsgrundlaget vil behovet for en modernisering af bl.a. vandforsyningsloven blive undersøgt. I den forbindelse planlægges en række interessentmøder. Miljøministeriet vil inddrage forslaget fra Virksomhedsforum i drøftelserne, bl.a. med henblik på en vurdering af hensigtsmæssigheden af forslaget og de evt. ressourcemæssige konsekvenser af at fastsætte en bestemt periode, f.eks. 3 år, for vurdering af vandindvindingen ved fornyelse af tilladelser til markvanding.
Forslaget er implementeret i 2016.
SVANA kan oplyse, at miljø- og fødevareministeren den 29. maj 2016 udsendte et hyrdebrev
til alle kommuner.
I hyrdebrevet er det beskrevet, hvordan kommunerne fortsat kan basere deres administration
på en fleksibel, gennemsnitlig markvandingstilladelse for en periode på mere end ét
kalenderår. Således kan kommunerne vælge at meddele tilladelser med udgangspunkt i
et 3-års gennemsnit af vandforbruget. Det er ligeledes beskrevet i hyrdebrevet, at
kommunen forud for meddelelse af vandindvindingstilladelsen skal have foretaget en
vurdering af miljøpåvirkningen, som tager højde for, at en større andel af vandmængden
end gennemsnittet for perioden, vil kunne blive indvundet inden for ét år.
Effekten af hyrdebrevet forventes at være, at kommunerne vælger at meddele vandindvindingstilladelser,
med udgangspunkt i et flerårigt gennemsnit, f.eks. et 3-årigt gennemsnit som anbefalet
af virksomhedsforum.
En modernisering af vandforsyningsloven er overhalet af koncernarbejdet med lov-kompasset.
Der skønnes ikke at være behov for at gøre ydereligere ud over hyrdebrevet, i forhold
til forslaget.