Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Virksomhedsforum mener, at Natur- og Miljøklagenævnets afgørelser vedr. dyretryk
sætter helt urimelige vilkår for mulighederne for udvidelse af erhvervet, da det i
visse dele af landet stort set er umuligt at udvide virksomheder og husdyrbrug.
Der er behov for at ændre kravene ifølge husdyrgodkendelsesloven, så det kun er konsekvenserne
af ændringen og ikke den samlede bedrift der skal vurderes, hvilket er på linje med
hvad er gældende på industriområdet.
Landbruget og virksomheder som producerer råvarer.
Det foreslås, at kravene ifølge husdyrgodkendelsesloven ændres, så det kun er konsekvenserne af ændringen og ikke den samlede bedrift der skal vurderes, hvilket er på linje med, hvad er gældende på industriområdet. Dette med henblik på at sikre, at reglerne er lettere og klarere at anvende i forbindelse med husdyrgodkendelser.
Miljøministeriet/Miljøstyrelsen/Natur- og Miljøklagenævnet er relevante myndigheder.
Besvaret februar 2017
Forslaget gennemføres delvist
Virksomhedsforum foreslår, at kravene i husdyrgodkendelsesloven ændres, så udbringning af husdyrgødning i oplande med stigende dyretryk ikke udløser krav om at reducere udvaskningen til planteavlsniveau. Men at det kun er merudvaskningen som følge af en udvidelse, der skal reduceres.
Forslaget om at begrænse habitatvurderingernes omfang til konsekvenserne af en udvidelse og ikke den samlede bedrift, vil være uforeneligt med habitatdirektivet (direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter). Der er tale om et kerneområde i direktivet, jf. artikel 6, stk. 3, hvorefter der skal foretages en vurdering af projektet i sammenhæng med den øvrige belastning. Ved udvidelser omfatter det også belastningen fra den eksisterende bedrift. Hvis der er tale om stigende dyretryk i et opland vil en bedrift, der søger om udvidelse, få stillet vilkår om at reducere udvaskningen til planteavlsniveau.
Regeringen (Venstre), Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance besluttede med Fødevare- og landbrugspakken af 22. december 2015, at der skal udarbejdes en ny husdyrregulering, som skal træde i kraft i sommeren 2017.
Det fremgår af aftalens punkt 2.8, Ny husdyrregulering, at anlæg og arealer i den nye regulering skal skilles ad, hvorefter udbringning af husdyrgødning på arealer vil blive reguleret via generelle regler. Der forventes fremsat lov forslag til ny husdyrsregulering i november 2016, mens lovforslag til ny regulering af arealerne forventes fremsat i 2017.
Forslaget er implementeret i 2017.
Regeringen (Venstre), Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance besluttede
med Fødevare- og landbrugspakken af 22. december 2015, at der skal udarbejdes en ny
husdyrregulering. Det fremgår af aftalens punkt 2.8, Ny husdyrregulering, at anlæg
og arealer i den nye regulering skal skilles ad, hvorefter udbringning af husdyrgødning
på arealer vil blive reguleret via generelle regler.
Den nye husdyrlov trådte i kraft 1. august 2017. Miljøgodkendelserne omfatter ikke
længere brugen af udbringningsarealerne, men omfatter alene husdyranlægget. Udspredning
af husdyrgødning håndteres i generelle regler i husdyrgødningsbekendtgørelsen (BEK
nr. 865 af 23/06/2017).
De nye generelle regler vedrørende håndtering af udspredning af husdyrgødning håndterer
den beskrevne problemstilling. De nye regler sikrer overholdelse af habitatdirektivet
ved, at en årlig opgørelse af udbringningen af husdyrgødning i oplandene til de nitratsårbare
habitatområder omsættes til et behov for efterafgrøder for at kompensere den stigning
i husdyrgødningsanvendelsen, der har været siden 2007. Efterafgrødekravet fordeles
så forholdsmæssigt på alle udspredningsarealerne, så det ikke længere er den sidst
tilkomne landmand, der får hele kravet.
Ændringen har medført lettelse for erhvervet, da udspredningsarealerne ikke længere
skal godkendes og sagsbehandlingen i kommunerne derfor bliver mindre omfattende. Den
enkelte landmand, der ønsker at udvide, bliver ikke længere ramt af et krav om at
reducere den samlede udledning af kvælstof fra sin bedrift til planteavlsniveau, idet
kravet nu bliver fordelt ligeligt mellem bedrifterne i oplandet.