Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Når virksomheder i dag ansætter medarbejdere fra tredjelande (fra ikke-EU og EØS-lande),
skal man sikre sig, at de pågældende medarbejdere har en gyldig opholds- og arbejdstilladelse.
Her udgør de midlertidige arbejds- og opholdstilladelser i nogle tilfælde en alvorlig
udfordring for mange virksomheder.
Udfordringen opstår, når udenlandske medarbejdere ansøger om enten permanent eller
forlænget opholds- og arbejdstilladelse. I disse tilfælde tilsendes den pågældende
person et kvitteringsbrev, som ikke er tidsbegrænset (dvs. uden påtrykt gyldighedsdato).
På kvitteringsbrevet er den forventede sagsbehandlingstid for behandlingen af ansøgningen
påtrykt.
Kvitteringsbrevet er medarbejderens dokumentation for, at personen må arbejde og opholde
sig i Danmark i perioden, hvor den gamle tilladelse er udløbet, og mens den nye ansøgning
behandles.
Hvis medarbejderen får afslag på permanent eller forlænget opholdstilladelse ophører
medarbejderens arbejdstilladelse fra den dag, personen har modtaget afslag. Virksomheden
får imidlertid ikke besked om, at en medarbejder får afslag på ansøgningen om forlænget/permanent
opholdstilladelse og dermed bortfald af opholds- og arbejdstilladelsen. Ligeledes
har virksomheden ikke mulighed for at få oplyst om status på en medarbejders midlertidige
opholds- og arbejdstilladelse, da Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering (SFR)
ikke udleverer oplysninger herom.
I forbindelse med de razziaer af sort arbejde og illegal arbejdskraft som inden for
det seneste års tid er blevet gennemført af SKAT, Politiet og Arbejdstilsynet, er
der konstateret flere tilfælde af udløbne midlertidige opholds- og arbejdstilladelser.
I disse tilfælde idømmes de pågældende virksomheder forholdsvise store bøder.
For at imødegå dette problem, har mange virksomheder opbygget interne kontrolsystemer
for at sikre, at de pågældende medarbejdere har gyldige midlertidige opholds- og arbejdstilladelser.
Eksempler kræver nogle virksomheder, at medarbejdere på ugevis skal dokumentere, at
de stadigvæk har en gyldig opholds- og arbejdstilladelse. Dette arbejde er administrativt
tungt både for virksomhederne, men også for medarbejderne der løbende skal indsamle
erklæringer fra SFR.
I princippet er alle virksomheder, der beskæftiger udenlandske medarbejdere med midlertidige
opholds- og arbejdstilladelser berørt af problemet. Men udfordringen er særlig stor
i rengøringsbranchen, hotel- og restaurationsbranchen og i dagbladsbranchen, hvor
en stor del af de ansatte kommer fra tredjelande.
En enkelt løsning kan være at forsyne kvitteringsbrevene med en udløbsdato, når der
ansøges om permanent eller forlænget opholds- og arbejdstilladelse, således at en
arbejdsgiver ved, hvor længe den ansatte har gyldig arbejdstilladelse.
Denne løsning kan kombineres med, at SFR – eksempelvis via Virk.dk – etablerer
en elektronisk service, hvorigennem virksomheder kan få automatisk besked, når der
er truffet afgørelse behandlingen af en medarbejders ansøgning om enten forlængelse
af eller permanent arbejds- og opholdstilladelse.
Løsningen skal give arbejdsgiveren mulighed for enten at få oplyst, om medarbejderen
fortsat har gyldig arbejdstilladelse (dvs. udfaldet af afgørelsen), eller blot at
der er truffet afgørelse i sagen (hvorefter arbejdsgiveren må henvende sig til medarbejderen
for at få oplyst sagens udfald). Hvis det er nødvendigt, kunne det også her overvejes
at udvide fuldmagtsordningen, så arbejdsgiveren får ret tilautomatisk besked, når
der er truffet afgørelse behandlingen af en medarbejders ansøgning.
SFR kan ikke oplyse virksomheder om, hvorvidt en given person har gyldig opholds-
og arbejdstilladelse, da der er tale om personfølsomme oplysninger. En medarbejder
kan dog vælge at give sin arbejdsgiver fuldmagt til, at arbejdsgiveren kan tjekke
status på medarbejderens opholds- og arbejdstilladelse hos SFR.
Udlændingestyrelsens servicemål for behandling af sager om permanent opholdstilladelse
er pt. 7 måneder.
SFR’s servicemål for behandling af sager om forlængelse af arbejds- og opholdstilladelse
er pt. 3 måneder.
I forhold til problemstillingen om manglende gyldighedsdato på kvitteringsbreve for en indgiven ansøgning er det allerede praksis, at Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering (SFR)sender et nyt kvitteringsbrev til ansøger i de tilfælde, hvor den udmeldte sagsbehandlingstid ikke kan overholdes. Det betyder, at den periode, hvor den udenlandske arbejdstager ikke kan fremvise opdateret dokumentation for sin ret til at arbejde, er en begrænset periode. Det er ikke muligt at anføre en gyldighedsdato på et kvitteringsbrev, da sagsbehandlingstiden ikke kendes på forhånd.
Sagsbehandlingen af ansøgninger om tidsubegrænset opholdstilladelse behandles af Udlændingestyrelsen (US). Servicemålet for sagsbehandlingen af disse sager er 7 måneder. For ansøgninger om tidsubegrænset ophold på SFRs opholdsordninger foretager SFR nu en forlængelsessagsbehandling som første led i US´ behandling af ansøgningen om tidsubegrænset opholdstilladelse. Da sager om forlængelse har et servicemål på 3 måneder betyder det, at den periode, hvor arbejdstageren ikke har dokumentation for sin ret til at arbejde forkortes, idet sagsbehandlingstiden for en forlængelsessag altså i udgangspunktet er kortere end sagsbehandlingen af en ansøgning om tidsubegrænset ophold.
I de tilfælde hvor opholds- og arbejdstilladelsen er knyttet til en bestemt arbejdsgiver (stedfæstet) orienteres arbejdsgiveren om midlertidig forlængelse af SFR.
For de stedfæstede tilladelser vil SFR fremover orientere ansøgerens arbejdsgiver, når den ansattes tilladelse er blevet inddraget/ej forlænget. Meddelelsen vil også informere om, at tredjelandsstatsborgeren har mulighed for at påklage afgørelsen til Udlændingenævnet. Af hensyn til personfølsomme oplysninger vil denne meddelelse være en standard-meddelelse uden yderligere detaljer omkring begrundelsen for afslaget. Det giver dog arbejdsgiveren information om arbejdstagerens manglende ret til at arbejde i landet.
Endvidere henvises til, at arbejdsgivere til tredjelandsstatsborgere med en stedfæstet opholds- og arbejdstilladelse allerede i dag kan følge status på tredjelandsstatsborgens ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse (herunder ansøgning om forlængelse) på Min Side, der kan tilgås fra www.nyidanmark.dk. Min Side giver dog ikke mulighed for at følge behandlingen i klagersager, der henhører under Udlændingenævnet. Pt. kan gyldighedsdatoen for en opholdstilladelse ikke ses på Min Side. Dette kræver teknisk udvikling af systemet. SFR anerkender, at det er en vigtig information for bl.a. arbejdsgivere, og der vil blive set på muligheden for at udvikle dette.
Ændringerne betyder, at arbejdsgivere til personer med stedfæstede opholds- og arbejdstilladelser får bedre mulighed for at sikre sig deres ansattes ret til at arbejde.
Der kan desuden henvises til SFRs netop udgivne pjece ”Værd at vide: hvordan ser en dansk opholds- og arbejdstilladelse ud?”, der skal hjælpe arbejdsgivere, som ansætter udenlandsk arbejdskraft.
Orientering til arbejdsgivere omkring inddragelse/afslag på forlængelse vil finde sted fra den 1. marts 2013
Forslaget er implementeret i 2014
Siden marts 2013 er arbejdsgivere til personer med stedfæstede arbejdstilladelser
blevet orienteret, når der er givet afslag på forlængelse eller foretaget inddragelse
af tilladelsen.
Forslaget er gennemført ved en ændring af praksis.
Mulige forbedringer af Min Side drøftes fortsat mellem Kriminalforsorgen, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering og Udlændingestyrelsen. Der arbejdes pt. ikke på udvikling af Min Side. Såfremt udviklingen af Min Side igangsættes igen, vil ønsket om at tilføje en gyldighedsperiode indgå i dette arbejde.
Regeringen indgik den 26. juni 2014 en politisk aftale om en reform af international rekruttering. Heri blev bl.a. aftalt, at der skal ses nærmere på en model, der skal hjælpe virksomhederne, så de ikke uforvarende overtræder udlændingeloven ved ansættelse af udenlandsk arbejdskraft. Der er i den forbindelse nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe med deltagelse af Skatteministeriet (formand), Beskæftigelsesministeriet, Justitsministeriet og Finansministeriet. Arbejdsgruppen skal udarbejde anbefalinger til en sådan model, der skal forelægges aftalepartierne medio 2015..