Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
For private virksomheder er der krav til forholdet mellem antallet af ansatte og
antallet af ansatte med løntilskud samt virksomhedspraktik.
I forbindelse med opfyldelsen heraf er der en række tekniske opgørelsesmetoder og
undtagelser, f.eks. at:
- Ledige med tilskud, som ansættes i forbindelse med jobrotation, ikke tæller med
i begrænsningsreglen, samt at der ved opgørelsen af antallet af beskæftigede ikke
medregnes ansatte med offentlige tilskud
- Alle beskæftigede – uden hensyn til arbejdstidens længde – indregnes
i antallet af ordinært ansatte. Personer, der er ansat i henhold til en ansættelsesaftale,
der er indgået for et bestemt tidsrum eller med henblik på en bestemt arbejdsopgave,
indgår dog ikke i beregningerne
- Opgørelsen over antallet af ordinært ansatte beregnes som det gennemsnitlige antal
ansatte i en 3 måneders periode før ansættelsen af en løntilskudsperson sammenlignet
med samme periode året før. For virksomheder, hvor antallet af ansatte skifter, som
følge af sæsonudsving, eller som kun drives en del af året, gælder der særlige referenceperioder.
Det foreslås, at merbeskæftigelseskravet fremover administreres på baggrund af eIndkomst-oplysninger.
Det er administrativt besværligt at vurdere, hvorvidt virksomheden opfylder ”beskæftigelseskravet”.
En automatisk overførsel af løn information mv. vil lette administrationen heraf og
dermed gøre løntilskuds- og praktikaftaler mindre bureaukratiske og mere attraktive
for virksomhederne.
Forslaget forudsætter, at de relevante oplysninger er tilgængelige i eIndkomstregistret.
Besvaret februar 2017
Forslaget gennemføres delvist
Forslaget er under revurdering i forbindelse med bl.a. etablering af det nye digitale ansøgnings- og bevillingssystem for løntilskud og virksomhedspraktik - VITAS.
VITAS erstatter udvekslingen af en række eksisterende blanketter i en digital løsning, der automatisk trækker tal om virksomheden fra eksterne registre og meddeler virksomheden, om ansøgningen er udfyldt korrekt.
VITAS vurderes at ville medføre en væsentlig afbureaukratisering for såvel arbejdsgivere som jobcentermedarbejdere.
Forslaget er ikke implementeret
Forslaget indgår i arbejdet med forenkling af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(LAB), og skal gøre det nemmere for virksomhederne at opgøre antallet af ordinært
ansatte.
Forslaget skal gøre det muligt via det digitale ansøgnings- og bevillingssystem –
VITAS, digitalt at indhente relevante oplysninger for opgørelse af antal ordinært
ansatte i forhold til merbeskæftigelses- og forholdstalskravet ved virksomhedsrettet
aktivering fra e-indkomst.
Forslaget handler om at forenkle opgørelsesmetoden, hvor de nødvendige oplysninger
skal kunne hentes direkte i e-indkomst, hvilket vil medføre både en kvalitativ forbedring
af data samt en tidsmæssig lettelse i tidsforbrug for virksomhederne. Desuden vil
forslaget medføre en hurtigere sagsbehandlingstid i jobcentrene. Lettelsen vil berøre
alle virksomheder, som afgiver tilbud om virksomhedspraktikforløb og/eller løntilskudsjob.
Som en del af aftalen om en forenklet beskæftigelsesindsats er det aftalt, at opgørelsen
af ordinært ansatte skal forenkles og automatiseres. VITAS vil fremover automatisk
trække data fra e-Indkomst over alle ordinært ansatte i virksomheden. En arbejdsgruppe
bestående af DA, LO og KL drøfter den konkrete udmøntning af rimelighedskravet.
Initiativet forventes implementeret pr. 1. januar 2020.