Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
De fire største danske byer: København, Aarhus, Odense og Aalborg har fået lov
til at oprette miljøzoner, hvor lastbiler og busser enten skal være udstyret med et
miljøzonemærke, der dokumentere at de lever op til kravene i miljøzonen, dvs.
at de enten lever op til Euro4-normen eller har et eftermonteret partikelfilter.
Tilsvarende regler findes i en række andre lande, herunder Tyskland. Men der er ikke
et fælles EU-mærke eller for den sags skyld gensidig anerkendelse af mærkerne. Det
vil sige, at lastbiler og busser i international trafik skal have både et dansk og
et tysk mærke på, hvis det skal ind i miljøzonerne.
Der arbejdes for fælles EU-regler om miljøzonemærker, eller der søges en bilateral
aftale med de nærmeste lande om gensidig anerkendelse af miljøzonemærke.
DI vurderer, at dette vil lette den internationale trafik og virksomhederne slipper
for at søge om godkendelse i flere lande. Forslaget vil derfor medføre en betydelig
reduktion i virksomhedernes administrative byrder.
Besvaret oktober 2017.
Forslaget gennemføres ikke.
Miljøzoner er national kompetence og reguleres forskelligt internt i EU, hvad angår
miljøkrav (filtereffektivitet) og dokumentation ved erhvervelse af miljøzonemærke
mv.
Gensidig anerkendelse eller fælles miljøzonemærke vil kræve fælles EU-regler.
Muligheden for fælles EU-regler har tidligere været drøftet med EU-Kommissionen, og
det vurderes på nuværende tidspunkt ikke muligt at få indført fælles EU-regler for
miljøzoner. Hvis situationen måtte ændre sig, vil regeringen arbejde for videre harmonisering
af reglerne.
Status pr. maj 2017.
Forslaget implementeres efter 2018.
Miljøzoner er national kompetence og reguleres forskelligt internt i EU, hvad angår
miljøkrav (filtereffektivitet) og dokumentation ved erhvervelse af miljøzonemærke
mv.
Gensidig anerkendelse eller fælles miljøzonemærke vil kræve fælles EU-regler. Muligheden
for fælles EU-regler har været drøftet med EU-Kommissionen, og det vurderes på nuværende
tidspunkt ikke muligt at få indført fælles EU-regler for miljøzoner.
Hvis situationen måtte ændre sig, vil regeringen arbejde for videre harmonisering
af reglerne.