Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Offentlig digitalisering skal gøre det lettere at drive virksomhed og bidrage til
regeringens målsætning om at reducere erhvervslivets byrder med 4 mia. kr. i 2020.
For at fremme fokus på erhvervslivets rammevilkår i offentlig digitalisering, stiller
Virksomhedsforum en række tværgående forslag til, hvordan offentlige, virksomhedsrettede
digitale løsninger generelt kan forbedres.
Langt de fleste offentlige selvbetjeningsløsninger er i dag sat i drift uden at have
bestået den gældende minimumstest for brugervenlighed, som siden 2015 skal gennemføres
inden lancering. Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, som løber fra 2016-2020,
indeholder en målsætning om, at brugervenligheden af offentlige digitale løsninger
fremover løbende skal måles. Arbejdet henimod løbende brugermålinger er lagt i en
fællesoffentlig arbejdsgruppe. Arbejdsgruppen vil først udvikle en målemetode, der
skal bruges til at udpege, hvilke løsninger som i særlig grad giver problemer. Derefter
vil målemetoden blive sat i anvendelse, hvorefter eventuelle brugervenlighedsproblemer
vil kunne blive adresseret.
Med den skitserede tidsplan kan der gå lang tid, før aktuelle brugervenlighedsproblemer
bliver identificeret og derefter udbedret. Samtidig fremgår det ikke, hvilken standard
digitale løsninger skal leve op til, og hvilke sanktioner som kan blive iværksat.
Som Rigsrevisionen konkluderede i sin undersøgelse af 9 erhvervsrettede løsninger
ultimo 2015, så er høj brugervenlighed en forudsætning for, at digital selvbetjening
er omkostningseffektiv. Lav brugervenlighed giver ressourcespild, herunder tidsspilde,
som bebyrder virksomhederne. I samme undersøgelse konkluderede Rigsrevisionen, at
ingen af de ni undersøgte erhvervsrettede løsninger levede op til den satte standard
for brugervenlighed. I en analyse gennemført af Damvad for Ase i 2015 blev det blandt
andet demonstreret, hvordan lav brugervenlighed i konkrete løsninger medfører en længere
gennemløbstid, hvilket alt andet lige kan omregnes til en tidsmæssig og dermed økonomisk
byrde på virksomhederne.
Alle aktive virksomheder, der benytter offentlige selvbetjeningsløsninger.
Virksomhedsforum foreslår, at arbejdet med løbende at måle brugervenligheden fremskyndes
således, at der inden udgangen af 2017 påbegyndes en løbende monitering af de ti mest
brugte erhvervsrettede digitale løsninger, som i dag bærer 96 procent af trafikken.
Blandt de ti mest brugte løsninger er f.eks. momsindberetningen, NemRefusion og E-indkomst.
De ti største løsninger testes efter standarderne i den nuværende fællesoffentlige
brugertest. Testen gentages løbende og mindst hver andet år for hver af de ti løsninger
med henblik på at skabe et tidssvarende billede af løsningens brugervenlighed og eventuelle
udfordringer. Bestås testen ikke, udarbejdes en plan for, hvordan og hvor hurtigt
løsningen kan forbedres. Resultatet af testene offentliggøres – fx på virk.dk.
Der gennemføres derudover en løbende og mindst hvert andet år opsamling af data om
brugernes adfærd på løsningerne, herunder hvad angår tidsforbrug samt gennemførte
og afbrudte forløb, også inden udgangen af 2017. Opsamlingen skal bidrage til billedet
af brugernes eventuelle udfordringer ved at bruge løsningerne.
Rigsrevisionens beretning fra november 2015; ’Beretning til Statsrevisorerne om brugervenligheden af offentlig digital selvbetjening for virksomheder’ (link).
Besvaret oktober 2017.
Forslaget gennemføres i betydelig grad.
Virk har, også i forlængelse af Rigsrevisionens undersøgelse på området, stort fokus
på, hvordan virksomhedernes byrder kan lettes ved forbedring af brugervenligheden
i erhvervsrettede digitale selvbetjeningsløsninger. Som platform for erhvervsrettede
selvbetjeningsløsninger, data og information har Virk betydelig viden om erhvervsrettede
brugere på tværs af de offentlige løsninger, samt værktøjer og kompetencer til at
analysere data på tværs af digitale løsninger. Denne viden indgår allerede i dag i
den løbende dialog, Erhvervsstyrelsen har med myndigheder om, hvordan de kan forbedre
brugervenligheden i de løsninger, de har udstillet på Virk.
På baggrund af forslaget vil Erhvervsstyrelsen i samarbejde med myndigheder der har
deres løsninger udstillet på Virk:
Med afsæt i de løbende målinger gennemfører Virk i efteråret 2017 et pilotprojekt,
hvor det undersøges, om der kan udvikles en mekanisme, som kan identificere brugervenlighedsproblemer
automatisk. Formålet er løbende at bistå til myndighedernes arbejde med at forbedre
brugervenligheden af løsningerne ved hjælp af data. I den forbindelse vil de største
løsninger på Virk blive testet efter den fællesoffentlige brugervenlighedstest.
Efter pilotprojektet analyseres det, om de automatiske analyser af løsninger, som
er i drift, kan give ligeså gode informationer om brugervenligheden, som den fællesoffentlige
brugertest. På den baggrund vil det blive vurderet hvilke metoder, der bedst understøtter
det løbende arbejde med forbedring af brugervenligheden i de erhvervsrettede selvbetjeningsløsninger.
Det forventes, at de relevante myndigheder vil bidrage positivt til at styrke brugervenligheden
pba. den øgede viden om løsningerne. Det vurderes i forlængelse heraf, at det ikke
vil være hensigtsmæssigt at offentliggøre de løbende målinger, da de nye initiativer
i stedet vil bero på et tættere samarbejde med myndighederne om løbende forbedring
af brugervenligheden, herunder ved fælles evaluering af effekterne af konkrete tiltag.
Den systematiske monitorering startes op i 2017 ligesom brugertestene forventes afsluttet
i 2017. Det øvrige implementeringsprojekt igangsættes i 2018.
Forslaget er ikke implementeret
I 2017 blev der, som tidligere beskrevet, gennemført et pilotprojekt for at undersøge,
om der kunne udvikles en automatisk mekanisme til analyse af brugervenlighed på de
største selvbetjeningsløsninger baseret på data fra Virk Tæller. Virk Tæller indsamler
data, om hvad der sker, når virksomhederne benytter de digitale selvbetjeningsløsninger;
f.eks. hvor lang tid det tager, og hvor de støder på problemer. Disse data gør det
lettere for myndighederne målrettet at forbedre de digitale løsninger, der hvor der
er størst behov. Det er gratis for myndighederne at installere tælleren på deres selvbetjeningsløsninger.
Erhvervsstyrelsen har igangsat et arbejde i samarbejde med de relevante myndigheder
om at få implementeret Virk Tæller på de 22 største løsninger. Status er i dag, at
Virk Tæller er implementeret korrekt på halvdelen af de 22 største løsninger.
Myndighedernes adgang til data fra Virk Tæller forbedres også. Primo 2019 lancerer
Erhvervsstyrelsen et graphic user interface (GUI), der gør det nemt for myndighederne
at hente data og få overblik over, hvor der er problemer med brugervenligheden af
løsningen.
Erhvervsstyrelsen gennemfører desuden i 2019 et projekt omkring datavisualisering,
som også vil gøre det nemmere at visualisere og monitorere udviklingen af adfærd i
selvbetjeningsløsningerne, og dermed give myndighederne bedre mulighed for at opdage
og reagere på mangler i brugervenligheden.