Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Fejlmeddelelser i forbindelse med afviste indberetninger til det offentlige resulterer
i frustrationer for virksomhederne, hvis fejlmeddelelserne ikke indeholder klar information
om, hvori fejlen består.
Et eksempel herpå er fejlmeddelelser ved indberetning i SKATs eIndkomst-system. Hvis
indberetningen afvises, får virksomheden besked om, at indberetningen er ”delvist
modtaget”, og at man skal ”prøve igen senere”. Denne fejlmeddelelse
fortæller hverken hvilke dele af indberetningen, som er delvist modtaget, eller hvorvidt
fejlen fx skyldes en fejl i det indberettede data eller en fejl i SKATs systemer.
Konkret medfører dette spild af tid for virksomheden, der nu må forsøge at ringe rundt
til forskellige offentlige supportnumre, for at få forklaret hvad der skal gøres anderledes
– selvom problemet ikke nødvendigvis kræver direkte support fra en supportmedarbejder.
Manglen på informationer lægger derfor beslag på både virksomhedens og SKATs tid.
Alle virksomheder, der er registreret i forhold til pligterne i forbindelse med A-skat og AM-bidrag. Knap 200.000 virksomheder indberetter en gang om måneden.
Virksomhedsforum foreslår, at informationen i fejlmeddelelserne i eIndkomst, skal
præciseres, så det tydeligt fremgår, hvori fejlen består, samt hvilke dele af indberetningen,
der er blevet leveret og hvad der stadig mangler.
Derudover skal det være nemmere for virksomhederne at se, hvad næste skridt er; Hvem
skal kontaktes, hvornår skal det ske, og hvor kan de henvende sig for yderligere hjælp,
fx ved indsættelse af kontaktpersoner både ved spørgsmål til den tekniske del (fx
IT-support) samt den faglige del (fx ved spørgsmål til selve reglerne for indberetning
af løn igennem eIndkomst).
Besvaret oktober 2017.
Forslaget gennemføres i betydelig grad.
I løbet af efteråret 2017 vil der bliver gennemført gennemgang af vejledninger til
eIndkomst med det formål at gøre vedledningerne mere forklarende og dermed brugervenlige.
Dette initiativ vil også omfatte de tekster, der præsenteres for brugerne af onlinesystemet
i form af fejl- og adviseringstekster. Initiativet med forbedring af vejledninger
mv. forventes afsluttet i løbet af foråret 2018, og det anførte problem forventes
dermed løst.
I forhold til den beskrevne problemstilling kan det oplyses, at I enhver afvisning
af indberetninger fra eIndkomst er det angivet, hvorfor indberetningen er afvist.
Når en indberetning er modtaget via en fil, der er indsendt til eIndkomst-systemet,
kan det overordnede svar være ”Delvist modtaget”. Når en indberetning
er delvist modtaget, betyder det, at andre dele af indberetningen er afvist. Det er
præcist beskrevet i en fejlmeddelelse, hvilke dele af en fil, der er afvist, bl.a.
med anførsel af linjenummer i filen, indberetningsID, evt. cpr-nr. og årsagen til
afvisningen. Det, der ikke er anført som afvist, er dermed godkendt. For den del,
der er godkendt, modtager indberetteren en kvittering, der oplyser bl.a. summen af
A-indkomst i indberetningen, der er godkendt.
Fejlteksten ”Delvist modtaget” forekommer ikke sammen med teksten ”Prøv
igen senere”. ”Prøv igen senere” bruges kun ved onlineindberetninger
eller evt. ved filupload i onlinebilledet. Teksten forekommer normalt kun i spidsbelastningsperioder,
hvor der er stort pres på TastSelv. Den fulde tekst er som regel ”Der er travlt
på TastSelv. Prøv igen senere”.
I forbindelse med gennemgang af vejledninger, som nævnt ovenfor, vil der samtidig
også være gennemgang af de mest forekommende fejltekster. Her vil Virksomhedsforums
forslag om ”hvad er næste trin” blive taget med. Det vil imidlertid ikke
være muligt at angive kontaktpersoner, da det ville skulle tage hensyn til vagtplaner,
personaleudskiftning mv. På skat.dk/eindkomst er der henvisning til et telefonnummer,
der dækker alle former for spørgsmål til indberetning til eIndkomst.
Den valgte løsning er implementeret i
1. kvartal 2018 og er dermed afsluttet.
I efteråret 2017 er der afholdt en række workshops med det formål at gøre fejlmeddelelserne
mere sigende og forståelige. Initiativet til dette udspringer fra en intern rapport,
der bl.a. viste, at forståelsen af fejlmeddelelser er en af de største udfordringer
ifm. indberetning til eIndkomst og er en kilde til frustration hos mange indberettere.
Skattestyrelsen udvalgte de 50 mest brugte fejlmeddelelser af en samlet pulje på ca.
250. Disse fejlmeddelelser blev omskrevet, og der blev oprettet en miniguide med faste
principper for udformningen af fremtidige fejlmed-delelser og evt. ændring af flere
af de nuværende fejlmeddelelser.
Principperne for fejlmeddelelser lyder:
- Forstår man fejlmeddelelsen, og ved vi, hvornår den opstår?
- Er meddelelsen med til at konkretisere og forklare den pågældende fejl?
- Er det tydeligt, hvad jeg som bruger skal gøre for at rette fejlen?
- Er meddelelsen skrevet i et let forståeligt sprog?
- Er det muligt/nødvendigt at henvise til yderligere hjælp?
- Er meddelelsen "venlig"?
Ændringer af de 50 udvalgte fejlmeddelelser blev implementeret i eIndkomst-systemet
januar 2018.
Skattestyrelsen forventer, at effekten af ændringerne er, at virksomhederne har lettere
ved at forstå fejlen, og dermed i højere grad vil være i stand til at rette fejlmeldte
indberetninger uden yderligere hjælp. Det forventes at ville lette byrden for indberettere
samt reducerer antallet af henvendelser til Skatteforvaltningens kundecenter. Det
har ikke været muligt at foretage en reel måling af effekten.