Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Når virksomheder skal opkvalificere deres medarbejdere, sker det gennem Efteruddannelse.dk.
Portalen leverer én indgang, hvor virksomhederne kan melde deres medarbejdere
til kurser, følge op på om de er blevet afholdt, og søge VEU-godtgørelse og befordringstilskud
efter endt kursus. Dog er der eksempler på, at manglende informationer i systemet
kan skabe tidsspilde for virksomhederne, og i sidste ende koste dem penge.
Eksempelvis betyder manglen på præcis og lettilgængelig information om kurserne, at
virksomhederne bruger uforholdsmæssigt lang tid på at søge det rigtige kursus frem,
når medarbejdere skal tilmeldes, hvis ikke virksomheden har det eksakte kursusnummer
fra uddannelsesstedet. Da mange kurser fremgår med meget ens titler, bruger virksomheder,
der sender mange forskellige medarbejdere på forskellige kurser, uforholdsmæssigt
meget tid på at søge igennem alle udbudte kurser fx på tværs af en hel region for
at finde det rigtige kursus.
Da det heller ikke fremgår tydeligt, hvorvidt der er tale om et eLearning eller fysisk
kursus, øger dette blot risikoen for, at virksomheden tilmelder medarbejdere de forkerte
kurser. Ud over tidsforbruget samt risikoen ved at tilmelde medarbejderen det forkerte
kursus, risikerer virksomheden at modtage forkert refusion, idet der ydes forskellige
godtgørelsessatser for kurser, der udbydes som fjernundervisning og kurser med fysisk
fremmøde. Der kan ikke ydes VEU-godtgørelse til kurser hvor over 75 pct. af kurset
udgøres af fjernundervisning.
Har virksomheden også flere aktive ansøgninger til kursusgodtgørelser, kan det være
svært at holde overblikket over hvorvidt der er afsendt ansøgning til godtgørelse
eller ej i ansøgningsoversigten. I dag fremgår det, hvorvidt en ansøgning er udfyldt,
men ikke afsendt. Overskrides fristen, selvom ansøgningen er udfyldt i systemet, bortfalder
retten til godtgørelse, og virksomheden mister penge.
I tilfælde af at en ansøgning om godtgørelse gives afslag, kan det derudover være
meget vanskeligt for virksomheden at finde ud af, hvad årsagen til afslaget er. Ønsker
virksomheden at få hjælp til at løse problemet, er det derudover ikke tydeligt, hvem
der skal kontaktes.
Endvidere er der en mangel på overblik når det gælder kontakten til A-kasser. Når
refusionen administreres af A-kassernes underafdelinger, betyder det, at virksomheden
først må kontakte A-kassens hovedkontor for at finde frem til den relevante underafdeling
som en given kursist er medlem af. Samtidig varierer det blandt A-kasserne, i hvor
høj grad informationer vedr. ansøgninger fra virksomheder opdateres på Efteruddannelse.dk.
I alt ca. 100.000 virksomheder kan benytte sig af Efteruddannelse.dk og i 2016 benyttede ca. 500.000 kursister sig af et AMU-kursus.
Virksomhedsforum foreslår følgende tiltag på baggrund af ovenstående problemstillinger:
1) I kursusoverblikket på Efteruddannelse.dk præciseres informationen om det pågældende
kursus, fx at det fremstår tydeligt for virksomheden, hvorvidt et kursus udbydes som
fysisk eller fjernkursus. Denne information kan fremgå i titlen eller som eksplicit
markering andet sted i informationsteksten om kurset.
2) I oversigten ”Kommende kurser” på Efteruddannelse.dk oprettes en kolonne
med flere informationer om status på den pågældende ansøgning – eventuelt markeret
ved farverne rød og grøn, for at gøre det så intuitivt som muligt for brugerne. Grøn
vil her indikere, at en ansøgning er afsendt, og rød vil være en ikke afsendt ansøgning.
Derudover ville det skabe et godt overblik for virksomheden, hvis ansøgningsfristen
også stod i denne kolonne, eller en ved siden af.
3) Har en virksomhed ikke afsendt en ansøgning med snarlig frist, modtager den pågældende
virksomhed en notifikation om dette, eventuelt i e-Boks. Dette vil gøre dem i stand
til at gøre noget inden fristen for indsendelse af ansøgninger udløber, og refusionen
er tabt for dem.
4) At løsningen skal indeholde præcise og retvisende kontaktoplysninger, som skal
guide virksomheden hen til hvor man som virksomhed skal henvende sig, for at finde
frem til en løsning på eventuelle problemer med sin ansøgning eller refusion. Deri
ligger, at man samtidig undgår kun at få tildelt et hovednummer på fx en a-kasse,
da administrationen i dag varetages af flere forskellige A-kasser, uddannelsescentre
og styrelser. Kan løsningen derfor på en intelligent måde præsentere brugeren for
retvisende kontaktoplysninger, vil dette kunne styrke informationsniveauet for virksomhederne.
5) Når en ansøgning om refusion afslås, informeres virksomheden i samme ombæring om
årsagen til afslaget på den enkelte ansøgning. Har virksomheden spørgsmål til afgørelsen
skal systemet tilbyde mulighed for at besvare disse.
Der er netop lanceret en ny version af Efteruddannelse.dk. Spørgsmål og ønsker til Efteruddannelse.dk bliver pt. bearbejdet i en referencegruppe for Efteruddannelse.dk, hvor bl.a. mange erhvervsorganisationer er repræsenteret. Styrelsen for It og Læring, den ansvarlige myndighed, har opfordret til input og ønsker fra virksomheder og organisationer.
Forslaget er ikke implementeret
Forslaget indeholder flere forbedringsforslag, hvoraf flere allerede er implementeret
eller bliver det i 2019. Da der kun skal sættes ét kryds, er dette sat i 2020,
hvor den nationale platform forventes implementeret.
Virksomhedsforum har foreslået, at informationen om det pågældende kursus i kursusoverblikket
på Efteruddannelse.dk præciseres, således at det fx fremstår tydeligt for virksomheden,
hvorvidt et kursus udbydes som fysisk eller fjernkursus (forslag forkortet)
Der vises allerede i dag oplysning om, hvorvidt et kursus er fjernundervisning. Det
er også muligt at søge kurser med en specifik undervisningsform fx fjernundervisning.
I forbindelse med arbejdet med udvikling af den nationale platform (initiativ i trepartsaftalen)
vil Styrelsen for It og Læring i samarbejde med brugere undersøge, om informationer
om kurserne kan tydeliggøres mere.
Virksomhedsforum har foreslået, at der oprettes en kolonne med flere informationer
om status på den pågældende ansøgning i oversigten ”Kommende kurser” på
Efteruddannelse.dk (forslag forkortet). VEU-ansøgningen ”forsvinder” når
AUB overtager administrationen af VEU-godtgørelse og befordringstilskud (se svar på
forslag 688), idet virksomheden i stedet skal udfylde ansøgningsoplysninger på kursustilmeldingen
(”ansøgningsgrundlag”). En variant af Virksomhedsforums forslag forventes
implementeret i 1. kvartal 2019, hvor der tilføjes kolonne på ”kommende kurser”
og ”afholdte kurser”, som viser status på ansøgningsgrundlag.
Virksomhedsforum har foreslået, at hvis en virksomhed ikke har afsendt en ansøgning
med snarlig frist, skal den pågældende virksomhed modtage en notifikation om dette,
eventuelt i e-Boks. Dette vil gøre dem i stand til at gøre noget inden fristen for
indsendelse af ansøgninger udløber, og refusionen er tabt for dem (forslag forkortet).
Når AUB overtager administrationen af VEU-godtgørelse og befordringstilskud (se svar
på forslag 688) gælder der ikke længere en ansøgningsfrist. Dermed forsvinder behovet
for notifikation i e-Boks om ansøgningsfrist.
Virksomhedsforum har foreslået at løsningen skal indeholde præcise og retvisende kontaktoplysninger,
som skal guide virksomheden hen til hvor man som virksomhed skal henvende sig, for
at finde frem til en løsning på eventuelle problemer med sin ansøgning eller refusion.
Når AUB overtager administrationen af VEU-godtgørelse og befordringstilskud (se svar
på forslag 688) samles sagsbehandlingen ét sted med ét kontaktpunkt –
i modsætning til nu, hvor ansvaret herfor ligger hos a-kasser og skoler – hvilket
forventes at ”overflødiggøre” behovet for kontaktoplysninger på a-kasse
og skolemedarbejdere.
Virksomhedsforum har foreslået, at når en virksomhed informeres om afslag på refusion,
skal den i samme ombæring informeres om årsagen til afslaget på den enkelte ansøgning.
Har virksomheden spørgsmål til afgørelsen skal systemet tilbyde mulighed for at besvare
disse. Styrelsen for It og Læring videregiver forslaget til AUB, som jf. ovenstående
overtager sagsbehandlingen af VEU-ansøgninger pr. 1/1-2019.