Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Offentlig digitalisering skal gøre det lettere at drive virksomhed og bidrage til
regeringens målsætning om at reducere erhvervslivets byrder med 4 mia. kr. i 2020.
For at fremme fokus på erhvervslivets rammevilkår i offentlig digitalisering, stiller
Virksomhedsforum en række tværgående forslag til, hvordan offentlige, virksomhedsrettede
digitale løsninger generelt kan forbedres.
Mange af de eksisterende større offentlige digitaliseringsløsninger, opfattes af erhvervslivet
som byrdefulde. Digitaliseringsprojekterne har fokuseret på intern effektivitet i
de berørte offentlige myndigheder, og konsekvensen er ofte nye afledte økonomiske
omkostninger eller administrative byrder for virksomhederne.
Når de offentlige myndigheder indfører nye digitale løsninger i kommunikationen mellem
myndigheder og virksomheder eller væsentligt ændrer eksisterende løsninger, kan det
i udgangspunktet medføre såvel besparelser som udgifter for virksomhederne. Offentlige
digitale løsninger har på mange områder potentialet til at reducere virksomhedernes
omkostninger ved at lette interaktionen med det offentlige. Det er imidlertid ikke
altid sådan, at det opleves hos virksomhederne.
Disse økonomiske konsekvenser såvel som potentielle gevinster for virksomhederne bør
fremgå eksplicit af de obligatoriske konsekvensvurderinger, der skal supplere de interne
businesscases, der i dag ligger til grund for myndighedernes beslutning om at gennemføre
digitaliseringstiltaget.
Ved enhver ny lovgivning er der krav om synliggørelse og konkretisering af byrderne
for erhvervslivet, men noget tilsvarende gælder i dag ikke ved indførelse af nye eller
større ændringer af virksomhedsrettede digitale løsninger.
Alle virksomheder
De offentlige digitale selvbetjeningsløsninger til virksomhederne skal være mere
brugervenlige og gøre det lettere at være virksomhed i Danmark.
Virksomhedsforum foreslår, at en undersøgelse af de administrative byrder og økonomiske
omkostninger for virksomheden ved en ny løsning altid skal indgå i beslutningsgrundlaget
for løsningen samt stilles til rådighed for offentligheden – en såkaldt konsekvensvurdering
for virksomhederne ved større digitaliseringsprojekter.
Procesmæssigt kan konsekvensvurderingerne for virksomhederne ved større digitaliseringsprojekter
følge samme model som ved ny lovgivning, hvor Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
(TER) er obligatorisk høringspart, så unødvendige nye byrder kan identificeres og
forebygges.
Processen kan være en parallel til den eksisterende ved ny lovgivning, hvor der
foretages en måling af de administrative byrder eller lettelser. Målingen baseres
på statens AMVAB-metode og vejledning om erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger
og indeholder en vurdering af de erhvervsøkonomiske konsekvenser på baggrund af interviews
med berørte virksomheder.
En måde at skærpe indførelsen af konsekvensvurderinger vil være at stille som krav,
at digitale løsninger, der skaber offentlige besparelser, også skal medføre færre
byrder og/eller enklere regler for virksomhederne.
Konsekvensvurderingerne skal være offentligt tilgængelige.
Grænsen for at igangsætte processen for konsekvensvurderingerne for større digitaliseringsprojekter
kan tage udgangspunkt i to målepunkter:
1) Hvis projektets budget overskrider en grænse på 10 mio. kr.
2) Hvis projektet vurderes at medføre byrder på over 4 mio. kr. årligt i administrative konsekvenser.
Konsekvensvurderingen skal gennemføres, hvis blot én af grænserne overskrides.
Grænsen på 10 mio. kr. for det samlede projekt budget vil skabe konsensus over i mod
IT-projektrådets nuværende kategoriseringer, mens grænsen på 4 mio. kr. følger bagatelgrænserne
i Vejledning om erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger.
Minister for offentlig innovation, Sophie Løhde, lancerede i januar 2017 i forbindelse med regeringens kasseeftersyn af de offentlige IT-løsninger, at en IT-strategi for bedre udvikling og drift af offentlig digitalisering var på trapperne. En gennemførelse af forslaget kunne oplagt medtages i IT-strategien.