Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Offentlig digitalisering skal gøre det lettere at drive virksomhed og bidrage til
regeringens målsætning om at reducere erhvervslivets byrder med 4 mia. kr. i 2020.
For at fremme fokus på erhvervslivets rammevilkår i offentlig digitalisering, stiller
Virksomhedsforum en række tværgående forslag til, hvordan offentlige, virksomhedsrettede
digitale løsninger generelt kan forbedres.
De offentlige selvbetjeningsløsninger – uanset om de er rettet mod borgere eller
virksomheder - er i dag en integreret del af den offentlige forvaltning. Det medfører,
at forvaltningsretlige regler, principper og god forvaltningsskik skal overholdes,
uanset at kommunikationen foregår digitalt. Et centralt princip i de forvaltningsretlige
regler er myndighedernes vejledningspligt over for borgerne, hvilket i den digitale
forvaltning kan oversættes til, at borgerens/brugernes informationsbehov skal tilgodeses
gennem brugerfladen og den sproglige formidling i løsningen. En løsning, der ikke
er brugervenlig, vil vanskeligt kunne være i overensstemmelse med god forvaltningsskik.
Rigsrevisionen har tidligere konkluderet, at en række undersøgte virksomhedsrettede
løsninger ikke var brugervenlige. En survey foretaget af Ase i januar 2017 blandt
500 selvstændige erhvervsdrivende viste, at op mod en tredjedel af respondenterne
havde problemer med at læse og forstå teksterne i de offentlige digitale løsninger.
Fire ud af ti angav, at de ikke kan finde hjælp, hvis de har problemer med at anvende
løsningerne.
Et øget fokus på god forvaltningsskik over for borgere og virksomheder samt forvaltningsmæssige
principper og regler kan derfor være med til at fremme brugervenligheden og hensynet
til brugerne blandt de myndigheder og leverandører, der udvikler og vedligeholder
offentlige digitale løsninger.
Alle aktive virksomheder, der benytter offentlige selvbetjeningsløsninger.
Virksomhedsforum foreslår, at Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med Justitsministeriet, Erhvervsministeriet og de relevante statslige myndigheder udarbejder en samlet guideline til brug for offentlige løsningsejere og leverandører. Guidelinen skal tydeliggøre og formidle, hvordan offentlige selvbetjeningsløsninger indrettes, sådan at de er i overensstemmelse med god forvaltningsskik og de almindeligt gældende forvaltningsmæssige regler, der skal sikre borgerne og virksomheder i kontakten med offentlige myndigheder. Guidelinen færdiggøres og formidles senest medio 2018.
Det fremgår af et notat fra Justitsministeriet fra november 2015, at Folketingets
Ombudsmand har gjort opmærksom på, at der er et generelt problem med, at forvaltningsmæssige
regler og principper glemmes ved indførelse af nye IT-løsninger. Ombudsmanden mener,
at disse principper skal indtænkes allerede ved udviklingen af nye løsninger.
Ombudsmanden har udtalt sig konkret i sager, der vedrører IT-løsninger. Det gælder
blandt andet en udtalelse vedrørende SKAT’s EFI-system i 2014, og en udtalelse
i 2008 om vejledningen af borgere gennem udlændingemyndighedernes hjemmeside.
I regi af den gældende fællesoffentlige digitaliseringsstrategi arbejdes der i initiativ
2.1 med juridiske rammer for digital forvaltning, ligesom der i initiativ 1.2 om Bedre
digital kommunikation udarbejdes reviderede krav til alle erhvervsrettede selvbetjeningsløsninger,
portaler og komponenter bl.a. med henblik på at disse skal leve op til god forvaltningsskik.
Ovenstående forslag er således et konkret indspil til, hvordan arbejdet kan målrettes
og konkretiseres indenfor en konkret tidsfrist – og hurtigt muligt formidles
til offentlige løsningsejer og leverandører.
Besvaret oktober 2017.
Forslaget gennemføres i betydelig grad.
Indenfor rammerne af Den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi 2016-2020 og regeringens
indsats i forhold til digitaliseringsklar lovgivning er der allerede en række konkrete
og målrettede initiativer i gang, som tilsammen i betydelig grad forventes at dække
efterspørgslen af en samlet guideline til indretning af offentlige selvbetjeningsløsninger.
Som led i initiativ 1.2 Bedre digital kommunikation under den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi
vil der blive udarbejdet få centrale krav, som de obligatoriske selvbetjeningsløsninger,
de erhvervsrettede selvbetjeningsløsninger samt portalerne (borger.dk, Virk og sundhed.dk)
fremover skal leve op til. Kravene angår eksempelvis tilgængelighed, fællesoffentlig
brugertest ved ny- og videreudvikling samt krav der udmønter god forvaltningsskik,
som fx tydelig afsender, information og klarhed over den videre proces mv.
Kravene forventes at indgå i et katalog sammen med øvrige anbefalinger til gode digitale
selvbetjeningsløsninger, som forventes offentliggjort i første halvdel af 2018. Anbefalingerne
er rettet mod offentlige løsningsejere og leverandører, som kan anvende dem i forbindelse
med udvikling af selvbetjeningsløsninger mv. Inden løsninger offentliggøres på Virk
er det desuden normal praksis, at løsningerne gennemses med henblik på, at de overholder
de fællesoffentlige krav, herunder fx krav om tydelig afsender.
Derudover er der i tilknytning til den eksisterende Vejledning om digitaliseringsklar
lovgivning udarbejdet et notat af Justitsministeriet om forvaltningsretlige krav til
offentlige it-løsninger. Heri er der vejledning om, hvilke forvaltningsretlige problemstillinger,
der kan være grund til at være opmærksom på, ved indførelsen af digital sagsbehandling.
Der findes således allerede en juridisk beskrivelse af en række relevante forvaltningsretlige
krav i forbindelse med offentlige it-løsninger.
Endvidere er der i forbindelse med initiativ 2.1. Klare juridiske rammer for digital
forvaltning under den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi nedsat et stående embedsmandsudvalg,
som indsamler, screener og prioriterer tværgående juridiske udfordringer ved digital
forvaltning med henblik på at skabe klare juridiske rammer for effektiv digital forvaltning.
Udvalget skal bl.a. behandle spørgsmål om, hvordan det digitalt sikres, at borgere
og virksomheder får tilstrækkelig vejledning, og spørgsmål om, hvorvidt partshøring
kan digitaliseres. Udvalget vil således løbende komme med anbefalinger og løsningsmodeller
til at håndtere juridiske udfordringer og dermed løbende bidrage til at styrke god
forvaltningsskik i den digitale forvaltning.
Det er regeringens vurdering, at de igangsatte initiativer på nogle områder vil give
mere konkrete og brugbare løsningsanvisninger i forhold til indretning af offentlige
selvbetjeningsløsninger end der vil kunne opnås gennem den foreslåede samlede guideline.
Men da der på nuværende tidspunkt ikke er planer om at udarbejde en samlet guideline,
er det regeringens vurdering at Virksomhedsforums forslag om at udarbejde en samlet
guideline for god forvaltningsskik gennemføres i betydelig grad.
Forslaget er ikke implementeret
Udviklingen af fælles krav til digitale selvbetjeningsløsninger, portaler og infrastrukturkomponenter
under initiativ 1.2 Bedre digital kommunikation i Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi
2016-2020 forventes afsluttet i første halvdel af 2019 og efterfølgende implementeret.
Kravene skal understøtte og bidrage til, at myndighederne fortsat har fokus på at
overholde gældende lovgivning, når de udvikler digitale løsninger. Det gælder fx relevante
forvaltningsretlige krav som vejledningspligten. Der vil som tillæg til kravene blive
udviklet et vejledningsværktøj, som kan anvendes til at identificere hvilke af de
fælles krav, der gælder for en konkret løsning.
Arbejdet med initiativ 2.1 Klare juridiske rammer for digital forvaltning i Den fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi 2016-2020 varetages af et embedsmandsudvalg, som løbende behandler
tværgående, juridiske udfordringer ved digital forvaltning. Udvalget har i 2018 arbejdet
med partshøringsbegrebet og afgørelsesbegrebet for digitale selvbetjeningsløsninger.
Dette arbejde forventes at resultere i en ændring af forvaltningsloven i 2019, således
at partshøring og meddelelse af afgørelse i visse tilfælde kan foretages i samme henvendelse.
Med initiativerne 1.2 Bedre digital kommunikation og 2.1 Klare juridiske rammer vurderes
det, at forslaget fra Virksomhedsforum i høj grad imødekommes. Det forventes, at indsatserne
vil bidrage til, at virksomhedernes kommunikation med de offentlige myndigheder i
stigende grad bliver let og tilgængelig samtidig med, at principperne for god forvaltningsskik
bliver en integreret del af de digitale løsninger.