Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Når virksomheder, der har facade, som grænser umiddelbart op mod en offentlig vej, har behov for midlertidigt i 2-4 timer at benytte en lift eller opsætte et stillads på fortovet, skal virksomheden på forhånd ansøge om tilladelse til at spærre fortovet af. Det kan eksempelvis være i forbindelse med udskiftning af en elpære eller beplantningen, i forbindelse med udbedring af mindre skader på facaden, eller i forbindelse med udskiftning af reklamemateriale på facaden.
Det er en særlig udfordring for virksomheder inden for turisterhvervet, som i høj grad bruger deres facade aktivt for at synliggøre sig overfor turisterne, og hvor en præsentabel facade er afgørende for turisternes opfattelse af virksomheden.
Typisk skal virksomheden ansøge om tilladelse til midlertidigt at afspærre fortovet en uge før. Virksomheden skal bruge omkring en halv time på at ansøge om en tilladelse til en midlertidig afspærring på 2-4 timer.
Alle virksomheder med facader ud til offentlige veje og fortove
Virksomhedsforum foreslår, at virksomheder med et tilbagevendende behov for midlertidigt i op til 4 timer at afspærre et fortov, for at kunne udføre arbejde på deres facade, skal kunne få en generel tilladelse. Forudsætningen for den generelle tilladelse er:
At virksomheden bl.a. sikrer sig, at alle trafikanter kan færdes trygt og uhindret
samt at færdselsloven bliver overholdt på stedet.
At afspærringen ikke varer mere end 4 timer.
At afspærringen i videst muligt omfang foretages på tidspunkter, hvor den er til mindst
gene for trafikanterne.
At et midlertidigt stillads kun må benyttes til renovering og lignende – og
ikke til reklameformål.
At cykelstier og veje ikke blokeres.
Lov om offentlige veje, lov om private fællesveje og færdselsloven.
Besvaret juni 2017.
Forslaget gennemføres.
Der er efter Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering allerede i dag mulighed
for at fravige udgangspunktet om, at der i hvert eneste tilfælde skal indhentes en
tilladelse fra vejmyndigheden.
Virksomhedsforums forslag omhandler den særlige råden over vejarealet, som for offentlige
veje er reguleret i vejlovens § 80.
Med hjemmel i vejlovens § 80, stk. 3, er udstedt bekendtgørelse nr. 1475 af 3.
december 2015 om særlig råden over vejareal. Det følger af bekendtgørelsens §
1, at vejmyndighederne for de offentlige veje, der hører under deres administration,
kan træffe beslutning om, at visse former for særlig råden over vejareal, som falder
ind under de kategorier, der er oplistet i § 1, stk. 3, ikke kræver tilladelse
efter lov om offentlige veje m.v. Af bekendtgørelsens § 1, stk. 3, nr. 6, fremgår
det, at der iblandt undtagelserne kan bl.a. være anbringelse af byggematerialer, stilladser,
containere, skurvogne el. lign.
Af samme bekendtgørelses § 2 fremgår det, at vejmyndighederne efter forhandling
med politiet fastsætter nærmere regler om beslutningerne og offentliggør disse.
Der er derfor mulighed for, at man lokalt i kommunerne kan fastsætte lempeligere krav,
og dermed ikke kræver en ansøgning i hvert enkelt tilfælde. Om kommunerne benytter
sig af denne mulighed, er en lokal beslutning.
Forslaget er implementeret i 2017.
Som Transport-, Bygnings- og Boligministeriet svarede i forbindelse med forslaget,
så er det ministeriets vurdering, at der allerede under de nuværende regler er mulighed
for at fravige udgangspunktet om, at der i hvert eneste tilfælde skal indhentes en
tilladelse fra vejmyndigheden. Kommunerne kan fastsætte lempeligere krav og undlade
at kræve ansøgning i hvert enkelt tilfælde. Ministeriet svarede samtidig, at det er
en lokal beslutning, om kommunerne benytter sig af denne mulighed. Ministeriet finder
derfor også, at forslaget er gennemført.