Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Lystbådsturisme er faldende i Danmark og en del af årsagen til dette vurderes at være, at det er en meget tung proces at få tinglyst større lystfartøjer. Denne slags fartøjer bruges ofte til kyst- og havneturisme, både hvor private køber egne både, men også i stigende grad, hvor en virksomhed udlejer bådene på enten timebasis eller dagsbasis. Siden 2008 er antallet af danske overnatninger i lystbådehavnene faldet med 24 pct.
Det er i dag administrativt besværligt at få tinglyst i pant i lystfartøjer på en bruttotonnage(*) mellem 5 – 20 BT. Ved pant i lystfartøjer på under 5 BT kan dette tinglyses digitalt i person- og bilbogen, mens pant i lystfartøjer på over 5 BT skal tinglyses manuelt i skibsregisteret. Det er lovpligtigt, at registrere skibe på over 20 BT i skibsregisteret. Det betyder, at lystfartøjer i intervallet 5-20 BT typisk kun bliver registeret i skibsregisteret, hvis der er behov for at finansiere købet af båden gennem et pant i båden.
Tinglysningen i Skibsregisteret er ikke digital, og processen kan tage over et halvt år, da man skal finde dokumentation for samtlige hidtidige ejerforhold og eventuelle pant i båden, som så skal indsendes til Skibsregisteret.
Eksempel
En forhandler, der ønsker at sælge et lystfartøj på over 5 BT til en privatperson
eller virksomhed, hvor der er behov for at finansiere købet via et pant i båden, skal
fremskaffe dokumentation for samtlige tidligere ejerforhold. Hvis en båd eksempelvis
har været solgt fire gange før, så skal der findes og indsendes dokumentation for
samtlige ejerforhold og eventuelle pant. Det er en dokumentation, som kan være næsten
umulig at fremskaffe, hvis der er tale om, at nogle af de forrige ejere eksempelvis
er døde. Når al dokumentation er fremskaffet, skal det med almindelig post indsendes
til skibsregisteret, som så behandler tinglysningen manuelt.
Der er med andre ord tale om en både tids- og ressourcekrævende proces for forhandlerne.
Forhandlere af lystfartøjer, banker og finansieringsselskaber. Virksomhedsforum skønner, at 50-100 virksomheder berøres.
Virksomhedsforum foreslår, at grænsen for, hvornår lystfartøjer kan tinglyses digitalt i person- og bilbogen hæves til 20 BT.
Tinglysningsafgiftslovens § 12.
Besvaret juni 2017.
Forslaget gennemføres.
Virksomhedsforum foreslår, at alle rettigheder over fritidsfartøjer med en bruttotonnage
(BT) mellem 5-20 fremover skal tinglyses i personbogen – i lighed med, hvad
der aktuelt gælder for fartøjer under denne størrelse.
Regeringen vil gennemføre forslaget, som vil medføre, at en privat person eller en
virksomhed ikke længere skal fremskaffe dokumentation for samtlige tidligere ejerforhold,
hvis der er behov for at finansiere et køb af et fritidsfartøj via et pant i fartøjet.
Forslaget vil kræve en ændring af søloven og personbogsbekendtgørelsen, og gennemførelsen
vil ske i samarbejde med Justitsministeriet.
Forslaget vil dog betyde, at tinglysning af rettigheder over fritidsskibe med en BT
mellem 5-20 vil følge reglerne om tinglysning af pant i løsøre. Det vil sige, at det
kun er muligt at kontrollere, om der er sket pantsætning i skibet, hvis man kender
de tidligere ejere. Staten indestår dermed heller ikke for om oplysningerne om ejerforholdene
er korrekte.
Dette vil kunne påvirke kreditvurderingen og/eller muligvis fordyre pantsætning af
skibet eller i værste fald umuliggøre den. Dette gælder imidlertid allerede i dag
for mindre fritidsfartøjer (under 5 BT), hvor markedet har indrettet sig på ordningen.
Der er i foråret 2017 ca. 850 skibsejere, som vælger at have deres skib registreret
i Skibsregistret, selv om der ikke er registreret pant i skibet. Regeringen vil undersøge
muligheden for, at ejere fortsat kan have deres skib registreret, således at de har
mulighed for f.eks. at få udstedt et såkaldt nationalitetsbevis.
Forslaget er implementeret i 2018
Forslaget om at grænsen for hvornår pant i lystfartøjer kan tinglyses digitalt i person-
og bilbogen hæves til 20 BT blev medtaget i forslag til lov om ændring af søloven
og tinglysningsafgiftsloven (Justering og klarificering af reglerne om udenlandske
ejeres adgang til at få skibe under dansk flag og forenklet registrering af rettigheder
i mellemstore fritidsfartøjer) (Lov nr. 1548 af 19/12/2017 )). Forslaget blev vedtaget
den 30. november 2017 og trådte i kraft 1. marts 2018.
Efterfølgende er ubehæftede fritidsfartøjer med en bruttotonnage under 20 bt. blevet
slettet fra Skibsregistret. Behæftede fritidsfartøjer med en bruttotonnage under 20
bt. er fortsat registreret i Skibsregistret, men der kan kun registreres begrænsede
ændringer på disse skibe.