Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Når virksomheder inden for turisterhvervet ansætter medarbejdere, så beder virksomhederne ofte om en børneattest på medarbejderen. Det betyder, at ved sæsonstart indhenter virksomhederne et betydeligt antal børneattester - for nogle virksomheder over 100 børneattester.
Børneattesten bliver af politiet sendt til virksomheden via e-boks. Svaret på virksomhedens anmodning kommer retur med en besked pr. medarbejder uden angivelse af medarbejderes navn i emne-linjen. Det betyder, at hver besked skal åbnes for, at virksomheden kan se, hvilken medarbejder, som børneattesten vedrører.
Alle virksomheder med kontakt med børn.
Virksomhedsforum foreslår, at der ved levering af børneattester i e-boks af emnelinjen fremgår, hvilken person / medarbejder, som børneattesten vedrører.
Lov om indhentelse af børneattest.
Besvaret juni 2017.
Forslaget gennemføres.
Virksomhedsforum for enklere regler har foreslået, at der ved levering af børneattester
i e-boks af emnelinjen fremgår, hvilke person/medarbejder børneattesten vedrører.
Regeringen har til brug for besvarelsen af forslaget anmodet om en udtalelse fra Rigspolitiet.
Rigspolitiets har i den forbindelse oplyst, at det i dag er muligt at se et navn,
personalenummer, afdeling eller lignende ved fremsendelse til e-boks, såfremt der
ved bestillingen er anmodet herom. De oplysninger, som rekvirenten ønsker skal fremgå
af emnelinjen på den e-mail, der leveres til rekvirentens e-boks, skal i forbindelse
med rekvisitionen af børneattesten blot anføres i feltet ”Modtager”. I
dette felt er det muligt at anføre i alt 30 karakterer, der alle vil blive vist i
emnelinjen ved leveringen til rekvirenten.
Rigspolitiet har endvidere oplyst, at dette i dag fremgår af den digitale rekvireringsblanket,
men at Rigspolitiet i lyset af forslaget fra Virksomhedsforum vil sikre, at muligheden
herfor fremover også vil fremgår af politiets vejledning om bestilling af børneattester
på politiets hjemmeside.
Forslaget er implementeret i 2017.
Ved besvarelsen i juni 2017 havde Justitsministeriet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet,
der oplyste, at det i dag er muligt at se et navn, personalenummer, afdeling eller
lignende ved fremsendelse til e-boks, såfremt der ved bestillingen er anmodet herom.
De oplysninger, som rekvirenten ønsker skal fremgå af emnelinjen på den e-mail, der
leveres til rekvirentens e-boks, skal i forbindelse med rekvisitionen af børneattesten
blot anføres i feltet ”Modtager”. I dette felt er det muligt at anføre
i alt 30 karakterer, der alle vil blive vist i emnelinjen ved leveringen til rekvirenten.
Rigspolitiet har dog i lyset af forslaget fra Virksomhedsforum for enklere regler
sikret, at muligheden herfor fremgår af politiets vejledning om bestilling af børneattester
på politiets hjemmeside. Med denne ændring af vejledningen fremgår det nu af ”Trin
For Trin”-vejledningen på politiets hjemmeside, at det er muligt at få leveret
børneattester på den måde, som Virksomhedsforum for enklere regler foreslår.