Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Campingpladser med swimmingpools og andre turistvirksomheder med mindre svømmeanlæg skal ifølge vejledning til svømmebadsbekendtgørelsen leve op til mange forskellige kontrolbesøg og kontroller fra mange forskellige tilsynsmyndigheder (Kommunen, Politiet og Arbejdstilsynet samt et privat akkrediteret firma og egenkontrol).
Det betyder blandt andet, at campingpladser med swimmingpools hver måned skal have
et privat akkrediteret firma til at tage vandprøver af deres swimmingpools. Prøverne
bliver undersøgt og resultaterne sendes til både embedslæge og kommunen. Derudover
kommer kommunen typisk på et årligt godkendelsesbesøg for en større gennemgang af
swimmingpoolen og området omkring poolen.
Der er mange besøg, som campingpladserne skal forholde sig til, og mange gange er der ikke noget nyt at berette fra besøget.
Det er i dag muligt for kommunerne at målrette deres tilsyn og gøre det risikobaseret, således at de campingpladser og andre turismevirksomheder med mindre svømmeanlæg, der overholder alle krav og har en professionel drift af svømmeanlægget, kan få besøg sjældnere end andre, der kræver en øget kontrol. Det er imidlertid ikke noget, som kommunerne i særlig høj grad benytter sig af og dermed bliver alle virksomheder pålagt de samme kontrolkrav uanset risiko. Der er derfor behov for information og vejledning til kommunerne, så de i langt højere grad anvender de muligheder, som de har i dag og dermed fjerner kontrolbesøg og det administrative besvær, der er forbundet med det, for kommunerne.
Der er ca. 500 campingpladser i Danmark, der potentielt vil kunne blive berørt af forslaget. Det vurderes, at ca. 200 af de 500 campingpladser har swimmingpools af mindre eller større karakter. Der er ligeledes feriecentre, vandrerhjem, hoteller mv., der har mindre svømmeanlæg som swimmingpools/spabade, som dette forslag også vil have betydning for. Forslaget her vedrører således kun virksomheder med mindre svømmeanlæg og ikke virksomheder som fx vandlande og andre med store og meget komplekse svømmeanlæg, der kræver en større grad af kontrol.
Virksomhedsforum foreslår, at det præciseres i vejledningen til svømmebadsbekendtgørelsen, som både er henvendt til kontrolmyndigheder (fx kommunen) og til de ansvarlige og personalet på svømmebadsanlæg, at det er muligt for kommuner at gennemføre en risikobaseret kontrol, og at der beskrives eksempler på, hvordan dette kan gennemføres i praksis. En præcisering i vejledningen bør desuden følges op af en informationsindsats over for kommunerne omkring emnet.
I forlængelse af dette foreslås det, at man i vejledningen som udgangspunkt lægger op til, at der indføres en risikobaseret kontrol, således at de almindeligvis månedlige kontrolbesøg fra det private akkrediterede firma sker sjældnere på de campingpladser og andre turismevirksomheder med mindre svømmeanlæg, hvor der ingen anmærkninger har været i en længere periode. Der foreslås en model, hvor man kører med månedlige besøg det første år, og kvartalsvise besøg det efterfølgende år, såfremt der ingen anmærkninger har været i det forgangne års 12 besøg. Sker der anmærkninger ved et af besøgene, genoptages de månedlige besøg.
Jf. vejledningen til svømmebadsbekendtgørelsen er det op til kommunalbestyrelsen at fastsætte hyppigheden af tilsynet ud fra dennes ”kendskab til og vurdering af svømmebadets drift og overholdelse af de hygiejniske krav” (side 68, 11. Tilsyn, første afsnit i vejledningen). De i forslagene nævnte kontrolbesøg fra hhv. kommunen og det private firma, er erfaringer fra flere uafhængige campingpladser i forskellige kommuner. Det formodes derfor, at dette er den sædvanlige håndtering af kravene.
Besvaret juni 2017.
Forslaget gennemføres i betydelig grad.
Forslaget gennemføres i betydelig grad, idet MST vil udarbejde en tilføjelse til vejledningen
der udfolder kap 4, Tilsyn og påbud i svømmebadsbekendtgørelsen, og fremsende det
til kommunerne. Desuden vil der ved en opdatering af ”Vejledning om kontrol
med svømmebade” blive lagt mere fokus på, at kommuneren kan målrette deres tilsyn
og eksempelvis kan foretage risikobaserede tilsyn samt justere frekvensen af tilsyn
på baggrund af kommunens kendskab og vurdering af det konkrette svømmebads drift.
Svømmebadsbekendtgørelsen med tilhørende bilag har de badendes helbred, sundhed og
hygiejne i fokus, og kvaliteten af bassinvandet er yderst følsomt for den akutte belastning.
Det betyder, at parametre der måles for som pH, konc. af mikroorganismer og klorerede
biprodukter kan ændres hurtigt over tid, og derfor kan det ikke generelt anbefales,
at tilsyn (”kontrolbesøg”) udføres kvartalsmæssigt, som forslået af virksomhedsforum.
Det er kommunen, som er myndighed på området i forhold til tilsyn og påbud af svømmebadsanlæg,
og dermed træffer afgørelse og tager ansvaret for konkrete vurderinger af hyppighed
af tilsyn udført på det specifikke svømmebadsanlæg. MST kan således ikke generelt
opfordre til færre tilsyn.
Forslaget er ikke implementeret
Status december 2018.
Miljøstyrelsen vil i 2019 fremsende et notat til kommunerne, der uddyber kapitel 4
i svømmebadsbekendtgørelsen om tilsyn og påbud. Desuden vil der senere ved en opdatering
af ”Vejledning om kontrol med svømmebade” blive lagt mere fokus på, at
kommuneren kan målrette deres tilsyn og eksempelvis kan foretage risikobaserede tilsyn
samt justere frekvensen af tilsyn på baggrund af kommunens kendskab og vurdering af
det konkrette svømmebads drift.
Effekten vil blive, at virksomhederne kan modtage godkendelser fra kommunen, hvor
vilkårene, der beskriver hyppigheden af tilsyn, er endnu mere målrettede og tilpassede
forholdene i det konkrete svømmebadsanlæg mv. Konsekvensen af dette kan blive en tids-
og økonomisk besparelse for virksomhederne.