Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Det er meget besværligt for engelsktalende virksomheder at etablere sig i Danmark. Mange hjemmesider og regler er ikke oversat til engelsk, og en stor del af den post, som virksomhederne modtager fra det offentlige, er på dansk. Der er derfor både behov for, at mere information findes på engelsk. Men der er også behov for, at myndighederne ved, hvilke virksomheder der ønsker information tilsendt på engelsk, så virksomhederne ikke altid som udgangspunkt skal modtage dokumenter på dansk, selvom de faktisk måtte findes på engelsk allerede, og så først derefter selv skal henvende sig og bede om at få det på engelsk.
Udenlandske virksomheder, der etablerer sig i Danmark.
Virksomhedsforum foreslår, at det skal være muligt, når en udenlandsk virksomhed opretter
sig med et dansk CVR-nummer, at registrere i CVR-registret, at virksomheden ønsker
information tilsendt på engelsk, såfremt den pågældende information findes på engelsk.
Såfremt dette bliver registeret som en del af virksomhedens stamdata, kan denne oplysning
anvendes af sagsbehandlere på tværs af myndigheder, og også anvendes i forbindelse
med, at flere og flere erhvervsrettede digitale løsninger på tværs af myndigheder
på i kommunalt og statsligt regi integreres med oplysninger fra CVR-registreret.
Virksomhedsforum har tidligere stillet forslag vedr. at alle erhvervsrelevante selvbetjeningsløsninger og vejledninger oversættes som minimum til engelsk (forslag nr. 443). Regeringen har svaret, at forslaget gennemføres delvist og har igangsat en undersøgelse af, hvilken information, der ikke findes på engelsk i dag, der skal danne grundlag for en handlingsplan for øget tilgængelighed af myndighedsinformation, ansøgningsblanketter, selvbetjeningsløsninger mv. på engelsk. Dette forslag er således en forlængelse af det tidligere stillede forslag, idet det vedrører, at virksomhederne kun én gang skal give besked om, så vidt muligt, at få tilsendt information på engelsk.
Besvaret februar 2019
Forslaget gennemføres delvist
Som en del af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi
for 2016-2020 sættes der fokus på mere brugervenlig og koordineret digital service
for borgere og virksomheder, når deres ærinde går på tværs af digitale løsninger og
myndigheder. En af indsatserne omhandler brugerrejsen ”Service for udenlandske
virksomheder i Danmark”. Formålet med forbedringen af brugerrejsen er at gøre
det nemmere for udenlandske virksomheder at drive virksomhed i Danmark, især når deres
ærinde går på tværs af myndigheder og løsninger.
For at forbedre servicen for udenlandske virksomheder har Erhvervsstyrelsen, i samarbejde
med SKAT, Digitaliseringsstyrelsen, ATP og Arbejdstilsynet, fået et eksternt konsulentbureau
til at kortlægge virksomheders udfordringer i mødet med danske myndigheder samt at
komme med forslag til nye og forbedrede brugerrejser for udenlandske virksomheder,
som kan gøre det enklere for de udenlandske virksomheder at overholde deres forpligtigelser
i Danmark.
Analysen er gennemført i april 2018, og den viser, at udenlandske virksomheder i højere
grad gør brug af professionel rådgivning fra f.eks. revisorer eller advokater for
at kunne imødekomme forpligtigelser overfor danske myndigheder. Dette skyldes, at
myndighedskrav ikke er entydige, og at forskellig lovgivning og fortolkning af denne
medfører, at udenlandske virksomheder ofte har svært ved at navigere i - og skabe
overblik over – myndighedernes mange forskellige informationer, vejledninger
og selvbetjeningsløsninger.
For at kunne implementere en brugervenlig og sammenhængende brugerrejse for udenlandske
virksomheder, er der identificeret en række forudsætningsskabende initiativer, hvor
ensretning af lovfortolkning og sagsbehandlingspraksis på tværs af myndigheder vurderes
at være den mest grundlæggende forudsætning.
På baggrund heraf er der i august 2018 nedsat en juridisk arbejdsgruppe med deltagere
fra Skattestyrelsen, Beskæftigelsesministeriet, Arbejdstilsynet og Erhvervsstyrelsen,
som skal skabe enighed om forskellige fortolkninger af myndighedskrav med henblik
på at understøtte en efterfølgende etablering af en digital brugerrejse for udenlandske
virksomheder. Sideløbende med dette arbejde vil Erhvervsstyrelsen, sammen med de andre
deltagende myndigheder, identificere andre indsatser, der på den korte bane kan forbedre
den eksisterende service for udenlandske virksomheder, herunder forbedringer af kommunikationen
via nuværende virksomhedsregistreringsløsninger.
Erhvervsstyrelsen har allerede identificeret de registreringsløsninger, som er relevante
for udenlandske virksomheder. Derudover er det identificeret, hvilken information
til virksomhederne (breve, kvitteringsmails og lignende) der udsendes fra Erhvervsstyrelsen
i forbindelse med en registrering, der allerede eksisterer på engelsk, og hvilken
information der fortsat mangler at blive oversat til engelsk.