Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Store virksomheder (der på koncernplan har mindst 250 ansatte og en omsætning på
mindst 50 mio. euro eller en balancesum på mindst 43 mio. euro) har med Energieffektivitetsdirektivet
fra 2012 fået pligt til at foretage et energisyn hvert 4. år implementeret i Danmark
med bekendtgørelse 1212 af 19. november 2014. Det obligatoriske energisyn har til
formål at skabe et overblik over virksomhedens energiforbrug og give grundlag for
energiforbedringer. Energisynet er meget omfattende, og de berørte virksomheder modtager
ifølge oplysninger fra Dansk Erhvervs rundringning til et mindre antal medlemsvirksomheder
typisk regninger fra mellem 200.000 kr. til flere millioner kr. for energisynet fra
de godkendte konsulenter, der udfører opgaven. De obligatoriske energisyn indebærer
derfor en betydelig erhvervsøkonomisk byrde for virksomhederne og kræver ligeledes
en administrativ indsats i forbindelse med tilbudsindhentning og indgåelse af aftale.
I praksis betragter mange virksomheder det obligatoriske energisyn som en unødvendig
ekstraomkostning og forventer ikke, at energisynsrapporten bibringer noget afgørende
nyt, da de fleste virksomheder i forvejen har et godt overblik over deres energiforhold.
I en simpel rundringning foretaget af Dansk Erhverv blandt et mindre udvalg af virksomheder
svarer 4 ud af 5 virksomheder, at de ikke vurderer, at energisynet bibringer noget
afgørende nyt, der vil give grundlag for yderligere energiforbedringer. Nogle virksomheder
oplever endda, at energikonsulenter har takket nej til opgaven, fordi de er af samme
opfattelse.
Derudover er det mange virksomheders opfattelse, at der hersker betydelig uklarhed
om lovens krav til et korrekt energisyn. Virksomhederne modtager således vidt forskellige
bud fra energikonsulenterne på, hvad et korrekt energisyn, der opfylder lovens minimumskrav,
koster og indebærer.
Virksomheder med mindst 250 ansatte og en omsætning på mindst 50 mio. euro eller en balancesum på mindst 43 mio. euro alle tre parametre opgøres på koncernplan i den danske definition.
Virksomhedsforum foreslår, at Energistyrelsen tager initiativ til en uvildig undersøgelse
og evaluering af de energisynspligtige virksomheders erfaringer med det obligatoriske
energisyn herunder så vidt muligt omfang af og pris for ydelsen samt særligt virksomhedernes
opfattelse af forholdet mellem omkostninger og gevinst ved det obligatoriske energisyn.
Samt at den danske regering tager analysens resultater med videre i sit arbejde omkring
EU-kravet om obligatoriske energisyn og eventuel en justering af dette. Energistyrelsen
bør udarbejde en vejledning til, hvad der mere konkret skal være indeholdt i energisynsrapporten
for at den opfylder minimumskravet.
Lovgivningen om obligatoriske energisyn er en implementering af EU’s energieffektiviseringsdirektiv. Forslaget har været forelagt regeringens Implementeringsråd, hvor der peges på blandt andet Finland som en inspirationskilde for enklere regler i DK.
Besvaret februar 2017.
Forslaget gennemføres.
Virksomhedsforum har foreslået, at Energistyrelsen tager initiativ til en uvildig undersøgelse og evaluering af de energisynspligtige virksomheders erfaringer med det obligatoriske energisyn herunder pris for ydelsen samt virksomhedernes opfattelse af forholdet mellem omkostninger og gevinst ved det obligatoriske energisyn. Der foreslås desuden, at man tager analysens resultater i betragtning i forbindelse med en kommende revision af EU’s energieffektivitetsdirektiv, der indeholder et krav om obligatorisk energisyn i store virksomheder (jf. direktivets artikel 8).
Dette forslag gennemføres. Energistyrelsen er i færd med at analysere et udvalgt antal energisynsrapporter, som blandt andet skal komme med anbefalinger og vejledninger til udformning af rapporterne i forbindelse med ensretning og forenkling af proceduren til de næste energisynsrapporter om 4 år, således at processen gøres enklere for både virksomhed og konsulent. Et af punkterne i denne analyse vil ligeledes indeholde en rundspørge blandt de udvalgte virksomheder med henblik på at indhente informationer om energisynsrapporternes pris og omfang, og hvorvidt energisynet har været nyttigt for virksomhederne, samt om de forventer at gennemføre besparelsesforslagene. På denne måde vil det blive muligt at sætte omkostningerne og gevinsten ved energisynet over for hinanden og få indblik i, om der er en sammenhæng mellem de to.
Resultaterne fra analysen vil være klar i løbet af 1. kvartal 2017, hvor Energistyrelsen i samarbejde med brancheorganisationerne vil vurdere, hvorvidt resultatet lægger op til en ændring af de nuværende regler for energisyn.
Sideløbende vil Energistyrelsen indgå i tæt dialog med brancheorganisationerne i forbindelse med den kommende revision af EU’s energieffektivitetsdirektiv. Regeringen arbejder for, at direktivets artikel 8 vedrørende energisyn skal inkluderes i revisionen. af direktivet, til trods for, at Kommissionen har valgt en snæver revision, hvor der alene er åbnet op for de bestemmelser i direktivet, som man i henhold til direktivet er forpligtet til at revidere, eller de bestemmelser, der udløber i 2020. Selvom dette ikke inkludere artikel 8, arbejdes der fra en række medlemslande stadig på at få åbnet artiklen eller få Kommissionen til at revidere vejledningen til artiklen. Kommissionens forslag til revision af direktivet er offentliggjort d. 30. november 2016.
Energistyrelsen har ligeledes foretaget et nabotjek af energisynsreglerne, efter forslag fra Implementeringsrådet. En afrapportering om nabotjekket forventes forelagt Implementeringsudvalget primo 2017.
Forslaget er ikke implementeret
Virksomhedsforum har foreslået, at ENS tager initiativ til en uvildig undersøgelse
og evaluering af de energisynspligtige virksomheders erfaringer med det obligatoriske
energisyn herunder pris for ydelsen samt virksomhedernes opfattelse af forholdet mellem
omkostninger og gevinst ved det obligatoriske energisyn. Der foreslås desuden, at
man tager analysens resultater i betragtning i forbindelse med en kommende revision
af EUs energieffektivitetsdirektiv, der indeholder et krav om obligatorisk energisyn
i store virksomheder (jf. direktivets artikel 8).
Energistyrelsen har i 2017 og 2018 fået gennemført en analyse af udvalgte energisynsrapporter
samt en rundspørge blandt virksomheder om energisynsrapporternes pris, omfang og effekt,
mhp. at komme med anbefalinger og vejledninger til udformning af rapporterne, således
at processen gøres enklere for både virksomhed og konsulent. Rapporterne kan findes
på Energistyrelsens hjemmeside: Hjemmeside - Energisyn i store virksomheder
Rapporterne viser bl.a.:
”7 ud af 10 virksomheder (72%) synes, at energisynet har givet mere overblik
over energiforbruget, 12% synes endda det har givet et markant bedre overblik. Hver
fjerde virksomhed (26%) synes dog ikke, at energisynet har givet et større overblik
over energiforbruget.
Set på tværs af brancher synes fremstillingsvirksomheder i lidt mindre grad end andre
virksomheder. Således synes 21% af virksomhederne i Handel & Service og Anden Branche
tilsammen ikke, at de har fået bedre overblik over energiforbruget, mens det gælder
for 31% af fremstillingsvirksomhederne. Denne forskel er lige netop signifikant”
”Blandt de 127 virksomheder, der har anvendt eksterne konsulenter til at gennemføre
energisynet, er den gennemsnitlige omkostning på kr. 176.000, og et fåtal (16%) har
betalt mere end 250.000. (se figur 3 på næste side). Typisk er omkostningen ved energisynet
tættere korreleret med branche end med antal ansatte – blandt fremstillingsvirksomheder
er den gennemsnitlige omkostning på kr. 205.000, hvor det tilsvarende tal i Handel
og Service er kr. 135.000, og denne forskel er signifikant.”
Sideløbende har Energistyrelsen haft dialog med brancheorganisationerne i forbindelse
med revision af EUs energieffektivitetsdirektiv. Regeringen har arbejdet for, at direktivets
artikel 8 vedrørende energisyn skulle inkluderes i revisionen af direktivet, til trods
for, at Kommissionen havde lagt op til en snæver revision, hvor der alene var åbnet
op for de bestemmelser i direktivet, som man i henhold til direktivet er forpligtet
til at revidere eller som udløber i 2020. Der var dog ikke tilstrækkelig opbakning
til dette, hvorfor artiklen ikke blev inkluderet i direktivrevisionen. Der er udarbejdet
en ny vejledning til implementering af energisyn fra EU-Kommissionen. Kommissionens
rapport kan læses her: Kommissionens vejledning af energisyn
Endelig har Energistyrelsen foretaget et nabotjek af energisynsreglerne, som dog har
konkluderet, at Danmark ikke har overimplementering EU's regler på området.
På baggrund af de gennemførte analyser, har Energistyrelsen revideret bekendtgørelse
om obligatorisk energisyn i store virksomheder i november 2018 med ikrafttrædelse
januar 2019 for at tilpasse den danske implementering til energieffektiviseringsdirektivet,
der fastslår, at energisyn skal foretages på en omkostningseffektiv måde, uden dog
at angive retningslinjer for, hvordan medlemslandene skal sikre omkostningseffektive
energisyn. De nuværende, nationale kriterier fritager virksomheder med energiforbrug
under 100.000 kWh fra at skulle foretage energisyn. Med bekendtgørelsesrevisionen
hæves denne grænse til 1.000.000 kWh., hvilket ifølge analyserne vil øge ordningens
omkostningseffektivitet.