Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
Virksomheder har pligt til at anvende NemRefusion til anmeldelse af hhv. sygefravær
til kommunen og barsel til Udbetaling Danmark (ATP). Virksomheder, der enten bruger
NemRefusion for første gang eller ikke er hyppige brugere af NemRefusion oplever dog,
at systemet ikke virker brugervenligt og er meget uoverskueligt. Som konsekvens heraf
oplever disse virksomheder, at de bruger megen tid og resurser på at lede efter den
rette løsning eller på at finde den relevante information. Samtidig oplever de også,
at de ofte laver fejl i indberetningerne.
En virksomhed skriver eksempelvis: ”Jeres indberetningssystem til dagpenge og
barsel er tungt og ulogisk. Der er så mange felter, der skal svares på, og I kombinerer
felter på kryds og tværs, så man taber overblikket. Jeg brugte fx en time sammen med
en medarbejder forleden for at få en forældreorlov rigtig indberettet, og det til
trods for, at medarbejderen først havde snakket med en i kommunen to gange inden.”
Virksomheder med ansatte, der sjældent eller for første gang skal bruge NemRefusion.
Virksomhedsforum foreslår, at NemRefusion videreudvikles, så systemet gøres mere brugervenligt
Rigsrevisionen konkluderede i 'Beretning til Statsrevisorerne om brugervenligheden
af offentlig digital selvbetjening for virksomheder' (november 2015), at ”det
er vigtigt at måle brugervenligheden af alle led i en digital selvbetjeningsløsning”
og, at ”de enkelte myndigheder sikrer brugervenlig sammenhæng videre til andre
løsninger, hvis det er relevant”.
Statsrevisorerne bemærkede i den forbindelse, ”at når det offentlige stiller
krav om, at brugerne skal anvende digitale løsninger, er det afgørende, at løsningerne
er brugervenlige. Manglende brugervenlighed medfører spild af tid og resurser hos
både borgere, virksomheder og offentlige myndigheder”.
Rigsrevisionens beretning og statsrevisorernes bemærkninger kan findes her.
Besvaret februar 2017.
Forslaget gennemføres
Siden 2011 har det været obligatorisk for virksomhederne at søge sygedagpengerefusion digitalt via Nemrefusion.
Der er udarbejdet vejledninger til arbejdsgiverne i brugen af løsningen og der findes en supportenhed som kan kontaktes.
Da løsningen anvendes af alle virksomheder - uanset størrelse - er der virksomheder, som tilkendegiver, at løsningen ikke virker brugervenlig og er uoverskuelig.
KOMBIT, som administrerer Nemrefusion på vegne af landets kommuner, har oplyst, at man er opmærksom på udfordringen. KOMBIT er derfor i gang med det forberedende arbejde til udvikling af en ny brugergrænseflade/front-end til løsningen. Fokus er at gøre løsningen lettere at anvende for virksomhederne ved at gøre den mere brugervenlig og logisk.
Der er endnu ikke en forventet dato for færdiggørelsen af arbejdet.
Forslaget er ikke implementeret
Virksomhedsforum foreslår, at NemRefusion videreudvikles, så systemet gøres mere brugervenligt.
KOMBIT, som administrerer NemRefusion på vegne af landets kommuner, får hvert år foretaget
brugertilfredshedsundersøgelser af NemRefusion. Undersøgelsesresultaterne indgår i
prioriteringen af de løbende vedligeholdelsesopgaver i forhold til NemRefusion.
Der foretages som led i den løbende vedligeholdelse mindre ændringer til bl.a. brugergrænsefladen.
KOMBIT har oplyst, at NemRefusion fik nyt design i maj 2018. I september 2018 blev
mere brugervenlige lede-/spørgsmålstekster på sygdoms- og barselsindberetningerne
implementeret (teksterne på de øvrige indberetningstyper opdateres løbende i 2019).
I 1. halvår 2019 bliver brugerens flow gennem løsningen optimeret (bl.a. ved forbedrede
valideringer). I 3. kvartal 2019 forbedres sagsoverblikket.
Med ændringerne bliver NemRefusion mere brugervenligt.