Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.
Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.
Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.
Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
X
I det gældende bygningsreglement BR10 sidestilles landbrugsbyggeri med industribyggeri. Dette medfører uhensigtsmæssige og omfattende byggesagsbehandling og vilkår vedrørende brandsikring i landbrugsbyggeri. Desuden er sagsbehandlingen i de forskellige kommuner meget uensartet.
F.eks. skal industribygninger over en vis størrelse være forsynet med brandventilationsanlæg i form af automatisk styrede åbninger i tagfladen. Sådan et krav er ikke egnet til alle typer produktionsanlæg. Fx fjerkræ, hvor muligheden for åbning i taget, ikke kan kombineres med kravet til smittebeskyttelse.
Landbrugere
Virksomhedsforum foreslår, at foretages en revision af tilgangen til vurdering af brandbelastningen (og dermed også brandrisiko) i forskellige typer af stalde, herunder at der udformes og indføres generelle, retningslinjer for kommunernes accept af alternative sikringsstrategier i landbrugsbyggeri.
Forslaget gennemføres delvist.
Med regeringens udspil ”Vækst og udvikling i hele Danmark” fra november
2015 blev det besluttet, at brandreguleringen i byggeriet skal være mere enkel og
sammenhængende. Trafik- og Byggestyrelsen arbejder derfor på at forenkle brandreglerne
i bygningsreglementet. Formålet med det igangværende arbejde er at gøre brandreguleringen
mere risikobaseret, samtidig med at den skal være mere anvendelig. Der arbejdes herunder
med at udvikle nye brandkrav samt værktøjer, der kan anvendes til at dokumentere et
givent sikkerhedsniveau ved de valgte løsninger i byggeriet. Det forventes, at der
foreligger et samlet udkast til revideret brandregulering, som er klar til politisk
behandling ultimo 2016.
Trafik- og Byggestyrelsen inddrager i dette arbejde også de nuværende brandkrav til
landbrugsbygninger og regler for vurdering af brandbelastning i forskellige typer
af landbrugsbygninger. Forslaget om at revidere tilgangen til vurdering af brandbelastningen
i forskellige typer af stalde vil således blive inddraget i dette arbejde. Trafik-
og Byggestyrelsen har i november 2015 holdt et møde med Landbrug og Fødevarer om brandreguleringen
af landbrugsbyggerier og har tilkendegivet, at Trafik- og Byggestyrelsen gerne modtager
konkrete forslag til ændringer, som vil kunne indgå i styrelsens arbejde med at udvikle
en mere risikobaseret brandregulering.
Med hensyn til forslaget om at udforme og indføre generelle retningslinjer for de
kommunale byggesagsmyndigheders godkendelse af alternative sikringsstrategier i landbrugsbyggeri
kan Trafik- og Byggestyrelsen henvise til, at det fremgår af regeringens vækstudspil
fra november 2015, at der skal indføres en certificeringsordning, som skal erstatte
den tekniske byggesagsbehandling i kommunerne.
Arbejdet med at forenkle brandreguleringen skal resultere i et samlet beslutningsoplæg
for ny brandregulering i bygningsreglementet med udgangen af 2016. Der er i januar
fremsat et forslag om ændring af byggeloven, som skaber mulighed for indførelsen af
en certificeringsordning.
Status juli 2018.
Forslaget implementeres i 2018.
Der er gennemført en større revision og forenkling af brandreglerne i bygningsreglementet
2018 (BR18), der træder i kraft den 1. januar 2018. I BR18 er der i tråd med udviklingen
i de tidligere bygningsreglementer funktionskrav, hvilket giver en metodefrihed til
at anvende nye løsninger, så længe de nærmere fastsatte funktionskrav for bygningers
sundhed og sikkerhed opfyldes.
Der udarbejdes en række vejledninger til BR18, herunder vejledninger med præaccepteret
løsninger, som bygherrer kan anvende til dokumentationen af, at kravene er opfyldt.
Der vil blive udarbejdet en vejledning, der specifikt omhandler landbrugsbyggeriet,
og Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen har fra branchen modtaget forslag til eksempler
på, hvordan landbrugsbygninger kan brandsikres, som tages med i dette vejledningsarbejde.
Sammen med fjernelsen af den tekniske byggesagsbehandling fra kommunerne vil certificeringsordningen
for dokumentation af tekniske forhold i bygningsreglementet bidrage til at ensarte
sagsbehandlingen på tværs af kommunerne, herunder af landbrugsbyggeri. Certificeringsordningen
gælder for rådgivere, der skal stå for dokumentation af brandforhold og statiske forhold.
Det er bygherrens ansvar at dokumentere overholdelsen af øvrige tekniske forhold.
Det forventes at medføre en hurtigere og bedre byggesagsproces. Certificeringsordning
er udstedt samtidig med BR18 med ikrafttrædelse den 1. januar 2018.