Formålet med NemID Erhverv er at gøre kontakten fra arbejdsgiver til det offentlige mere enkel og letløbende. Det kan imidlertid være tidskrævende blot at få oprettet et NemID, da der mangler vejledning og hjælp hertil. Mange virksomheder oplever desuden, at det er en meget tung proces at få oprettet og åbnet en NemID adgang til specifikke ”sider”, fx ved statistikindberetning til DST (ledige stillinger), søgning af arbejds- og opholdstilladelser, refusion af dagpenge. HR-afdelingerne skal ikke have adgang til alle virksomhedens sider under det offentlige, men det bør være muligt at forenkle adgangen til enkelt-”sider”, fx så en medarbejder lettere får adgang til en vifte af ”sider”, der er relevante i funktionen.
Der bør ske en forenkling af proceduren ved tildeling af NemID Medarbejdersignatur.
Forslaget gennemføres.
Forslaget forstås primært som et spørgsmål om kommunikation omkring NemID, idet der
dog også ses på mulighed for forbedring i brugerflowet. Det vurderes, at der er behov
og mulighed for forbedring af kommunikation i relation til virksomhederne om NemID
og beslægtede områder.
Tekster og vejledninger, som virksomhederne møder, gennemgås med henblik på at sikre,
at begreberne anvendes ensartet og forståeligt. Det undersøges herunder, hvor der
er behov for at tilpasse sprogbrugen, og det undersøges, om der er behov for at udarbejde
forbedret og/eller nyt informations- og vejledningsmateriale. De identificerede forbedringsmuligheder
gennemføres.
Ud over forbedret kommunikation vil det blive undersøgt, om virksomhederne støder
på tekniske problemer i relation til at åbne en NemID-adgang, og om man kan forenkle
brugerflowet ved oprettelse og åbning af en NemID-adgang. Forbedringsforslag vil blive
vurderet i relation til øvrige relevante problemstillinger og vil i det omfang, det
er muligt, blive indarbejdet i kommende versioner af NemID.
Arbejdet udføres i et samarbejde mellem de myndigheder, der er ansvarlige for de enkelte
løsninger. Forslaget forventes implementeret senest i 2014.
Målet er, at virksomhederne oplever, at der kommunikeres mere entydigt om medarbejdersignatur.
Det overvejes at gennemføre en rundspørge til virksomhederne før og efter forslagets
implementering.
Forslaget er implementeret i 2014
Status maj 2014:
I forbindelse med ibrugtagning af Digital Post i virksomhederne er der igangsat en række initiativer, som skal forbedre kommunikationen i forbindelse med virksomhedernes bestilling af NemID medarbejdersignatur.
Der er eksempelvis rettet fejl og gennemført forbedringer i eksisterende vejledningsmateriale og beskrivelser, og der er udarbejdet nyt vejledningsmateriale vedrørende ibrugtagning af NemID medarbejdersignatur. Der er endvidere i efteråret 2013 gennemført en regelforenkling i forbindelse med vilkår og betingelser for NemID medarbejdersignatur. De forenklede regler er publiceret på Nets DanID hjemmeside i januar 2014.