Digitalisering 1
Digitalisering har store potentielle fordele for både virksomheder og myndigheder
i form af blandt andet tidsbesparelser og økonomiske besparelser til fx print og porto.
Virksomhederne oplever en række udfordringer, som indebærer, at de digitale løsninger
ikke altid opleves tidsbesparende og som gør, at de fulde gevinster ved digitalisering
ikke kan høstes.
Virksomhedsforum har identificeret en række overordnede udfordringer, som bør håndteres
for at digitalisering kan blive en succes. En del af forslagene under temaet vedrører
disse udfordringer.
Hjælp til virksomhederne
Uanset hvor gode og brugervenlige digitale løsninger der udvikles, kan det ikke
undgås, at virksomhederne ind imellem får brug for hjælp til de indberetninger og
ansøgninger, som de benytter. Virksomhederne har uanset problemets karakter brug for
at kunne få fat i en person, som kan hjælpe dem hurtigt videre i forløbet, og det
har de brug for, uanset hvornår på dagen problemet opstår.
Kontakten til det offentlige
Mange af forslagene i relation til digitale indberetninger, omhandler kontakten
til det offentlige, når der opstår problemer. Den opleves ofte besværlig, når det
er bedst og ikke eksisterende, når det er værst.
Virksomhederne oplever at blive ”eksporteret” videre til andre myndigheders
supportfunktioner. Ligeledes oplever virksomhederne, at de ikke kan få hjælp, når
de har behov for det. Virksomhederne – især de små - bruger de digitale løsninger,
når de har tid, hvilket ofte vil sige om aftenen eller i weekenden.
Opstår der problemer, må de vente til næste hverdag med at få løst problemet, hvilket
er uhensigtsmæssigt og giver anledning til frustrationer og meget tidsspild.
Tilgængelighed
Virksomhederne oplever ofte, at den digitale løsning, som de skal benytte, ikke
er tilgængelig. Det skaber foruden øget tidsforbrug hos virksomhederne, frustration
og irritation og er dermed med til at påvirke virksomhedernes oplevelse af kontakten
med det offentlige i negativ retning. I værste fald kan det betyde, at en virksomhed
fx ikke kan overholde indberetningsfristen og som følge heraf får en bøde.
Uklarhed
Endeligt oplever virksomhederne, at det ofte er uklart, om alle felter i en løsning
er relevante for den pågældende virksomhed eller at det er uklart hvilke oplysninger,
der skal indtastes i det pågældende felt.
En forudsætning for at virksomhederne bruger så lidt tid som muligt på de digitale
indberetninger, ansøgninger mv. er således, at der er tale om digitale løsninger,
som er intuitive og lette at forstå for virksomhederne. En måde at sikre dette på,
er at inddrage forskellige virksomheder i udviklingen af den digitale løsning.
< Tilbage