Spring navigation over
Indhold start

Tydelig markering af kladder til sygefraværsanmeldelser i NemRefusion

Dato 07.06.2017
Nummer 650

Status: Behandles
Læs mere om status

Modtag email når forslag ændrer status

 

Gennemføres ikke

Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.

Gennemføres delvist

Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.

Gennemføres

Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.

Behandles

Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.

 

X

Problem

NemRefusion er en portal, hvorigennem arbejdsgivere og selvstændige indberetter medarbejderes sygefravær og barsel samt ansøger om refusion for syge- og barselsdagpenge. I NemRefusion gemmes ufærdige anmeldelser af sygefravær som kladder i systemet. Dette er fornuftigt, da brugeren/virksomheden kan genfinde et dokument, der tidligere er påbegyndt. Det er dog ikke optimalt i et brugervenlighedsperspektiv, at disse kladder ikke markeres i systemet. Det kan derfor være svært i overblikket over alle sager/meddelelser i NemRefusion at se, hvilke sager der er kladder, og hvilke der ikke er. Dette er til irritation for brugeren, som skal bruge ekstra tid på at få overblik over påbegyndte sager.

Endvidere er det i NemRefusion muligt at modtage meddelelser, når det fx er tid til at søge om refusion igen, når en ikke-signeret indberetning er tæt på fristens udløb, eller ved andre relevante beskeder. Administratoren i virksomheden kan selv vælge, hvilke typer af meddelelser, man ønsker at abonnere på.

Når der er nye meddelelser til en virksomhed i NemRefusion, notificeres virksomheden dog ikke automatisk om dette. Derfor er virksomhederne nødsaget til aktivt at gå ind i NemRefusion for at tjekke, om der er nye meddelelser. For virksomheder, der ikke bruger systemet jævnligt, er der risiko for, at der kan gå lang tid, før man opdager en meddelelse. Konsekvensen af dette kan f.eks. være, at en virksomhed ikke opdager vigtige meddelelser før disses tidsfrist er overskredet, eller at der bruges unødigt tid på at tjekke indbakken i NemRefusion, på trods af at der ikke foreligger nyheder til virksomheden.

Berørte virksomheder

På årsbasis foretager virksomheder samlet set ca. 2 mio. anmodninger i NemRefusion, fordelt på bl.a. barsels-, sygdoms- og flexjobrefusion.

Forslag

Virksomhedsforum foreslår, at kladder til sygefraværsanmeldelser i NemRefusion tydeligt markeres i overbliksmenuen (”Overblik over sager”) – så det for eksempel markeres enten i navnet på filen, eller ved et symbol som det kendes fra mange af de almindelige mailsystemer som Outlook m.fl.

Endvidere foreslår Virksomhedsforum, at der automatisk sendes en besked til den pågældende virksomheds mail eller e-boks, når der er nye meddelelser i NemRefusion. Afgørende er, at dette skal kunne slås til/fra alt efter den enkelte virksomheds behov, så virksomheder, der ikke ønsker den ekstra mængde e-mails, kan undgå dette.