Spring navigation over
Indhold start

Virksomheder skal kun indberette data til det offentlige ét sted

Sendt til Finansministeriet
Dato 07.06.2017
Nummer 678

Status: Behandles
Læs mere om status

Modtag email når forslag ændrer status

 

Gennemføres ikke

Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.

Gennemføres delvist

Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.

Gennemføres

Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.

Behandles

Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.

 

X

Problem

Offentlig digitalisering skal gøre det lettere at drive virksomhed og bidrage til regeringens målsætning om at reducere erhvervslivets byrder med 4 mia. kr. i 2020. For at fremme fokus på erhvervslivets rammevilkår i offentlig digitalisering, stiller Virksomhedsforum en række tværgående forslag til, hvordan offentlige, virksomhedsrettede digitale løsninger generelt kan forbedres.

EU-Kommissionen lancerede i januar 2017 deres eGovernment action plan. Et vigtigt element er ”once only” princippet i forhold til virksomheder og borgere. Alle oplysninger skal kun indberettes én gang. Derfra skal det offentlige dele oplysningerne. I 2012 kørte lignende forslag 77 og 78[1] i Virksomhedsforum, dengang kunne der henvises til Estland og Norge som to lande der aktivt arbejdede på at nå målsætningen. I 2017 er det nu et EU-princip, og Estland har allerede implementeret en løsning, der anvendes i praksis for såvel estiske borgere og virksomheder.

Sammenholdt med den hastighed som digitalisering udvikler sig med, og at virksomhederne løbende pålægges at skulle håndtere ny lovgivning - med deraf følgende større krav til indberetning af store datamængder - er der et stigende behov for en ambitiøs og kvalitetssikret virksomhedsrettet løsning, der kan sikre, at virksomheder kun skal indberette data til det offentlige én gang.

Det giver anledning til store frustrationer i virksomhederne, at de stadig skal registrere virksomhedsdata i forskellige offentlige registre, f.eks. SKAT, NemID, og Mit virk. Der er strenge krav for virksomheder, der ikke lever op til de forskellige registreringskrav. Et eksempel herpå er, at virksomheder risikerer politipåbud, hvis de undlader at indberette obligatoriske data til Danmarks Statistik. Derfor må der tillige være krav om, at offentlige myndigheder ikke skal kunne kræve oplysninger flere gange fra virksomhederne.

Virksomheder oplever store direkte byrder ved at skulle indberette de samme oplysninger igen og igen til forskellige myndigheder. Det drejer sig i særdeleshed om oplysninger, som kan betegnes som stamdata eller baggrundsvariable, og som gentages i hver eneste indberetning.

Der er indberettet et skøn på ca. 12 mio. årlige transaktioner på offentlige erhvervsrettede IT-løsninger[2]. Hertil kommer et antal transaktioner på en række store løsninger som bl.a. ”Opret NemID medarbejdersignatur” og ”Opret Digital Postkasse”, hvor der ikke er indregnet et skøn af de årlige transaktioner. Det samlede antal af transaktioner for virksomhederne er derfor højere end 12 mio. Grundet mængden af transaktioner har virksomhederne et meget højt tidsforbrug på indberetninger igennem IT-løsningerne. Hver gang tidsforbruget forlænges ved at det samme stamdata skal indtastes flere gange, så kan det derfor have meget store administrative konsekvenser for virksomhederne.

Hvis det antages at ca. halvdelen af alle transaktioner indebærer indberetning af ikke-genbrugt stamdata, og det antages at en gennemsnits virksomhed bruger 4 minutter pr. indberetning på indtastning af stamdata, løber det op i en administrativ byrde for virksomhederne på op til ca. 400.000 timer. Omregnes dette til potentielle byrdelettelser svarer det til op til ca. 95 mio. kr. årligt[3].

Der findes i dag struktureret stamdata på virksomhederne i CVR-registret, hvorfor alle myndigheder bør kunne trække disse data alene ved brug af et CVR-nummer. Dvs. kan myndigheden få adgang til et CVR-nummer, behøver myndigheden ikke bede om andre stamdata hos virksomheden. De kan og bør trækkes hos CVR.

Potentialet for byrdelettelser hos virksomhederne, såvel som hos de offentlige instanser ved en velfungerende løsning, vokser lineært med mængden af stamdata, der er omfattet af kravet om genbrug. Det ønskede slutresultat er, at ingen offentlige myndigheder indhenter de samme virksomhedsrettede oplysninger, og at virksomheder således kun skal indberette data til det offentlige én gang.

Berørte virksomheder

Alle virksomheder, som er registreret i Danmark

Forslag

Virksomhedsforum for enklere regler anbefaler, at virksomheder kun skal indberette data til offentlige myndigheder og institutioner én gang.

Konkret foreslår Virksomhedsforum, at Erhvervsstyrelsen tildeles beføjelser til at håndhæve CVR-lovens § 15 over for andre offentlige myndigheder og institutioner. Den angiver, at nye it-systemer skal tilrettelægges, så grunddata fra CVR-registret kan trækkes direkte frem for, at myndigheder og institutioner indhenter samme grunddata fra virksomhederne. Der skal ligeledes sikres integration mellem alle myndigheder, så ændringer foretages på tværs af myndigheder uanset rapporteres direkte til CVR-registret, hvor oplysningerne registreres. Alternativt skal alle ændringer af stamdata kun rapporteres til CVR-registret.

Stamdata eller grunddata bør ikke være et statisk begreb. Øvrige data ud over nuværende stamdata kan underlægges samme krav som stamdata over en årrække.

Yderligere oplysninger

I løsningsforslaget henvises til CVR-lovens § 15:

§ 15. Offentlige myndigheder og institutioner skal ved etablering af nye it-systemer tilrettelægge systemet således, at Det Centrale Virksomhedsregisters grunddata anvendes ved løbende opslag i registret i stedet for at indhente de samme oplysninger direkte fra de juridiske enheder.

Stk. 2. Hvor særlige forhold taler derfor, kan offentlige myndigheder efter aftale med Erhvervs- og Selskabsstyrelsen få udtræk af grunddata til førelse af egne registre.

Virksomhedsforum er bekendt med grunddata-programmet og datafordeleren, som ikke vil dække virksomheders behov for én indberetning/én registrering.

Forslag 71 fra Virksomhedsforum fra 2012 om etablering af en national myndighedsdatabase blev behandlet som delvis gennemført, og dækker ikke et samlet virksomhedsregister til brug for alle myndigheder. Hertil kommer, at forslaget endnu ikke er implementeret på trods af, at erhvervslivet nu har ventet fem år på en tilfredsstillende løsning.

Samtidig henvises til de eksisterende systemer i Norge (Brønnøysund registret) og i Estland. Der kunne foretages en form for nabotjek op i mod Estland, der afdækker hvilke tekniske foranstaltninger der skal til, før Danmark kan tilbyde samme digitale services til erhvervslivet.

[1] Virksomhedsforum kørte i 2012 et tema om genbrug af data. Alle forslagene kan ses her: Se fx:

Forslag 77: Forbud mod at hente grunddata flere gange

Forslag 78: Forbud mod at indhente samme oplysninger flere gange

Forslag 92: Harmonisering af datadefinitioner

[2] Baseret på beregninger foretaget af ERST forelagt Virksomhedsforums arbejdsgruppe for digitalisering. 9 løsninger inkl. ”Opret NemID medarbejdersignatur”, er der ikke oplyst indberetninger for.

[3] Baseret på medianen for lønomkostninger pr. time for alm. kontor- og kundeservicearbejde ifølge disco 4, 242,16 kr. i 2016