Spring navigation over
Indhold start

Automatisk overblik over relevante indberetninger

Dato 07.06.2017
Nummer 671

Status: Behandles
Læs mere om status

Modtag email når forslag ændrer status

 

Gennemføres ikke

Betyder, at regeringen har valgt ikke at gennemføre forslaget. Regeringen forklarer hvorfor.

Gennemføres delvist

Betyder, at enkelte dele ikke gennemføres eller gennemføres på en anden måde end Virksomhedsforum har foreslået.

Gennemføres

Betyder, at forslaget gennemføres og der iværksættes initiativer for at levere forenkling på området.

Behandles

Betyder, at regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.

 

X

Problem

Offentlig digitalisering skal gøre det lettere at drive virksomhed og bidrage til regeringens målsætning om at reducere erhvervslivets byrder med 4 mia. kr. i 2020. For at fremme fokus på erhvervslivets rammevilkår i offentlig digitalisering, stiller Virksomhedsforum en række tværgående forslag til, hvordan offentlige, virksomhedsrettede digitale løsninger generelt kan forbedres.

Rigsrevisionens beretning om brugervenligheden af offentlig digital selvbetjening for virksomheder viser, at virksomheder bruger unødig tid på at søge efter selve indberetningen (startsiderne), når de skal indberette til det offentlige.

For at lette denne opgave, bør det være muligt for en virksomhed at få vist relevante indberetninger på virk.dk. Overblikket bør genereres automatisk ud fra virksomhedens branchekode, således at virksomheden får vist en liste over de mest benyttede indberetninger indenfor virksomhedens branchekoder.

Såfremt virksomheden ikke har oplyst branchekode, kan den automatisk genererede liste indeholde de ti mest benyttede indberetninger generelt.

Berørte virksomheder

Alle virksomheder som via virk.dk indberetter til det offentlige.

Forslag

Virksomhedsforum forslår, at virksomheder på ’MitVirk’ kan finde et automatisk genereret overblik over de mest benyttede indberetninger inden for deres branchekoder.

Såfremt virksomheden ikke har oplyst branchekode, kan den automatisk genererede liste indeholde de ti mest benyttede indberetninger generelt.

Yderligere oplysninger



Der fremgår allerede i dag en oversigt på Virk.dk over de 10 mest benyttede indberetningsløsninger. Det der efterspørges her er, at når virksomheden logger ind på ’MitVirk’, så får de en mere personaliseret oplevelse, ved at de får en oversigt over de mest benyttede indberetningsløsninger for deres type virksomhed.

Forslaget har en relation til det tidligere forslag 68, der omhandler en videreudvikling og personaliseringen af virksomhedernes indgang til Virk.dk.

Rigsrevisionens beretning fra november 2015 viste, at virksomhederne i 5 af de 9 testede løsninger ikke kunne finde startsiden for indtastningen i rette løsning med maksimum 3 unødvendige klik. For 3 af de testede løsninger kunne virksomhederne slet ikke finde startsiden.

Rigsrevisionens beretning fra november 2015; ’Beretning til Statsrevisorerne om brugervenligheden af offentlig digital selvbetjening for virksomheder’ (PDF).